زبان کشور استرالیا و آشنایی با فرهنگ استرالیا

استرالیا، یکی از چند کشور بزرگ در دنیا است، فرهنگ و زبان کشور استرالیا، چند لایه است و بخش‌های بسیار زیادی را در برمی‌گیرد. اما این تنوع و گوناگونی در زبان و فرهنگ استرالیا، مانع از رشد و پرورش این کشور نشده. کشور استرالیا از سراسر دنیا مهاجر دارد؛ به همین علت در این کشور تنوع فرهنگی بسیاری را مشاهده می‌کنید. زبان کشور استرالیا، به صورت رسمی انگلیسی است که با لهجه و گویش استرالیایی آمیخته شده، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با انواع زبان در استرالیا آشنا شوید.

زبان کشور استرالیا

زبان اصلی در کشور استرالیا، انگلیسی است. البته لازم به ذکر است که زبان و لهجه در استرالیا با سایر نسخه‌های انگلیسی متفاوت است. این کشور به علت چند فرهنگی بودن، زبان‌های مختلفی در خود جای داده و همین عامل باعث شده تا زبان انگلیسی در آن شکل و سویی دیگر داشته باشد.

البته در کشور استرالیا به علت اقوام مختلفی که در آن زندگی می‌کنند، زبان‌های متفاوت دیگری نیز وجود دارد.

زبان رسمی رایج در کشور استرالیا

زبان رایج در کشور استرالیا، همانطور که اشاره کردیم زبان انگلیسی است، اما این زبان در استرالیا دستخوش تغییراتی شده، به همین دلیل آن را با نام، انگلیسی استرالیایی (اوزی) می‌‎شناسند.

تفاوت‌های بسیار زیادی در این زبان با زبان اصلی انگلیسی وجود دارد، مثل تفاوت در لهجه، گویش، نگارش و برخی از واژه‌ها.

انواع زبان در کشور استرالیا

به علت مهاجرت مردم از اقصی نقاط دنیا به استرالیا، زبان و فرهنگ‌های مختلفی وارد این کشور شد. به همین دلیل به جز زبان انگلیسی استرالیایی، زبان‌های دیگری نیز وارد این خاک شد. برخی زبان‌های رایج در کشور استرالیا را در ادامه نام می‌بریم:

زبان‌های رایج کشور استرالیاآمار
انگلیسی استرالیایی۷۹ درصد
چینی۲ درصد
ایتالیایی۲ درصد
یونایی۱.۳ درصد
عربی۱.۳ درصد

دقت داشته باشید که این آمار و ارقام، تقریبی و دائم در حال تغییر هستند. البته بهتر است بدانید که تمام زبان‌های رایج در استرالیا این چند مورد نیست و استرالیا گستردگی بسیاری در زبان دارد.

برخی از زبان‌های بومی در استرالیا

  • زبان جزایر تنگه تورس
  • تاسمانیایی
  • زبان‌های جزیره‌ای

برخی از افراد و قبیله‌های قدیمی در استرالیا به زبان مختص به خود حرف می‌زنند. اما اگر بخواهیم زبان کشور استرالیا را به صورت کلی بررسی کنیم، تقریبا ۲۰ درصد از مردم این کشور به زبانی غیر از انگلیسی استرالیایی صحبت می‌کنند.

گویش کشور استرالیا

گویش در کشور استرالیا، بسیار متفاوت با دیگر گویش‌های انگلیسی است؛ به همین دلیل فهم آن برای افرادی که به تازگی به استرالیا مهاجرت کردند، سخت است. در واقع زمان زیادی نیاز است تا با گویش استرالیایی ارتباط بگیرید.

البته، لهجه و گویش محلی نیز به زبان انگلیسی در این کشور نفوذ کرده و لهجه و گویش را در استرالیا به دو بخش تقسیم کرده است:

  • لهجه استرالیای جنوبی
  • لهجه استرالیای شمالی

در خصوص یادگیری زبان و لهجه استرالیایی نگران نباشید، گذر زمان کمک می‌کند تا با این زبان ارتباط بگیرید و بتوانید خودتان را با این شرایط وقف دهید.

کلمات عامیانه در زبان کشور استرالیا

اینکه بتوان در گفت‌وگوهای روزمره از اصطلاحات و کلمات عامیانه یک زبان استفاده کرد نشانه، تبحر و مهارت در سخنگویی است. به همین دلیل قبل از مهاجرت به استرالیا بهتر است به خوبی با کلمات و اصطلاحات عامیانه این کشور آشنا شوید، تا بتوانید با مردم آن ارتباط برقرار کنید.

در ادامه چند اصطلاح و کلمه را که استفاده عامیانه دارند، در جدول زیر معرفی می‌‎کنیم:

اصطلاحی استرالیاییانگیسیترجمه فارسی
G’daygood morningصبح به‌خیر+ سلام
MateFriendرفیق + دوست
ArvoSee you this arvoتا بعدازظهر
Brekkiebreakfastصبحانه
Barbiebarbecueگریل + گریل‌کردن
ChockersThe car park is chockersپارکینگ پر است + پر شده
Bikkiebiscuitعینک آفتابی

تفاوت انگلیسی استرالیایی و کانادایی

زبان انگلیسی در استرالیا و دیگر کشورهای انگلیسی زبان تفاوت‌های زیادی دارد. 

تفاوت زبان در استرالیا و کانادا

زبان رسمی، در کشور استرالیا و کانادا، انگلیسی است. اما به دلیل تفاوت‌های بسیار زیادی که بین این دو کشور وجود دارد، مانند، تاریخچه، مهاجران و … میان زبان‌های آن‌ها نیز تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد.

لهجه و تلفظ

تفاوت در لهجه و تلفظ به قدری بین این دو کشور متفاوت است که با کمترین آگاهی نیز می‌توانید به این تفاوت پی‌ببرید. در زبان انگلیسی استرالیایی، در بسیاری از کلمات به جای (ɪ) از (i)  استفاده می‌کنند.

تفاوت واژگان

این دو لهجه در استفاده از برخی واژگان نیز با یک دیگر تفاوت دارند، البته در کشور استرالیا، با توجه به مواردی که نام بردیم این تفاوت‌ها توجیه‌پذیر است.

زبان استرالیاییزبان انگلیسی کاناداییترجمه فارسی
Thongsflip-flopsصندل‌های پاشنه‌ بلند
MaccasMcDonaldرستوران مک‌دونالد
Barracksupportحمایت کردن

این تفاوت‌هایی که نام بردیم، تنها بخشی از تفاوت‌های این دو لهجه است، بسیاری از این فرق‌ها را تنها زمانی درک می‌کنید، که در موقعیت قرار بگیرید.

لازم به ذکر است که لهجه آمریکایی نیز شباهت‌های بسیار زیادی با لهجه کانادایی دارد و به همین دلیل تفاوت زبان در استرالیا و آمریکا نیز بسیار متفاوت است.

فرهنگ کشور استرالیا

کشور استرالیا از سراسر دنیا مهاجر دارد، به همین دلیل این کشور چند فرهنگی است؛ زیرا فرهنگ‌های مختلف بر فرهنگ اصیل و قدیمی این کشور تاثیر گذاشته به همین دلیل تفاوت‌ها و دوگانگی‌های زیادی را از نظر فرهنگی در این کشور می‌توان مشاهده کرد. در ادامه قصد داریم تا مذهب و آداب و رسوم کشور استرالیا را به خوبی شرح دهیم، این موارد به شناخت و آشنایی بیشتر کشور استرالیا کمک بسیاری می‌کند.

مذهب در استرالیا

در این کشور گسترده و وسیع، مذاهب بسیار زیادی وجود دارد و این اعتقادات دینی در زندگی بسیاری از مردم این کشور نفوذ کرده است. بیشترین درصد مذهب در این کشور، مسیحیت است اما دین و مذاهب دیگر نیز در استرالیا وجود دارد.

در کشور استرالیا افراد با آزادی کامل می‌توانند دین خود را انتخاب کنند و البته راه دین و حکومت کشور از یک دیگر جدا است و هیچ کدام بر دیگری تسلط ندارد.

البته در استرالیا بسیاری از مراکز وجود دارند که تحت نظارت و حمایت مراکز مذهبی دایر شده است که این بدان معناست که در کشور استرالیا ارگانی بر توقف دین، دخالت نمی‌کند. مردم مذهبی و غیر مذهبی در این کشور با رعایت قوانین و صلح در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

دین درصد 
مسیحیت۵۲ درصد
بدون دین ۳۰ درصد
باقی دین‌ها۲۸ درصد

این آمار و ارقام کاملا تقریبی است و در خصوص این موارد نمی‌شود، آمار دقیق و کاملا درستی را منتشر کرد. برخی از دین‌های رایج این کشور را در ادامه نام می‌بریم:

  • کاتولیک
  • پروتستان
  • آنگلیکان
  • اسلام
  • یهودیت
  • بهائی
  • هندو 

دین در این کشور پهناور، همچون زبان بسیار گسترده است و نمی‌توان در چند جمله آن را خلاصه کرد. البته افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند، بر این اصل معتقدند که مهم نیست دینی که به آن اعتقاد دارید چیست یا در چه مذهبی چشم به جهان گشودید، رعایت قوانین کشور و احترام به همه شهروندان عاملی مهم و حیاتی است.

همچنین دولت نیز به تمام ادیان به گونه‌ای که اختلال در نظم و مدیریت کشور ایجاد نکند، آزادی عمل می‌دهد و از همه شهروندان خود حمایت می‌کند.

آداب و رسوم در کشور استرالیا

همان‌طور که بارها اشاره کردیم، استرالیا یک کشور چند فرهنگی و متنوع است و این تنوع تحت تاثیر فرهنگ‌های مختلف سراسر دنیا شکل گرفته است.  در این قسمت قصد داریم تا در مورد آداب و رسوم مردم استرالیا در زمینه‌های مختلف اطلاعاتی را منتشر کنیم.

آداب و رسوم غذا خوردن در استرالیا

در استرالیا به علت فرهنگ‌های مختلفی که وجود دارد می‌توانید غذاهای مختلف را تست کنید. همچنین مردم این کشور به علت علاقه بسیار زیادی که به طبیعت دارند، بسیار مایلند وعده‌های غذایی خود را در دامان طبیعت نوش جان کنند.

همچنین اگر به خانه یک فرد شهروند استرالیا دعوت شدید بهتر است چند نکته را به خوبی رعایت کنید تا نهایت احترام خود را نشان دهید:

  • حتما خوش قول باشید و در ساعت مشخص شده به محل قرار برسید.
  • تلاش کنید که تاخیر نداشته باشید، و اگر قرار بر تاخیر است، بهتر است برنامه را از قبل کنسل کنید یا حتما به میزبان اطلاع دهید.
  • بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از اینکه در مهمانی حاضر شوید با میزبان صحبت کنید و از او بپرسید که نیاز به بردن غذا هست یا خیر.

پس از اینکه غذا تمام شد بهتر است در جمع کردن و تمیز کردن میز به میزبان پیشنهاد کمک بدهید.

آداب هدیه دادن در استرالیا

برای مراسم‌ مختلفی که در تمام دنیا و استرالیا برگزار می‌شود، می‌توانید هدیه‌های مختلفی را خریداری کنید و به دوستان، اقوام، آشنایان هدیه دهید.

انتخاب هدیه ممکن است کمی سخت باشد اما می‌توانید به سراغ نیازهای شخص مورد نظر خود بروید و از میان آن‌ها هدیه را انتخاب کنید.

در فرهنگ استرالیا، این رسم وجود دارد که زمانی که برای اولین‌بار وارد خانه شخصی می‌شوید، بهتر است با دست خالی نروید. (البته این رسم در فرهنگ ایران نیز وجود دارد.) به همین دلیل بهتر است با خود یک جعبه شکلات یا شیرینی ببرید. یا حتی اگر می‌خواهید کادوی شکیل‌تری انتخاب کنید، با شخص میزبان تماس بگیرید و هدیه‌ای را خریداری کنید که متناسب با خواست او باشد.

یک نکته مهم دیگری که در فرهنگ استرالیا وجود دارد این است که بهتر است، هدیه را در مقابل شخص باز کنید.

فرهنگ کسب‌وکار در استرالیا

در فرهنگ استرالیا، در خصوص کسب‌وکار توصیه‌هایی شده است که با دانستن آن‌ها روند رو به رشدی را در این کشور می‌توان تجربه کرد. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در فرهنگ کسب‌وکار استرالیا، کنار گذاشتن تعارفات است. در خصوص کار و تجارت، استرالیایی‌‎ها کاملا جدی و رک هستند و برای حرف زدن و اثبات حرف‌ها بهتر است از آمار و ارقام و مدارک استفاده کنید.

هرگز در جلسات اداری سعی در اضافه‌گویی نداشته باشید و هرگز به سراغ بزرگنمایی و غلو نروید.

  • پوشش در محیط کار: حتما به سراغ لباس‌های رسمی بروید و از مرتب بودن ظاهر خود مطمئن شوید.
  • وقت شناسی: درست راس ساعتی که توافق کردید، سر قرار حاضر شوید؛ وقت‌شناسی در این کشور بسیار مهم است.
  • کلام رسمی و مودبانه: حتما ادبیات رسمی خود را حفظ کنید و از عبارات مودبانه برای بهبود ارتباط استفاده کنید.
  • تعهد به کار: برای حفظ دیسیپلین کاری خود به تعهدات پایبند و نسبت به وظایف خود آگاه باشید.

آداب لباس پوشیدن در استرالیا

در فرهنگ استرالیا، آداب پوشیدن لباس بسیار مختلف است اما مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد، آزادی انتخاب است. یعنی خودتان می‌توانید پوشش خود را بدون محدودیت انتخاب کنید.

البته بهتر است متناسب با موقعیت و جایگاه خود لباس بپوشید، یعنی در ادارات و مراکز رسمی بهتر است به سراغ لباس‌های رسمی بروید و در مراکز تفریحی و ورزشی از لباس مناسب این موقعیت استفاده کنید.

دقت داشته باشید که برای شرکت در مراسم مذهبی، سراغ لباس‌هایی بروید که احترام این قبیل مراسم‌ حفظ شود.

لازم به ذکر است، این آزادی اختیار که در فرهنگ استرالیا وجود دارد، نیازمند، رعایت یک شرط است؛ احترام. با هر سبک پوشش و لباسی شما مستلزم هستید تا احترام دیگر شهروندان را نگه دارید.

فرهنگ و آداب دیدار اول در استرالیا

رعایت ادب و احترام در دیدار اول، می‌تواند نشانه محترم بودن شما باشد. همچنین در این کشور آداب و رسومی در خصوص دیدار اول وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استرالیایی ها افراد خونگرمی هستند، به همین دلیل در کنار این افراد احساس سختی نخواهید داشت.
  • حتما  نام افراد را در یاد داشته باشید، صدا کردن نام افراد در زمان مکالمه احساس خوشایندی را منتقل می‌کند.
  • حریم شخصی در استرالیا اهمیت ویژه‌ای دارد، به همین دلیلی در حفظ حریم شخصی دیگران کوشا باشید.

 خلق‌وخوی مردم استرالیا

مردم استرالیایی عموما افرادی بسیار خون‌گرم و خوش‌مشرب هستند، این رفتار به علت چند فرهنگی بودن کشور استرالیا است. اگر در خیابان‌های شهر سیدنی قدم بزنید، افراد زیادی را در خیابان‌ها تماشا می‌کنید که با لبخند در حال پیاده‌روی هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی مردم استرالیا، بدون حاشیه و رک بودن این افراد است. در فرهنگ استرالیا، تعارف جایی ندارد؛ به همین دلیل مردم بدون رودروایسی با یکدیگر تعامل می‌کنند.

احترام، یکی دیگر از ویژگی‌های مردم استرالیایی است که بسیار برای این افراد مهم است، این احترام تنها مختص به انسان‌ها نیست، آن‌ها به حیوانات، طبیعت و دیگر موجودات روی زمین نیز احترام می‌گذارند.

تفریح و ورزش‌های مورد علاقه استرالیایی‌ها

در این کشور، تفریح، جایگاه ویژه‌ای دارد، یعنی شهروندان استرالیایی تا یک موقعیت مناسب پیدا می‌شود، راهی طبیعت زیبا و بی‌نظیر استرالیا می‌شوند. تفریح‌های بسیار زیادی وجود دارد که مورد علاقه مردم استرالیا است، مانند:

  • سوارکاری
  • کمپینگ
  • پیاده‌روی در طبیعت
  • مسابقات ورزشی
  • ورزش‌های آبی
  • کوهنوردی

فرهنگ بومی کشور استرالیا

بومیان استرالیا، فرهنگی خارق‌العاده و باورهایی عمیق دارند و با وجود گذشت این همه سال هنوز هم بومی‌های این کشور به فرهنگ خود وفادار هستند. برخی از این آداب و رسوم را در ادامه نام می‌بریم:

اتصال به طبیعت

بومی‌های استرالیا، ارتباط قوی و عمیقی با طبیعت داشتند. همچنین احترام زیادی نسبت به طبیعت قائل بودن و انرژی زیادی از آن دریافت می‌کردند.

صنایع دستی و هنر 

هنرهایی چون، نقاشی، نمایشنامه، موسیقی و … ابزاری برای انتقال فرهنگ استرالیایی از  گذشته به اکنون است.

حفظ زبان و داستان‌سرایی

بومیان استرالیایی، علاقه زیادی به حفظ زبان و فرهنگ استرالیا دارند و در تلاشند که بتوانند به نسل جدید باورها و اعتقادات گذشتگان را منتقل کنند.

تفاوت فرهنگی استرالیا و ایران

از نظر فرهنگی تفاوت و شباهت‎‌های بسیار زیادی بین ایران و استرالیا وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها قدمت ایران و استرالیا است. ایرانی تاریخی غنی با امپراتوری‌هایی قدرتمند دارد. در ادامه برخی از این تفاوت‌ها را نام می‌بریم:

زبان و ادبیات

  • زبان کشور استرالیا، انگلیسی است؛ زبان رسمی ایران، فارسی است.
  • ایران تارخچه‌ای غنی در ادبیات فارسی دارد؛ ادبیات استرالیا در بسیاری از موارد تحت تاثیر، ادبیات انگلیس است.

دین و مذهب

  • ایران یک کشور اسلامی است، استرالیا در دین بسیار متنوع است.
  • دین‌های که در استرالیا وجود دارد، مسیحیت، اسلام، یهودیت و … هستند.

تفریحات 

  • تفریحات مورد علاقه استرالیایی‌ها، فوتبال استرالیایی، راگبی، شنا، کریکت و… است.
  • تفریحات مورد علاقه ایرانی‌ها: فوتبال، والیبال، بسکتبال و … است.

در این قسمت برخی از تفاوت‌های فرهنگ استرالیا با ایران را نام بردیم و با آن آشنا شدیم، اما بهتر است این نکته را بدانید که احترام و دوستی دقیقا از جایی آغاز می‌شود که تفاوت‌ها دیده می‌شود. 

جمع‌بندی در خصوص زبان کشور استرالیا و آشنایی با فرهنگ استرالیا

کشور استرالیا، تنوع فرهنگی بسیار زیاد و به همین دلیل، زبان و فرهنگ بسیار متفاوتی دارد اما در میان این تفاوت‌ها شهروندان استرالیایی مردمانی متعهد به قوانین کشور هستند. این تنوع فرهنگی اختلالی در مدیریت و نظم کشور استرالیا به وجود نیاورده است. فرهنگ استرالیا بسیار غنی و پر از عشق به طبیعت و مردم است و زبان این کشور انگلیسی استرالیایی است که تفاوت‌های بسیار زیادی با دیگر نسخه‌های زبان انگلیسی دارد. اگر شما هم چیزی در خصوص زبان استرالیا می‌دانید برای ما بنویسید.

 پرسش‌های رایج

در مواجهه با فرهنگ متفاوت استرالیایی‌ها شاید در ابتدا خیلی تعجب کنید اما چون این کشور چند فرهنگی است خیلی سریع در آن حس راحتی پیدا خواهید کرد. یکی از فرهنگ‌های متفاوت استرالیایی‌ها نسبت به ما این است که با اسم کوچک راحت‌ترند و حتی معلم خود را با نام کوچک صدا می‌کنند. برای ما ایرانی‌ها این موضوع شاید عجیب باشد.

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین