آیا شرایط مهاجرت به استرالیا از طریق اسکیل ورکر را با شرایط جدید دارم؟
خانه / مهاجرت به استرالیا / آیا شرایط مهاجرت به استرالیا از طریق اسکیل ورکر را با شرایط جدید دارم؟

آیا شرایط مهاجرت به استرالیا از طریق اسکیل ورکر را با شرایط جدید دارم؟

در میان متقاضیان ویزای کار استرالیا و یا همان ویزای اسکیل ورکر استرالیا سوال و دغدغه در ماه های اخیر ایجاد شده است، با این موضوع که آیا با شرایطی که ایجاد شده و کم شدن سهمیه های ویزای 189 استرالیا آیا شرایط اقدام جهت دریافت ویزاهای تخصصی استرالیا و مهاجرت به استرالیا با شرایط من برقرار خواهد بود؟

  • آیا تمامی مبالغ و هزینه های صرف شده بابت اسسمنت و اخذ نمره زبان و… از بین می رود؟
  • آیا باید به کشور دیگری جهت اخذ اقامت و ویزا فکر کنم ؟
  • آیا اصلا پروسه مهاجرت به استرالیا را شروع بکنم ؟

و سوالات بی شمار زیادی که این روزها از طرق مختلف از من و کارشناسان سلکت ویزا پرسیده می شود.

سعی می کنم در این مقاله تا حد امکان به این پرسشها پاسخ ارائه کنم :

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

 

سیاست تجمع زدایی دولت استرالیا در مورد ویزای اسکیل ورکر استرالیا

دولت استرالیا در راستای سیاست جدید خود که مسیر تجمع زدایی از شهرهای بزرگ را در سیستم مهاجرتی خود در پیش گرفته است،‌ در این سال مالی تغییرات بزرگی را در سهمیه بندی ویزاهای مختلف خود در نظر گرفته است. به این ترتیب که کاهش عمده ای در سهمیه ویزاهای اسکل ورکر استرالیا که بدون نیاز به اسپانسر ایالتی اقدام می کنند داده است و سهمیه ویزای ۱۸۹ استرالیا را به حدود ۴۰ درصد سهمیه سال مالی قبل تقلیل داده است و از طرف دیگر سهمیه ویزاهایی که امکان زندگی و کار در مناطق رجونال مانند ویزای 491 استرالیا را فراهم می کنند را بالا برده است.

یکی از کار های بسیار مهمی که در راستای تمرکز زدایی انجام داده است در مورد ویزای 491 استرالیا می باشد که از نوامبر امسال اجرایی شده است، به این صورت که با گسترده کردن مناطقی که دارندگان این ویزا می توانند در آن زندگی کنند و همچنین ارائه خدمات درمانی رایگان استرالیا (‌مدیکر) به دارندگان این ویزا که پیش از این به هیچکدام از ویزاهای مشابه ارائه نشده بود به نوعی متقاضیان ویزای استرالیا را برای این ویزاها ترغیب می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ویزای مناطق رجیونال استرالیا مقاله ارائه شده را مطالعه کنید.( ویزای 491 استرالیا )

 

ویزای اسکیل ورکر استرالیا

 

بررسی دعوتنامه های صادر شده برای ویزای اسکیل ورکر استرالیا ساب کلاس 189

تعداد ویزای ۱۸۹ استرالیا که در این سال مالی توسط دولت استرالیا صادر خواهند شد ۱۸۶۵۲ عدد خواهد بود که به صورت میانگین نزدیک به ۲۰۰۰ عدد از آنها مختص اتباع نیوزلند که از سال گذشته از سهمیه این ویزا استفاده می کنند خواهد بود. پس می توان نتیجه گیری کرد که در سال مالی جاری که از تیرماه ۹۸ شروع شده و تا تیرماه ۹۹ ادامه پیدا خواهد کرد،‌ نزدیک به ۱۷۰۰۰ ویزای مستقل صادر خواهد شد.

فرض کنیم که ویزای ۱۸۹ استرالیا برای هیچکدام از افرادی که از دسامبر ۲۰۱۹ تا امروز دعوتنامه گرفته اند صادر نشده است (‌البته این فرض نادرست است ولی حالتی بسیار بدبینانه را در نظر گرفته ام )

در بازه یکساله گذشته تا امروز تعداد دعوتنامه های ساب کلاس ۱۸۹ استرالیا صادر شده به شرح زیر بوده است :

  • دسامبر ۲۰۱۸ : ۲۴۹۰
  • ژانویه ۲۰۱۹ : ۲۴۹۰
  • فوریه ۲۰۱۹ : ۱۴۹۰
  • مارچ ۲۰۱۹ : ۱۴۹۰
  • اپریل ۲۰۱۹ : ۱۰۰
  • می ۲۰۱۹: ۱۰۰
  • جون ۲۰۱۹: ۱۰۰
  • جولای ۲۰۱۹: ۱۰۰۰
  • اگوست ۲۰۱۹ : ۱۰۰
  • سپتامبر ۲۰۱۹: ۱۰۰
  • اکتبر ۲۰۱۹:  ۱۵۰۰
  • نوامبر ۲۰۱۹: ۲۵۰

می توانیم در نظر بگیریم که مجموع دعوتنامه های صادر شده که تا به حال ویزا نگرفته اند ۱۰۹۴۰ عدد است.

با توجه به نوع سیستم باز ثبت ای او آی استرالیا (EOI) و مشاهداتی  که در این سال ها در متقاضیان دیده ایم که گاها چند ای او آی با امتیاز مشابه و یا حتی ای او آی هایی با امتیازهای فیک سابمیت می کنند که هیچ گاه منتهی با سابمیت پرونده مهاجرتی نمی شود، مطمئنا آمار تعداد پرونده های سابمیت شده از تعداد اعلامی پایین تر است. بعضی گمانه زنی‌ها به آمار بیش از ۴۰ درصدی دعوتنامه هایی که به درخواست ویزا منتج نمی‌شوند اشاره می‌کند که من این عدد را حداقلی  و ۲۰ درصد در نظر می‌گیرم.

همچنین میانگین تعداد ویزای درخواست داده شده به ازا هر دعوتنامه را ۱.۶ در نظر می‌گیرم.

در نهایت به عدد احتمالی حداکثر ۱۴۰۰۰ درخواست ویزای در صف بررسی اداره مهاجرت می رسیم.

صف انتظار صدور ویزاهای ۱۸۹ در حدود یکسال اعلام شده است که البته با واقعیت همخوانی ندارد و این ویزاها به صورت میانگین در بازه ای ۸-۹ ماهه صادر می شوند. با توجه به روال صدور کند ویزاهای ۱۸۹ از ابتدای سال مالی جاری و تعداد اندک ویزاهای ۱۸۹ صادر شده از جولای ۲۰۱۹ تا به حال، می توان در نظر گرفت که اداره مهاجرت حتی کمتر از ویزاهایی که قصد صدور آنها را در این سال مالی دارد ، پرنده در دست اقدام دارد.

دقت بفرمایید که تمامی احتمالات را حالت بد بینانه در نظر گرفتم.

از طرف دیگر سعی می کنم بر اساس داده های سالهای گذشته اداره مهاجرت به تحلیلی از نسبت تعداد دعوتنامه های ارائه شده در سال مالی و سهمیه ویزاهای آن سال برسم.

سال گذشته مالی سهمیه ویزای ۱۸۹ استرالیا روی عدد ۴۳۹۹۰ بود که به ۱۸۶۵۲ تقلیل یافت و 42% کاهش داشته است.

سال گذشته مالی تعداد ۲۲۹۲۰ دعوتنامه ۱۸۹ صادر شده است که اگر همین نسبت را در مورد روند کاهشی آن برای امسال در نظر بگیریم به عددی نزدیک به ۱۰۰۰۰ دعوتنامه در سال مالی جاری می رسیم. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که در سال های گذشته همیشه اداره مهاجرت backlog بزرگی را در زیر دست خود داشته است که با توجه به محاسباتی که در ابتدا انجام داده ام به نظر می رسد که تنها به اندازه سال مالی جاری پرونده در دست دارد و در نتیجه شاید بتوان اینطور در نظر گرفت که عدد ۱۰ هزار دعوتنامه که برای امسال محاسبه کرده ایم می تواند در شرایط عادی عددی حداقلی باشد.

در شش ماه اول سال مالی جاری مجموعا ۲۹۵۰ دعوتنامه صادر شده است و اگر نسبت ها بر اساس سال گذشته را در نظر بگیریم، بسیار محتمل است که تا انتهای سال مالی و ۶ راند باقیمانده مجموعا نزدیک به ۷۰۰۰ دعوتنامه صادر شود که اداره مهاجرت برای سال مالی آینده حداقل backlog  مورد نیاز جهت صدور همان حداقل تعداد ویزای برنامه سالانه خود در مورد ویزاهای ۱۸۹ را داشته باشید .

اگر اداره مهاجرت بر اساس این تحلیلها حرکت کند چه اتفاقی می افتد ؟

باید بتوانیم به تحلیل مناسبی از افرادی که با امتیازات متفاوت مخصوصا ۸۵ و به بالا در صف انتظار هستند برسیم و با توجه به افزایش امتیاز های متقاضیان به دلیل سیستم امتیاز بندی جدید  در بعد از نوامبر ۲۰۱۹ ، نمی توانیم از داده های قدیمی استفاده کنیم. با توجه به سیستم foi و پاسخ های اداره مهاجرت،‌ فعلا تنها تعداد افرادی که در تاریخ ۱۷ نوامبر در صف رشته های پر راتا بوده اند را داریم:

 

ویزای اسکیل ورکر استرالیا

دو  فرضیه را در نظر می گیرم.

 

فرضیه اول :

اگر شش راند آینده هر کدام ۱۰۰۰ دعوتنامه داشته باشد و به صورت ۴۰ درصد پرو راتا و ۶۰ درصد نان پروراتا تقسیم بندی انجام شود. دو راند اول امتیاز دعوتنامه ۱۸۹ استرالیا به سختی به ۸۵ می رسد و دعوتنامه ها حتی در مورد رشته های نان پرو راتا معطوف به امتیازات ۹۰ و به بالا می باشد و یا در افرادی که از شش ماه پیش با ۸۵ امتیاز رشته های نان پرو راتا در صف هستند،‌ به دعوتنامه برسند. از سومین راند بیش از ۱۰۰۰ عددی نوبت به متقاضیان ۸۵ امتیازی رشته های نان پرو راتا خواهد رسید اما پروسه به کندی پیش خواهد رفت زیرا تعداد این متقاضیان در حال حاضر بالاست و شاید به مرور صف انتظاری بیش از شش ماه برای متقاضیان ۸۵ امتیازی رشته های نان پرو راتا هم ایجاد شود.

در مورد متقاضیان رشته های صنایع و مکانیک و همچنین حوزه آی تی (IT) فکر می کنم در صورت برآورده شدن فرضیه بالا ، به حداقل سه راند ۱۰۰۰ عددی نیاز هست تا نوبت به امتیازات ۸۵ برسد اما روی این امتیاز صف طولانی تری نسبت به رشته های نان پرو راتا خواهند داشت.

 

فرضیه دوم :

به هر دلیلی اداره مهاجرت  برنامه ای جهت ارائه دعوتنامه به اندازه ای که هر ساله بر اساس تعداد ظرفیت خود ارائه می کند را نداشته باشد و راندهای زیر ۱۰۰۰ دعوتنامه داشته باشیم. اگر تعداد دعوتنامه ها بالای ۵۰۰ باشد نوبت به امتیازات ۹۰ خواهد رسید.

ولی بدون حداقل دو راند بالای ۱۰۰۰ دعوتنامه متاسفانه متقاضیان با امتیاز ۸۵، شانس دریافت دعوتنامه ۱۸۹ استرالیا را نخواهند داشت.

بحث اسپانسر ایالتی ۱۹۰ برای رشته های پر طرفدار ( مثل صنایع و مکانیک و آی تی و عمران و درفت پرسون عمران ) که توسط ویکتوریا و نیوساوت ولز دعوت می شوند: پیشنهاد می کنم دوستانی که امتیازات زیر ۸۵ دارند ، چندان امیدوار نباشند و برنامه ریزی برای جولای آینده داشته باشند.

در حال حاضر برای اکثر رشته ها گزینه هایی برای ویزای ۴۹۱ استرالیا وجود دارد که پیشنهاد می کنم در صورتیکه به هر دلیل با توجه به شرایط اعلام شده در بالا شانس ویزاهای ۱۸۹ یا ۱۹۰ را ندارید،‌ به این گزینه (۴۹۱) فکر کنید.

دوستانی که قصد شروع پروسه اخذ ویزای اسکیل ورکر استرالیا را دارند و فقط و فقط به اقامت دائم مستقیم استرالیا فکر می کنند و ویزای ۴۹۱ استرالیا جزو گزینه های آنها نیست،‌ شرایط را در نظر داشته باشند، شخصا بعید میدانم شرایط در یک یا دو سال آینده از این پیچیده تر و سخت تر شود ( مگر اداره مهاجرت استرالیا مجدد سهمیه ها را کم کند ) و اگر سقف امتیازی در حد ۸۵ به بالا ندارند و یا در رشته خاصی که این سالها شرایط اسپانسری ۱۹۰ خوبی داشته مشغول نیستند،‌ قبل از شروع هر هزینه ای مجدد فکر کنند و به برنامه دولت استرالیا در جهت تمرکز زدایی از سه شهر ملبورن ، بریزبین و سیدنی دقت بفرمایند.

در انتها تاکید می کنم که این تنها نظرات شخصی من و بر پایه شناخت و فعالیت چندین ساله در فضای مهاجرت تخصصی از طریق سیستم اسکیل سلکت استرالیاست. سعی کردم تمامی فکت ها را جهت اطلاع شما کنار هم بگذارم و این نکته را مجدد اضافه می کنم که مسئولیتی در مقابل این تحلیلها ندارم و مسئولیت تصمیمات پیرامون اقدام یا عدم اقدام متقاضیان با خود ایشان خواهد بود .

 

دامون آرین

۲۱ دسامبر ۲۰۱۹

اگر تصمیم به مهاجرت دارید و میخواهید اطلاعات بیشتری در زمینه مهاجرت به استرالیا کسب کنید به لینک مربوطه مراجعه فرمایید. مهاجرت به استرالیا

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

نظرات 2

نظر دهید

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا شرایط مهاجرت به استرالیا از طریق اسکیل ورکر را با شرایط جدید دارم؟»

  1. سلام
    برای ویزای 491 حداقل امتیاز چقدر باید باشه؟
    من به شخصه برام مهم نیست کجا باشم

    1. سلام
      برای اقدام شما با امتیاز خالص 50 هم میتونید اقدام کنید چرا که 15 امیتاز به شما داده میشه ولی کاملا بستگی به رشته شما داره و اکثر رشته ها امتیاز بالا نیاز دارن
      بهتره فرم ارزیابی رو تکمیل کنید تا شرایط شما بررسی بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین