آزمون ناتی | شرایط آزمون آنلاین ناتی 2022
خانه / مهاجرت به استرالیا / آزمون ناتی چیست؟ همه چیز درباره امتحان ناتی

آزمون ناتی چیست؟ همه چیز درباره امتحان ناتی

آزمون ناتی در قالب ترجمه دو دیالوگ به‌صورت کاملا شفاهی برگزار شده و صدای متقاضی از طریق کامپیوتر ضبط می‌شود تا مورد ارزیابی قرار بگیرد. هدف از برگزاری آزمون ناتی این است که نمره زبان شما بیشتر شود تا برای مهاجرت بتوانید حداقل امتیاز قابل‌قبول را به دست آورید. پس اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید، تا پایان این بخش از مجله سلکت ویزا با ما همراه شوید و اطلاعات مفیدی در این باره به دست آورید.

آزمون ناتی CCL چیست؟

آزمون ناتی (The Credentialed Community Language Test) مخصوص افرادی است که برای مهاجرت به استرالیا قصد دارند مجموع امتیازات خود را افزایش دهند. زیر اگر بتوان در این آزمون حداقل نمره ۶۳ را کسب کرد، ۵ امتیاز به مجموع نمرات متقاضی (مربوط به سیستم امتیازدهی مهاجرت به استرالیا) اضافه می‌شود. تنها کاربرد آزمون مذکور این است که سبب افزایش مجموع امتیازات شده و شانس شما را برای قبولی در پروسه اخذ ویزا بالاتر می‌برد. این آزمون به‌صورت اینترنتی و از طریق کامپیوتر برگزار می‌شود و معمولا شامل دو دیالوگ (هر دیالوگ= یک مکالمه کوتاهِ حدودا ۸ قسمتی بین دو فرد انگلیسی‌زبان بومی و غیربومی) است که شما باید پس از پخش هر دیالوگ، پاسخ مناسبی به آن بدهید.

شرایط و نحوه برگزاری آزمون ناتی چگونه است؟

همان‌طور در قسمت‌های قبل توضیح دادیم، امتحان ناتی به‌صورت آنلاین و از طریق کامپیوتر برگزار می‌شود؛ بنابراین شما باید در محیطی این امتحان را بدهید که فاقد هرگونه آلودگی صوتی باشد و تعدادی هم برگه سفید در صورت تمایل کنار خود داشته باشید که حین برگزاری امتحان بتوانید از آن‌ها برای یادداشت‌برداری استفاده کنید. همچنین پیشنهاد ما این است که به‌جای حضور در جلسه امتحان با گوشی موبایل یا تبلت، از لپ‌تاپ استفاده کنید.

حتما پیش از شروع جلسه امتحان، مروری بر صحت میکروفون، هدست و دوربین خود داشته باشید و حتما به‌جای اسپیکر بلوتوثی از مدل سیمی استفاده کنید. در ضمن برای شرکت در جلسه باید از طریق مایکروسافت team اقدام کنید و به‌هیچ‌وجه با هات اسپات موبایل در امتحان لاگین نشوید، زیرا  برای قوانین و مقررات سایت ناتی، این مسئله غیرمجاز است.

هزینه آزمون ناتی چقدر است؟

هزینه آزمون ناتی در حال حاضر (سال ۲۰۲۴)، حدود ۸۰۰ دلار استرالیا است.

لوازم مورد نیاز برای آزمون ناتی چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که پیش از شرکت در آزمون توسط داوطلبان مطرح می‌شود، این است که در طی برگزاری جلسه امتحان به چه لوازمی نیاز خواهیم داشت؟ برای آزمون ناتی باید بگوییم که یک دستگاه کامپیوتر، گوشی، لپ‌تاپ و… با قابلیت اتصال به اینترنت که دارای وبکم نیز باشد، ضروری‌ترین لوازم مورد نیاز برای شرکت در این امتحان به شمار می‌رود.

نحوه ثبت نام و مراحل شرکت در آزمون ناتی به چه شکل است؟

برای ثبت‌نام در آزمون ناتی باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا وارد سایت naati.com.au شوید و برای خود یک نمایه ایجاد کنید.
  2. سپس به تکمیل مشخصات خود بپردازید و ضمن بارگذاری مدارک خواسته شده، هزینه مورد نیاز برای شرکت در آزمون را پرداخت کنید.

نکته: حین تکمیل پروفایل، هدف خود را از شرکت در این آزمون، افزایش امتیاز لازم برای مهاجرت در نظر بگیرید.

  1. پیش از شروع آزمون نیز مراقب از شما می‌خواهد تا مکانی را که در آن حضور دارید، به‌صورت ۳۶۰ درجه نشان دهید تا از نظر نبود تجهیزات الکترونیک دیگر اطمینان حاصل شود. حتی باید نشان دهید که تلفن همراهتان خاموش است و هیچ اپل‌واچی بر دست ندارید.
  2. سپس از شما حین حضور در جلسه عکس‌برداری می‌شود تا با تصویر پاسپورت مورد ارزیابی قرار بگیرد. اگر از سمعک استفاده می‌کنید حتما حین ثبت‌نام، این مسئله را اطلاع دهید.

قوانین کنسلی و تغییر تاریخ آزمون ناتی چطور است؟

یک هفته تا برگزاری آزمون، شما می‌توانید برای چند مرتبه تاریخ آن را تغییر دهید یا حتی اگر امتحان را کنسل کنید، می‌توانید ۷۵ درصد از هزینه ثبت‌نام خود را باز پس بگیرید.

مدت زمان آزمون ناتی چقدر است؟

مدت‌زمان این آزمون ۲۰ دقیقه بوده و به هر دیالوگ حدود ۱۰ دقیقه اختصاص‌ داده‌ شده است.

آیا آزمون ناتی استرالیا برای مهاجرت اجباری است؟

خیر؛ این آزمون مخصوص متقاضیانی است که قصد دارند نمره زبان خود را افزایش دهند تا در سیستم امتیازدهی مهاجرت به استرالیا، امتیاز بالاتری دریافت کنند.

نمره قبولی در آزمون ناتی باید چند باشد؟

حداکثر نمره آزمون ناتی ۹۰ است و برای اینکه متقاضی در این آزمون قبول شود، حداقل باید نمره ۶۳ را کسب کند. نکته مهم این است که ناتی به دو قسمت تقسیم می‌شود و حداقل نمره قابل‌قبول برای هر قسمت آن، ۲۹ است تا جمعا حداقل ۶۳ شود؛ بنابراین اگر در یک قسمت ۲۴ امتیاز و در دیگری ۳۹ بگیرید، با اینکه جمع آن‌ها ۶۳ خواهد شد، اما همچنان مردود می‌شوید. زیرا نتوانسته‌اید در یکی از قسمت‌ها نمره خود را به حد قابل قبول برسانید.

نحوه نمره‌دهی آزمون ناتی به چه صورت است؟

برای سنجش میزان نمره متقاضیان در این آزمون دو فاکتور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

  • میزان تسلط language quality
  • استفاده صحیح از لغات و اصطلاحات language register

همان‌طور که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم، ناتی یک آزمون ۹۰ امتیازی است و از دو قسمت تشکیل شده که نمره هر کدام از آنها ۴۵ است. پس در هر یک از بخش‌های مذکور اگر بتوانید حداقل ۲۹ امتیاز کسب کنید، در این آزمون پذیرفته خواهید شد.

خطاهای آزمون ناتی کدامند؟

پس از آشنایی با نحوه برگزاری ناتی، شاید این سؤال برای شما هم پیش بیاید که تحت چه شرایطی از داوطلب نمره کسر می‌شود؟

برای پاسخ به پرسش مطرح شده لیستی از خطاهای رایج داوطلبین در این آزمون را که منجر به کسر امتیاز شده است را در زیر آورده‌ایم:

  • بی‌دقتی و عدم انتقال صحیح مفهوم جمله
  • حذف یا اضافه‌ کردن کلمات بی‌مورد
  • مکث بیش از حد در پاسخگویی
  • انتخاب کلماتی که با مفهوم جمله مربوطه همخوانی ندارد.
  • داشتن اشتباهات گرامری و تلفظ ناصحیح

مدت زمان اعتبار مدرک ناتی چه مدت است؟

در رابطه‌ با میزان اعتبار آزمون ناتی باید بگوییم که مدرک آن تا ۳ سال اعتبار دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب به طور مفصل درباره ماهیت آزمون ناتی و شرایط شرکت در آن صحبت کردیم. همچنین دانستیم که با کسب حداقل‌ ۶۳ امتیاز می‌توان این آزمون را به‌صورت موفقیت‌آمیز پشت سر گذاشت و در سیستم امتیازدهی مهاجرت به استرالیا، ۵ امتیاز مثبت به دست آورد. امیدواریم پاسخ سؤالات خود پیرامون موضوع مطرح شده را دریافت کرده باشید. لطفا تجربیات خود را در این باره با ما و سایر کاربران سلکت ویزا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین