همه چیز درباره استرالیا + تاریخچه استرالیا

استرالیا، ششمین کشور پهناور جهان است و به علت گستردگی بسیاری که دارد، کشور بسیار متنوعی است. این تنوع در آب و هوا، شهر، نقاط گردشگری و هزاران مورد دیگر وجود دارد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تاریخچه استرالیا، پر از رمز و راز است و دوره‌های مختلفی را شامل می‌شود. بومیان این کشور سال‌های سال به دور از ارتباط با دیگر کشورها زندگی می‌کردند و پس از اینکه توسط یک کاپیتان انگلیسی کشف شد، تغییرات زیادی در استرالیا به وجود آمد. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص تاریخچه استرالیا، موقعیت جغرافیایی، شهرهای آن و هر چیز دیگری که به این کشور مربوط می‌شود صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

تاریخچه استرالیا از اولین‌ها تا به امروز

اگر بخواهیم به صورت جزئی تاریخچه این قاره پهناور را بررسی کنیم، باید آن را به چند دوره مهم تقسیم کنیم:

قبل از قرن ۱۸ میلادی؛ قبل از استعمار توسط اروپایی‌ها

هزاران سال قبل از میلاد مسیح، تمدنی به نام آبوریجین‌ها در قاره استرالیا می‌زیستند.  با توجه به آثار باستانی کشف شده، حدود ۶۵۰۰۰ سال پیش، اولین انسان‌ها برای بار نخست به قاره استرالیا مهاجرت کردند. 

قبل از اینکه اروپایی‌ها وارد این خاک شوند، زندگی اهالی بومی بسیار متفاوت و همگام با طبیعت بود. از طریق شکار و کشاورزی روزمره خود را می‌گذراندند و با نقاشی روی صخره، روح هنرمند خود را التیام می‌بخشیدند. اما بعد از استعمار، زندگی سنتی و هنری این قوم کاملا دستخوش تغییرات شد.

دوره کاشفان اروپایی قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی

در سال ۱۷۷۰، کاپیتان جیمز کوک، که یک کاشف بریتانیایی است، برای سفری راهی اقیانوس آرام شد و توانست سواحل شرقی استرالیا را کشف کند. کاپیتان جیمز، سواحل را از شمال تا جنوب کشف کرد؛ همچنین برای نخستین بار نقشه این مناطق، توسط کاپیتان جیمز کشیده شد.

پس از اینکه کاپیتان جیمز موفق به کشف استرالیا شد، کاپیتان آرتور فیلیپ در سال ۱۷۸۸ همراه با گروهی از مهاجران انگلیسی وارد سیدنی شد و شروع به ساخت و ساز کرد. 

دوره طلایی و استقلال؛ اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰

در دهه ۱۸۵۰ طلا در استرالیا کشف شد و این عامل باعث شد تا افراد بسیاری از اقصی نقاط دنیا، به استرالیا مهاجرت کنند.

 در سال ۱۹۰۱ شصت مستعمره قاره استرالیا تصمیم گرفتند به اتحاد ملی برسند و تحت عنوان قانون اساسی استرالیا، یک کشور مستقل را بسازند.

دوره معاصر؛ از سال ۱۹۴۰ تا هم اکنون

استرالیا پس از پشت‌ سر گذاشتن داستان‌های متفاوتی، توانست از سال ۱۹۵۰ به بعد استقلال کامل را تجربه کند و با ساکنان چندفرهنگی، قاره‌ای با رشد اقتصادی در زمینه کشاورزی و صنعت را دست و پا کند.

همه چیز در مورد قاره استرالیا

استرالیا یک قاره خودمختار است و تنها مرزی که با دیگر قاره‌ها دارد، مرز دریایی و هوایی است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در خصوص این قاره را به دست آورید.

موقعیت جغرافیایی قاره استرالیا

مرزهای این قاره را در جدول زیر می‌توانید مطالعه کنید.

  • از جنوب شرق به قاره آسیا می‌رسد.
  • از شمال به اقیانوس آرام راه دارد.
  • از جنوب با اقیانوس جنوبی هم مرز است.
  • از غرب نیز به دریای تیمور و اندونزی می‌رسد.

مساحت و گستردگی این قاره به صورت میانگین ۷.۷ میلیون کیلومتر است. 

همسایگان استرالیا از هر جهت

استرالیا از سمت شمال با اندونزی، پاپوآ گینه نو و تیمور شرقی، از سمت شمال شرقی با جزایر سلیمان، کالدونیای جدید و وانواتو و از طرف جنوب شرقی با نیوزیلند همسایه است.

آب و هوای قاره استرالیا

به علت موقعیت جغرافیایی و ابعاد این کشور، تنوع آب و هوایی آن بسیار گوناگون است؛ به همین دلیل برای اینکه در خصوص آب و هوای آن اطلاعات کامل داشته باشید، بهتر است انواع شرایط جوی این کشور را مطالعه کنید.

نواحی شمالینواحی شمالی استرالیا، گرم و مرطوب است و آب و هوای استوایی دارد. در فصل باران، شاهد بارش‌های فصلی در این نواحی هستیم.
نواحی مرکزینواحی مرکزی و بخش صحراها، گرم و خشک هستند.
سواحل استرالیاسواحل این کشور، آب و هوای معتدل تا گرم دارد.مانند: سیدنی + ملبورن 
نواحی جنوب غربیجنوب غربی استرالیا، معتدل تا سرد است.مانند: شهر پورت مکوایر
دشت‌هامناطق مرتفع و دشت‌ها، تنوع آب و هوایی زیادی دارد.اما نوسان دما، بین روز و شب بسیار زیاد است.

همانطور که اشاره کردیم این کشور پهناور به علت گستردگی‌ای که دارد، تنوع بسیار زیادی نیز دارد و همه نوع آب و هوایی را در این کشور می‌توان پیدا کرد. 

جمعیت و شهرهای کشور استرالیا

جمعیت این کشور به‌طور حدودی ۲۵ میلیون نفر است. استرالیا کشوری چند ملیتی است؛ به همین دلیل افرادی که متعلق به گروه‌های فرهنگی و نژادی مختلفی هستند، در این کشور بسیار مشاهده می‌شوند. 

از سال‌های گذشته تاکنون، دولت این کشور در تلاش بوده تا تساوی حقوق را برای ساکنان آن برقرار کند و تا حد زیادی نیز موفق بوده است.

  • کانبرا (Canberra)

این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور استرالیا  و البته پایتخت این کشور پهناور نیز است. 

  • سیدنی (Sydney) 

جمعیت این کشور بیش از ۵ میلیون نفر است و اهمیت بسیار زیادی در زمینه گردشگری، فرهنگی و البته اقتصادی دارد.

  • ملبورن (Melbourne)

جمعیت این شهر نیز بیشتر از ۴.۶ میلیون نفر است و البته در لیست ۱۰ شهر برتر کشور استرالیا است. ملبورن، قطب مراکز فرهنگی، ورزشی و هنری است.

  • بریزبین (Brisbane)

جمعیت این کشور حدودا ۲.۵ میلیون نفر است. اقصاد این شهر، به سمت رشد در حرکت است و جزو مهم‌ترین شهرهای این کشور محسوب می‌شود.

شهر‌هایی که در این قسمت نام بردیم، جزو بهترین شهرهای استرالیا برای زندگی هستند. این شهرها با توجه به رفاه و اقتصاد رو‌به رشدی که دارند، توانستند رفاه و آرامش فراوان را برای اهالی خود مهیا سازند. 

تنوع طبیعی و نقاط گردشگری در استرالیا

اگر بخواهیم چند کشور که پر از تنوع در زمینه طبیعت هستند را نام ببریم، قطعا کشور استرالیا جزو آن کشورها است. دلیل اصلی این تنوع طبیعی، گستردگی بی حد و اندازه استرالیا است. در ادامه چند مورد از عناصر طبیعی کشور استرالیا را نام می‌ببریم:

جنگل‌ها و مناطق استوایی استرالیا

در شمال شرق استرالیا، جنگل‌هایی با تنوع فراوان، گیاه و جانورهای متفاوت را می‌توان مشاهده کرد.

کوهستان‌های استرالیا

کوهستان‌های استرالیا تنوع آب و هوایی متنوعی دارند. در این مناطق دشت‌های بسیار سرد، گرم و خشک را می‌توان مشاهده کرد. کوه‌های آلپ هم جزو این مناطق به حساب می‌آیند.

مناطق خشک و صحراها در استرالیا

در این شرایط جوی، گیاهان و حیوانات خاصی رشد و زندگی می‌کنند، در ادامه چند صحرای معروف استرالیا را نام می‌بریم:

  • صحرای سیمپسون (Simpson Desert)، این بیابان بزرگترین صحرای شن روان در دنیاست.
  • صحرای تانامی (Tanami Desert)، کوه‌های مرمری و بیابان شنی، از جمله چشم‌انداز این صحرا است.
  • صحرای بزرگ ویکتوریا (Great Victoria Desert)، این صحرا در تابستان گرم و در زمستان بسیار سرد است.

دشت‌ها و مراتع استرالیا

دشت‌های این مناطق، زیبایی بسیار چشم‌گیری دارند و از آن‌ها برای کشاورزی و پرورش دام‌ها استفاده می‌کنند.

سواحل زیبا و کشف شده

در کشور استرالیا سواحل بسیار زیبایی را می‌توانید تماشا کنید، این کشور برای عاشقان دریا و سواحل یک کشور رویایی است. یکی از مشخصه‌های این ساحل‌ها شن‌های سفید رنگ است.  چند ساحل زیبا را در ادامه نام می‌بریم:

  • ویلیام تاون | William’s Town
  • ساحل تاماراما | Tamarama Beach
  • ساحل استور | Store Beach
  • بالمورال | Balmoral Beach
  • ساحل مانلی | Manly Beach

دریاچه‌ها و نقاط مرطوب

این کشور شگفت‌انگیز، دارای دریاچه‌های بسیار زیادی است که انتخاب مناسبی برای روزهای تعطیل هستند، مانند:

  • دریاچه Eyre 
  • دریاچه  Tatiara

تنوع زیستی قاره استرالیا همانند یک پازل با قطعه‌های زیبا است که در کنار یکدیگر به زیبایی صف کشیدند.

اقتصاد و منابع طبیعی در استرالیا

اقتصاد در استرالیا، بسیار پایدار و پیشرفته است و این کشور با تکیه بر دانش و منابع خود روزانه به سمت موفقیت و پیشرفت در حال حرکت است. دولت نقش کمی در اقتصاد کشور دارد و بسیاری از خدمات و صنایع به دست خود مردم و به‌طور خصوصی اداره می‌شوند. در ادامه چند عامل مهم را که در اقتصاد نقش دارند نام می‌‎بریم:

معدن و صنعت در استرالیا

از جمله قطب‌های اقتصادی در کشور استرالیا، معادن آن است. یکی از بزرگترین صادرکننده‌های مواد معدنی، مانند آهن، نقره، طلا و … در جهان، کشور استرالیا است.

کشاورزی

محصولاتی چون، گوجه، شیر، نخود و … در این کشور تولید و صادر می‌شوند.

ارز ملی

ارز ملی استرالیا نیز یکی از ارزهای قوی در بازارهای ارزی است، که ارزش بسیار زیادی دارد.

اقتصاد این کشور، جزو قوی‌ترین و پویاترین اقتصادهای جهان است و یکی از عوامل مهم جذب مهاجران به این قاره همین اقتصاد قوی و پایدار است.

گروه‌های بومی کشور استرالیا

قبایل زیادی از بومی‌های کشور استرالیا وجود دارند که به سه مورد از معروف‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • لوریچا Luritja
  • پیچان چاچارا Pitjantjatjara
  • وارپیری Warlpiri

فرهنگ و هنر کشور استرالیا

این کشور به علت مهاجران بسیار زیادی که دارد، دارای تنوع فرهنگی بسیار زیادی نیز است. استرالیا همچنین در زمینه سینما، موسیقی، تئاتر، ورزش و … همیشه پیشگام بوده است.

استرالیا زبان رسمی ندارد اما زبان ملی این کشور، انگلیسی است. افراد غیر انگلیسی‌زبان بسیاری در این کشور زندگی می‌کنند. در واقع ۷۲ درصد ساکنین، انگلیسی‌زبان و ۲۸ درصد غیر انگلیسی‌زبان هستند.

ساکنین فعلی و مهاجران کشور استرالیا

اگر بومی‌های قدیمی این کشور را نادیده بگیریم، درصد زیادی از جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل داده‌اند. استرالیا به علت رفاه مالی، اقتصادی، آموزش‌های تحصیلی ارزنده، نرخ بیکاری بسیار کم و…، کشور مناسبی برای مهاجرت است؛ به همین دلیل، افراد زیادی زندگی در استرالیا را به هر جای دیگری ترجیح می‌دهند.

همچنین روش‌های مهاجرت به استرالیا نیز سخت و غیرقابل انجام نیست؛ تنها با دانش و دریافت راهنمایی‌های کافی می‌توانید به این کشور بی‌نظیر، مهاجرت کنید.

جمع‌بندی در خصوص تاریخچه استرالیا 

استرالیا کشوری پر از شگفتی است، این کشور با اینکه دیرتر از برخی از کشور‌ها کشف شد، اما پیشتاز از آن‌ها به سمت پیروزی و استقلال حرکت می‌کند. تاریخچه استرالیا پر از ماجراهای متفاوتی است که هر خواننده‌ای را ترغیب به شنیدن می‌کند. در مورد تاریخچه استرالیا نکته مهمی وجود دارد؛ این کشور با توجه به تمام مشکلات و سال‌ها مستعمره بودن، امروز در صنایع مختلفی حرف اول را می‌زند و حتی توانسته زندگی شاد و پر از آرامشی برای ساکنان خود بسازد. اگر شما هم در مورد این کشور اطلاعاتی دارید، با ما درمیان بگذارید. 

سوالات پرتکرار در خصوص تاریخچه استرالیا

کانبرا (Canberra) پایتخت این کشور و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استرالیا است که مرکز تجمعات فرهنگی، سیاسی، تجاری و ... است.

در سال ۱۷۷۰ با سفری که کاپیتان جیمز کوک، به سمت اقیانوس آرام داشت، توانست ساحل شرقی استرالیا را برای بار نخست کشف و لقب کاشف استرالیا را نصیب خود کند.

به صورت میانگین ۳۰ درصد از جمعیت استرالیا را مهاجران تشکیل داده‌اند.

اولین کسانی که در این کشور می‌زیستند، افرادی بودند که ۶۰۰۰۰ سال پیش در این کشور زندگی می‌کردند؛ در واقع بومیان استرالیا بودند.

نیوزیلند، نزدیک‌ترین کشور همسایه با استرالیا است.

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین