همه آنچه که باید درباره شرایط آب و هوایی استرالیا بدانیم

اگر یک چیز باورنکردنی درباره استرالیا وجود داشته باشد، قلمرو وسیع آن است. کشوری عظیم با مساحتی بیش از ۷.۵ میلیون کیلومتر مربع که نه تنها توزیع جمعیتی خوبی دارد، بلکه به شما این امکان را می‌دهد که از اقلیم‌های متنوع و همه جور شرایط آب و هوایی لذت ببرید. هنگام انتخاب یک شهر یا حتی کشور برای زندگی، تنها صحبت سر فرصت‌های شغلی و درآمدی، وضعیت اقتصادی و سیاسی و امکان‌های رفاهی و دیگر موارد مشابه نیست، عاملی که باید حتما به آن توجه کرد، اما معمولا نادیده گرفته می‌شود، شرایط زیستی و آب و هوایی است. 

فکر کنید ناگهان از جایی سر در بیاورید که شب‌های طولانی و زمستان‌های سرد و یخبندان داشته باشد. شرایط آب و هوایی، تاثیر انکارناپذیری بر حال و هوا و خلقیات ما دارند. یک منقطه همیشه ابری و بارانی شاید ما را دلگیر کند، همانطور که یک آب و هوای همیشه گرم و آفتابی شاید ما را به ملال و کسالت دچار کند. 

به همین دلیل در این مطلب سراغ بررسی شرایط آب و هوایی استرالیا رفته‌ایم. اگر قصد مهاجرت یا سفر به استرالیا را دارید، توجه به شرایط آب و هوایی مناطق و قسمت‌های مختلف این کشور به شما نشان می‌دهد که چه گزینه‌ای برایتان مناسب‌تر است. همچنین آگاهی از این موضوع، به شما کمک می‌کند تا خود را برای سفر یا مهاجرت به شهر مورد نظرتان آماده کنید. 

آب و هوای استرالیا

استرالیا همانند ایران کشوری ۴ فصل است، البته به جز شمال این کشور که به خاطر آب و هوای استوایی آن، یک فصل مرطوب و یک فصل خشک دارد. جغرافیای استرالیا عمدتا بیابانی و با آب و هوایی نیمه خشک است. در واقع، استرالیا یکی از خشک‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌آید. 

چهل درصد از محدوده این کشور را تپه‌های ماسه‌ای و زمین‌های نیمه خشکی تشکیل می‌دهند که معمولا به نام آوت‌بک (یا صحرای استرالیا)‌ شناخته می‌شوند و یکی از چشم‌اندازهای متمایز این سرزمین هستند. اگر فیلم استرالیایی ردپاها (Tracks) با بازی میا واشیکوفسکا را دیده باشید، احتمالا با این چشم‌انداز شگفت‌انگیز صحرای استرالیا آشنا هستید. فیلمی که شرح سفر واقعی و باورنکردنی رابین دیویدسن در صحرای استرالیا است. جایی‌که او همراه با سگش و چهار شتر ۲۷۰۰ کیلومتر راه را در بیابان‌های استرالیا طی می‌کند تا از آلیس اسپرینگز (شهرکی در قلمرو شمالی)‌ به آن سوی صحرا و اقیانوس هند برسد.

طبقه‌بندی اقلیمی در استرالیا

شمالی گرمسیری

مناطق شمالی، از جمله کوئینزلند و قلمرو شمالی با آب و هوای گرمسیری با دمای بالا و رطوبت و یک فصل بارانی و یک فصل خشک، تعریف می‌شوند. فصل بارندگی معمولا از نوامبر تا آوریل اتفاق می‌افتد و احتمال بارش‌های شدید و طوفان را به همراه دارد. 

جنوب معتدل 

ایالت‌های جنوبی از جمله نیو ساوت ولز، ویکتوریا، استرالیای جنوبی و تاسمانی، دارای آب و هوای معتدل با چهار فصل مجزا هستند. تابستان‌ها (از دسامبر تا فوریه) از گرم تا سوزان متغیرند، درحالی‌که زمستان‌ها (از ژوئن تا آگوست)، به ویژه در جنوبی‌ترین مناطق خنک‌ترند. 

مرکز خشک

مناطق مرکزی، از جمله صحرای مشهور استرالیا، از آب و هوای خشک با درجه حرارت بالا در طول روز و شب‌های خنک برخوردار هستند. بارندگی در این مناطق به ندرت اتفاق می‌افتد و برخی مناطق نیز ممکن است در تابستان گرمای شدیدی را تجربه کنند.

استرالیای غربی

بخش غربی این کشور آب و هوای متنوعی دارد که از آب و هوای مدیترانه‌ای در جنوب غربی، آب و هوای خشک در بخش مرکزی و آب و هوای استوایی در شمال دور را در برمی‌گیرد. 

شرایط آب و هوایی چهار فصل سال در استرالیا

آشنایی با آب و هوای چهار فصل در استرالیا به برنامه‌ریزی‌های شما برای سفرهای خارج شهری و رفتن به ایالت‌های مختلف و همچنین بهبود تجربه کلی زندگی شما در این کشور کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید، در استرالیا برخلاف کشورهای واقع در نیمکره شمالی، فصول برعکس هستند. 

تابستان در استرالیا از دسامبر تا مارس (با میانگین هوای ۲۹ درجه سانتیگراد)، پاییز از مارس تا می، زمستان از ژوئن تا آگوست (با میانگین دمای ۱۳ درجه سانتیگراد) و بهار از سپتامبر تا نوامبر است. تابستان‌ها در استرالیا گرم و خشک، و زمستان‌ها خنک، مرطوب و گاهی طوفانی هستند. در واقع، زمستان‌های استرالیا در مقایسه با زمستان‌های آمریکای شمالی یا اروپا، بسیار سبک‌تر هستند. 

زمستان در استرالیا

زمستان استرالیا در شمال گرم، در مناطق کویری بسیار معتدل اما با شب‌های خنک، در شهرهای اصلی مرکزی-جنوبی معتدل و در مناطق کوهستانی سرد است. در سردترین ماه، ژوئیه، میانگین دما در داورین ۲۵ درجه سانتیگراد و در بریزبن ۱۵ درجه، در مناطق بیابانی و همچنین پرث و سیدنی ۱۳ درجه، در ملبورن و هوبارت (تاسمانی) ۸.۵ درجه و در کانبرا ۶ درجه سانتیگراد است. 

اگرچه در مجموع زمستان استرالیا آب و هوایی معتدل دارد، اما مرکز و جنوب این کشور که تقریبا تمام شهری‌های اصلی در آن واقع شده‌اند، گاهی تحت تاثیر بادهای سرد از قطب جنوب قرار می‌گیرند. از آنجایی که برخی خانه‌ها سیستم گرمایشی ندارند یا از عایق‌بندی ضعیفی برخوردارند، ممکن است بیشتر از آنچه انتظار دارید احساس سرما کنید. در سردترین شب‌ها، دما در شهرهای ساحلی جنوبی و حتی در بیابان گاهی به صفر درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. 

تابستان در استرالیا

شرایط آب و هوایی استرالیا در تابستان به این ترتیب است؛ در شمال و سواحل شرقی گرم و شرجی، در نواحی بیابانی سوزان و در منتهی‌الیه جنوب شرق و تاسمانی معتدل‌تر. میانگین دمای ژانویه، گرم‌ترین ماه در استرالیا، در مناطق گرمسیری شمالی مانند داروین ۲۸ درجه سانتیگراد است، درحالیکه در نواحی بیابانی مرکزی غربی میانگین دما به بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. در شهرهای جنوب مرکزی (بریزبن، پرث و سیدنی) حدود ۲۵، در جنوب و کانبرا حدود ۲۱.۵، در ملبورن ۲۰ و در هوبارت میانگین دما ۱۸ درجه سانتیگراد است. 

در تابستان، دما در مناطق ساحلی تحت‌تاثیر امواج گرمایی‌ ناشی از بادهای سوزانی که از سمت بیابان می‌وزند، گاهی به ۴۰ درجه سانتیگراد و بیشتر می‌رسد. این بادها که گاهی با شن همراه هستند، می‌توانند آتش‌سوزی‌های کم‌وبیش گسترده‌ای ایجاد کنند. همچنین در این فصل، مرکز و شمال استرالیا، به ویژه در سواحل، می‌توانند تحت‌تاثیر طوفان‌های استوایی قرار بگیرند. 

پاییز در استرالیا

میانگین دما در طول فصل پاییز در استرالیا بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد است. هوای تازه و فرح‌بخش این فصل جان می‌دهد برای یک پیاده‌روی انرژی‌بخش در کنار ساحل. در این فصل هفته‌های غذا و مد زیادی برگزار می‌شود و همچنین مسابقات رالی جایزه بزرگ استرالیا در این فصل اتفاق می‌افتد. این فصل بهترین زمان برای کمپ کردن در امتداد آب‌های رودخانه مورامبیجی است و همچنین نباید از رودگردی در سواحل غرب وحشی تاسمانی غافل شوید. فصل پاییز محبوب‌ترین زمان برای بازدید از استرالیا است. برای لذت بردن از این فصل تنها کافی است مقداری لباس گرم همراه خود داشته باشید تا در دمای خنک این فصل خود را گرم نگه دارید.  

بهار در استرالیا

بهار در استرالیا از سپتامبر تا نوامبر طول می‌کشد. میانگین دما در این فصل بین ۱۱ تا ۲۳ درجه سانتیگراد متغیر است. اگرچه روزهای بهار در استرالیا هوا به نسبت گرم‌تر به‌نظر می‌رسد، اما میزان رطوبت هوا به اندازه تابستان نیست. بهار استرالیا روزهای آفتابی و شب‌های خنک و فرح‌بخشی دارد. درخت‌های نورا (یاکاراندا) و گل‌های وحشی در این فصل شکوفه می‌دهند و بسیاری از شهرهای کشور مانند کانبرا و سیدنی و همچنین مناطق اطراف پرث، مناظر تماشایی رنگارنگی را ایجاد می‌کنند. این زمانی از سال است که بچه کانگوروها و کوالاها برای اولین‌بار از کیسه‌های مادرانشان بیرون می‌آیند. برای تماشای آن‌ها باید به باغ وحش استرالیا در ساحل آفتاب بروید. 

آب و هوا در ایالات، شهرها و مناطق مختلف استرالیا

خیلی‌ها فکر می‌کنند که استرالیا در تمام طول سال گرم یا همیشه تابستان است. اگرچه این موضوع واقعیت دارد که برخی از مناطق این کشور آب و هوایی گرم دارند، اما همه شهرها و یا مناطق از شرایط آب و هوایی یکسانی برخوردار نیستند. 

سیدنی، استرالیا

سیدنی آب و هوای معتدلی دارد، به‌خصوص در زمستان که میانگین دما از ۲۴ درجه سانتی‌گراد در ژانویه تا ۱۳ درجه سانتیگراد در ژوئيه متغیر است. اگر به آب و هوای بارانی علاقه‌مندید، خوب است بدانید که سیدنی در تمام سال و در هر چهار فصل به شکل متوازنی بارندگی دارد، اگرچه مطابق انتظار از پاییز باید به عنوان بارانی‌ترین فصل سال در این شهر نام برد. همچنین نگران نباشید روزهای زیادی هم در سیدنی شاهد آب و هوایی آفتابی خواهید بود، به‌طوری که ممکن است حتی در زمستان روزهای آفتابی دلچسبی را تجربه کنید. 

بریزبن، استرالیا 

آب و هوای بریزبن در تابستان‌ها گرم، مرطوب و بارانی است، اما زمستان‌هایی ایده‌آل، کوتاه و خنک دارد. اگر به آب و هوایی آفتابی‌تر علاقه دارید، بریزبن شهری بسیار آفتابی با میانگین دمای بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. بنابراین جای تعجب نیست که چرا به این منطقه ساحل آفتاب می‌گویند!

آدلاید و جنوب استرالیا

در آدلاید شما آب و هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل را تجربه می‌کنید. 

پرث، استرالیا 

پرث به عنوان آفتابی‌ترین شهر بزرگ استرالیا مشهور است. شما در این شهر می‌توانید ۱۳۱ روز از آسمان آبی شگفت‌انگیز آن لذت ببرید. پرث با میانگین دمای ۲۹ درجه سانتیگراد در تابستان (فوریه گرم‌ترین ماه) و ۱۲ درجه سانتیگراد در زمستان، گزینه‌ای عالی برای دوستداران طبیعت است. آب و هوای پرث، امکان ماجراجویی‌ها و گشت و گذارهای زیادی را در طبیعت به شما می‌دهد. 

مناطق جنوب غربی استرالیا

رودخانه مارگارت و مناطق جنوب غربی استرالیا روزهای گرم تابستانی مناسبی (۲۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد)، برای وقت‌گذرانی در ساحل و موج سواری دارند. در زمستان (با میانگین دمای ۸ تا ۱۶ درجه سانتیگراد)، می‌توانید از تماشای مناظر و تاکستان‌ها لذت ببرید. در اسپرانس در استرالیای غربی، دما از ۱۵ درجه سانتیگراد در زمستان تا ۳۷ درجه در ماه‌های تابستان متغیر است. تنوع آب و هوایی زیادی در این منطقه از استرالیا وجود دارد، اما در هر آب و هوایی، می‌توانید ماجراجویی‌های خودتان را داشته باشید. 

کوئینزلند، استرالیا

بخش‌های شمالی کوئینزلند آب و هوایی استوایی با فصولی بارانی دارند، درحالی‌که مناطق جنوبی آب و هوایی نیمه گرمسیری تجربه می‌کنند. مناطق ساحلی کوئینزلند به دلیل سواحل خیره‌کننده و دیواره بزرگ مرجانی محبوب هستند. 

قلمرو شمالی

انتهای شمالی استرالیا، از جمله داروین، آب و هوایی گرمسیری با یک فصل خشک و یک فصل بارانی دارد. مناطق مرکزی مانند آلیس اسپرینگز، دارای آب و هوای خشک و دمای بالا هستند. 

تاسمانی

تاسمانی از یک آب و هوای معتدل خنک برخوردار است و به نسبت مناطق اصلی و مرکزی استرالیا دمای پایین‌تری دارد. این شهر به خاطر زیبایی‌های طبیعی خود مانند پارک‌های ملی و مناطق بیابانی شناخته می‌شود. 

ملبورن؛ شهر چهار فصل استرالیا

ملبورن بهشت آن‌هایی است که به آب و هوایی متنوع علاقه‌مند هستند، زیرا این شهر بیشتر از هر چیزی به آب و هوای متغیرش معروف است. شما شاید در ملبورن حتی در طول یک روز چهار فصل سال را تجربه کنید. در تابستان، می‌توانید از دمای متوسط بین ۱۴ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد آن لذت ببرید. ملبورن تابستان خشکی دارد و گاهی موج گرما در این شهر می‌تواند تا بیش از سه روز طول بکشد. حداکثر دمای ملبورن معمولا در ژانویه و فوریه اتفاق می‌افتد، زمانی‌که میانگین اوج دما گاهی از ۳۰ درجه سانتیگراد فراتر می‌رود. 

پاییز ملبورن، آب و هوایی خنک‌تر با روزهای آفتابی دارد. اگرچه در اواخر فصل ممکن است شاهد دوره‌های طولانی بادهای خفیف باشیم. در زمستان، میانگین دما از ۶.۵ درجه سانتیگراد تا ۱۴ درجه سانتیگراد متغیر است و در شمال شرقی ویکتوریا برف می‌بارد. هوا اغلب سرد و ابری است و شب‌ها ممکن است با یخبندان همراه باشد. بارندگی شدید در این فصل از سال به ندرت اتفاق می‌افتد. در فصل بهار دمای هوا بین ۹ تا ۱۹ درجه سانتیگراد متغیر است. در این فصل آب و هوا می‌تواند به سرعت تغییر کند و به همین دلیل به عنوان متغیرترین فصل سال از لحاظ آب و هوایی شناخته می‌شود. 

رویدادهای آب و هوایی شدید در استرالیا

استرالیا به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی و شرایط متنوع اقلیمی‌اش، در معرض رویدادهای آب و هوایی شدیدی مانند آتش‌سوزی‌های جنگلی و مراتع، سیل، طوفان و امواج گرما قرار دارد. بنابراین آشنایی با این رویدادها و آمادگی برای مواجهه با آن‌ها، اهمیتی حیاتی دارد. 

  • آتش‌‌سوزی‌های جنگلی: حتما شما هم خبرهای دردناک آتش‌سوزی‌های جنگلی در استرالیا و تلف شدن حیوانات و کانگوروها را شنیده‌اید. این آتش‌سوزی‌ها در شرایط آب و هوایی گرم و خشک، به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی، می‌توانند رخ بدهند. برای مقابله با این شرایط باید با رتبه‌بندی‌های خطر آتش‌سوزی آشنا و همچنین نسبت به دستورات تخلیه گوش به زنگ باشید. 
  • سیل‌ها: بارش‌های شدید در مناطقی خاص می‌تواند منجر به جاری شدن سیل بشوند. پیش‌بینی‌های آب و هوا را جدی بگیرید و از شرایط جاده‌ها و شیوه‌های احتمالی تخلیه در مناطق مستعد سیل، مطلع باشید. 
  • طوفان‌های استوایی:‌ طوفان‌های استوایی می‌توانند بخش‌های شمالی استرالیا را در فصول بارانی تحت تاثیر قرار بدهند. پیگیر اخبار هشدارهای طوفان باشید و مقدمات لازم برای ایمنی را تهیه و در صورت لزوم دستورالعمل‌های تخلیه را دنبال کنید. 
  • موج‌های گرما: در استرالیا ممکن است موج‌های گرما را به ویژه در تابستان تجربه کنید. بدنتان را هیدراته نگه‌ دارید، در سایه بمانید و از فعالیت‌های شدید در این مواقع اجتناب کنید. 

مقایسه شرایط آب و هوای استرالیا و ایران

همانطورکه اشاره کردیم، فصول در ایران و استرالیا عکس یکدیگرند. با این حال به‌طور کلی شرایط آب و هوایی این دو کشور تفاوت خیلی زیادی با یکدیگر ندارند. استرالیا در مجموع آب و هوایی خشک تا نیمه خشک دارد، در حالیکه در جنوب و شرق معتدل و در شمال از آب و هوایی گرمسیری برخوردار است. آب و هوای ایران نیز عمدتا خشک تا نیمه خشک و در امتداد سواحل خزر نیمه گرمسیری است. در ادامه برخی شاخص‌های آب و هوایی در ایران و استرالیا را با یک‌دیگر مقایسه کرده‌ایم. 

  • حداکتر دمای روزانه: بالاترین دمای روزانه در استرالیا در ژانویه به میانگین ۳۰.۳ درجه سانتیگراد می‌رسد و از سوی دیگر در سردترین ماه یعنی ژوئیه میانگین آن ۱۷.۸ درجه سانتیگراد است. در ایران برخلاف استرالیا ژوئيه (حدودا از ده تیر تا نه مرداد)، گرم‌ترین ماه سال محسوب می‌شود؛ زمانی‌که میانگین دما به بالاترین میزان خود، ۳۸.۱ درجه سانتیگراد می‌رسد. این عدد برای ژانویه (حدودا از ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن)، که سردترین ماه در ایران به شمار می‌رود، ۱۴.۷ درجه سانتیگراد است. 
  • روزهای بارانی در ماه: منظور از روز بارانی، بارندگی در تمام طول روز نیست. روز بارانی روزی است که در آن حداقل ۰.۱ لیتر در هر متر مربع بارندگی اتفاق بیفتد. در واقع گودال ۱ متر مربعی‌ای را در نظر بگیرید که آب در آن ۰.۱ میلی‌متر ارتفاع دارد، تا آنجایی که آب از بین نرود یا تبخیر نشود. ژوئيه با ۶.۵ روز، بارانی‌ترین ماه در استرالیا است و در ایران بیشترین بارندگی در بهمن ماه با ۴.۹ روز اتفاق می‌افتد. 
  • ساعات آفتابی در روز: استرالیا ۲۸۸۴ ساعت آفتابی در سال و ایران ۲۸۱۱ ساعت آفتابی در سال دارد. در استرالیا بیشترین ساعت آفتابی را در ماه ژانویه شاهدیم و در ایران در ماه دسامبر خورشید تنها برای ۵.۵ ساعت در طول روز دیده می‌شود. 
  • ساعات روشنایی در روز: طول یک روز در طول سال متفاوت است و به فاصله از خط استوا بستگی دارد. در ژوئن، یک روز در استرالیا تنها ۱۰.۶ ساعت و در دسامبر ۱۳.۷ ساعت طول می‌کشد. در ایران این میزان برای دسامبر (آذر) ۱۰.۱ ساعت و در ژوئن (خرداد) ۱۴.۳ ساعت است. 
  • میزان بارش در روز: بیشترین میزان بارندگی (تگرگ یا شبنم هم شامل می‌شوند) در استرالیا در ماه فوریه رخ می‌دهد، زمانیکه حدود ۲.۹ لیتر در هر مترمربع بارندگی اتفاق می‌افتد. در ایران، میانگین بارندگی از ۰.۳ لیتر در روز در خرداد تا ۲.۱ لیتر در نوامبر (آبان) متغیر است. 

بهترین فصل برای سفر به استرالیا 

پاسخ دادن به این سوال که بهترین زمان برای سفر به استرالیا چه موقع است، آنقدر که به‌نظر می‌رسد ساده نیست. در واقع پاسخ این سوال کاملا به علاقه، ترجیحات، بودجه و مهم‌تر از همه به آب و هوای ایده‌آل شما بستگی دارد. مثال اگر قصد سفر به سیدنی را دارید، از فوریه تا دسامبر زمانی عالی برای سفر شما است. چراکه در این برهه از سال، سواحل سیدنی همچون بهشتی روی زمین به‌نظر می‌رسند. تابستان در استرالیا زمان خوبی برای رفتن به دامان طبیعت، آب‌تنی در ساحل یا پیاده‌روی در مسیر اورلند در تاسمانی است. 

در مجموع سپتامبر تا نوامبر و مارس تا می بهترین زمان برای سفر به استرالیا هستند. بیشتر گردشگران این ماه‌ها را برای سفر به استرالیا انتخاب می‌کنند. آب و هوای استرالیا در این فصول نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است و همین موضوع باعث می‌شود که گشت و گذار در این کشور در این فصل بسیار ایده‌آل باشد؛ به ویژه اگر به شلوغی و هیاهوی تعطیلات تابستانی و کریسمس علاقه‌ای ندارید. 

سوالات متداول

شهر کنز در کوئینزلند با ۱۱۷ روز بارندگی، بارانی‌ترین شهر استرالیا است.

گلن اینز در نیو ساوت ولز که در ۲۰ ژوئیه حداقل دمای منفی ۱۰.۸ درجه سانتیگراد را ثبت کرد، سردترین نقطه در استرالیا در سال ۲۰۲۳ بود.

رویبورن در استرالیای غربی در آخرین روز سال دمای ۴۹.۵ درجه سانتیگراد را ثبت کرد که بالاترین دمای ثبت شده در استرالیا در سال ۲۰۲۳ بود. 

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین