قلمرو پایتختی استرالیا ACT – کانبرا

سرزمین قلمرو پایتختی استرالیا و یا همان ACT که مخفف Australian Capital Territory می باشد و همه آن را بخوای قرار گیری شهر کانبرا که پایتخت استرالیا می باشد می شناسند. استرالیا از 6 ایالت و دو قلمرو تشکیل شده است که این بخش کوچکترین قلمرو استرالیا نیز می باشد که در دل ایالت نیو سات ولز (NSW) می باشد. قلمرو پایتختی استرالیا ACT بیش از 400 هزار نفر جمعیت دارد که از این میزان 395 هزار نفر آن در شهر کانبرا استرالیا زندگی می کنند که این موضوع به این معنی می باشد که این قلمرو را باید با کانبرا شناخت، از این رو باید در این مقاله به معرفی این شهر بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ایالت های استرالیا به لینک مربوطه مراجعه کنید.

 

وسعت این قلمرو 2358 کیلومترمربع می باشد و کانبرا بزرگترین شهر غیر بندی استرالیا با وسعت 814 کیلومترمربع می باشد. همان طور که اشاره کردیم این شهر در دل ایالت نیو سات ولز (NSW) می باشد و اگر بخواهم موقعیت آن را برای شما مشخص کنیم باید بگوییم که در 300 کیلومتری جنوب غرب سیدنی و ۶۵۰ کیلومتری شمال شرقی ملبورن قرار دارد. در سال 1908 بعد از توافقاتی که میان دو شهر سیدنی و ملبورن رخ داد شهر کانبرا را به عنوان پایتخت انتخاب کردند از این رو شهر کانبرا با نقشه قبلی ساخته شد و با تمامی شهرای استرالیا فرق دارد.

کانبرا را پایتخت سیاسی استرالیا می‌نامند چرا که اکثر سازمان ها ادارات دولتی استرالیا به همراه پارلمان و دادگاه عالی این کشور در این شهر قرار دارد. در این شهر بدلیل وجود همین ادارات دولتی و بالا بودن میزان موقعیت های شغلی باعث شده است تا نرخ بیکاری کم باشد و میانگین درآمد بالا، جمعیت جوان این ایالت بالاست و سطح تحصیلات این شهر هم بالاتر از نقاط دیگر استرالیاست.

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

 

جمعیت در قلمرو پایتختی استرالیا

جمعیت تخمینی ساکن کانبرا استرالیا از سال 1981 تخمین زده می شود. از این رو آمار تخمینی در سال 2019 جمعیت قلمرو پایتختی استرالیا و یا همان ACT را 419200 نفر اعلام کرد. همان گونه که اشاره کردیم اکثریت قریب به اتفاق جمعیت در شهر کانبرا ساکن هستند. در سرشماری سال 2003 جمعیت برابر بود با 323400 نفر یعنی در هر کیلومتر مربع 401 نفر سکونت داشتند. قسمت عمدهٔ مهاجرین از کشورهای انگلیسی زبان مثل انگلستان و نیوزیلند می‌باشند. تعداد قابل توجهی نیز از آلمان، ایتالیا و ویتنام می‌باشند. اخیراً از کشورهای شرقی و جنوبی آسیا نیز مهاجرانی به استرالیا آمده‌اند. اغلب مردم کانبرا به زبان بومی انگلیسی استرالیایی صحبت می‌کنند، عده‌ای زبان دوم دارند که از آن جمله زبان چینی مندرین، چینی کاتونی، ویتنامی، ایتالیایی و یونانی می‌باشد. مردم کانبرا نسبتاً جوان و تحصیلکرده هستند. میانگین سنی ۳۲ سال است. در سرشماری سال 2016 ، میانگین درآمد هفتگی مردم در قلمرو بالای 15 سال 998 دلار بود در حالی که میانگین ملی 662 دلار بود.

 

آب و هوای سرزمین پایتختی استرالیا

این منطقه آب و هواب چهار فصل مجزا را دارد یکی از دلایل آن ارتفاع بالا آن نسبت به سطح دریا و همچنین فاصله ای که از ساحل و عرض جغرافیایی است. ارتفاع این شهر از سطح دریا 650 متر می باشد. این منطقه زمستان های سرد که در بزی مواقع یخبندان می شود و از طرف دیگر تابستان های گرمی را دارد. قلمرو پایتختی استرالیا دارای آب‌وهوای نسبتاً خشک و مرطوب است به‌گونه‌ای که ژانویه گرم‌ترین ماه با میانگین ۲۷٫۷ درجه سانتی‌گراد و ماه ژوئیه سردترین ماه با میانگین ۱۱٫۲ درجه سانتی‌گراد است و بالا ترین دمای ثبت شده 44 درجه و پایین ترین 14- می باشد.

 

کانبرا استرالیا

 

اقتصاد کانبرای استرالیا

در فوریه سال 2020 نرخ بیکاری کانبرا حدودا 3% اعلام شد که این میزان پایین تر از نرخ بیکاری ملی استرالیا یعنی 5% است. بیکاری کم و سطح قابل توجه اشتغال در بخش های دولتی و تجاری باعث شده است تا سطح متوسط درآمد در این شهر بالا باشد به طوری که متوسط دستمزد در استرالیا در هفته 1650دلار می باشد ولی در کانبرا 1830 دلار می باشد. صنعت اصلی شهر مدیریت دولتی و دفاع است در سال های اخیر 27 درصد تولید ناخالص را تشکیل می دهد و 32.49 درصد از نیروی کار کانبرا را به خود اختصاص داده است. دفتر مرکزی بسیاری از آژانس های خدمات عمومی استرالیا در کانبرا واقع شده است، و کانبرا همچنین میزبان چندین مرکز دفاعی استرالیا است که مهمترین آنها ستاد نیروی دفاعی استرالیا است که یک مرکز ارتباطات دریایی است. سایر بخش های مهم اشتغال شامل مراقبت های بهداشتی (10.54٪) ، خدمات حرفه ای (77/9٪) ، بخش آموزش(9.64٪) ، خرده فروشی (7.27٪) ، اسکان و غذا (6.39٪) و ساخت و ساز (5.80٪) است.

قیمت متوسط یک خانه در کانبرا در فوریه سال 2020 به طور میانگین 745000 دلار می باشد یعنی پایین تر از سیدنی و بالاتر از ملبورن و پرت و از طرفی میزان پرداخت اجاره تقریبا بالاتر از سایر ایالت های استرالیا می باشد زیرا متوسط ​​درآمد بالاتر هفتگی ، عرضه محدود زمین، و بندهای تورمی در قانون اجاره نامه های مسکونی ACT

 

تحصیلات و آموزش و پرورش در کانبرا

تقریبا تمامی موسسات آموزشی قلمرو پایتختی استرالیا در داخل کانبرا واقع شده اند. سیستم آموزش و پرورش به طور عمومی شامل پیش از پیش دبستان، ابتدایی، دبیرستان، کالج و سپس مطالعات دانشگاهی می شود. کودکان تا 17 سالگی ملزم به تحصیل هستند. در سال 2016 ، 132 مدرسه در کانبرا وجود داشته است. 87 مدرسه دولتی و 45 مدرسه دیگر به صورت خصوصی اداره می شود. در سال 2006 دولت ACT با تعطیلی 39 مدرسه موافقت کرد و در برنامه ای قصد این را دارد تا مدارس را ادغام کند.

دو موسسه عالی دولتی دانشگاه ملی استرالیا (ANU) در آستون و دانشگاه کانبرا (UC) در بروس هستند که به ترتیب بیش از 10 هزار و 500 و 8000 دانشجوی معادل تمام وقت دارند. دانشگاه ANU همیشه دارای یک محور تحقیقاتی قوی بوده و در بین دانشگاه های پیشرو در جهان و جزء بهترین ها در استرالیا می باشد.دو دانشگاه مذهبی نیز در کانبرا وجود دارد: سیگنادو در حومة کانبرای شمالی در منطقه و استون که دانشگاه کاتولیک است و کالج علوم الهی سنت مارک در نزدیکی خانة پارلمان که جزو پردیس دانشگاه استوارت چارلز است آکادمی نیروی دفاع استرالیا (ADFA) و کالج سلطنتی نظامی دونترون، در نزدیکی حومة کمپل در شمال شرقی کانبرا واقع شده‌اند.

 

ساختار شهری کانبرا استرالیا

کانبرا استرالیا شهری است که توسط معمار بزرگ قرن 20 والتر گریفین طراحی شده است. جاده های اصلی با طرح دایره وار طراحی شده اند و مرکز شهر از روی دو محور عمود گذشته است: یک محور آب در امتداد دریاچه برلی گریفین، و دیگری محور زمین پارلمان است. مناطق شهری کانبرا، سلسه مراتبی از منطقه ها، مراکز شهرها، مراکز گروه ها و حومه محلی مطابق باقی مناطق صنعتی و روستاها هستند. اغلب حومه شهرها فروشگاهای محلی خودشان را دارند و نزدیک به یک مرکز خرید بزرگتر هستند. امکانت جامعه و مدارس نیز اغلب در نزدیکی مراکز خرید هستند.منطقه معروف به مثلث پارلمانی کانبرا از سه محور تشکیل شده که از کاپیتال هیل در امتداد خیابان رفاه اجتماعی تا مرکز سیویک در حوالی سیتی هیل در امتداد خیابان قانون اساسی تا محوطهٔ دفاعی در راسل هیل و در امتداد خیابان کینگز به کاپیتال هیل گسترده شده‌است. نواحی شهری کانبرا به محدوده‌های برنامه‌ریزی شده، مرکز شهر، مرکز گروه و حومه‌های محلی تقسیم شده‌است. هفت محدوده وجود دارند ه هر کدام به حومه‌های کوچک‌تر تقسیم شده‌اند و هر کدام یک مرکز شهر دارند که محل فعالیت‌های اجتماعی و خرید و فروش است. این محدوده‌ها به ترتیب زیر مسکونی شدند

  • کانبرای شمالی، از دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ مسکونی شد که تا ۱۹۶۰ ادامه داشت و دارای ۱۵ حومه‌است.
  • کانبرای جنوبی، از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰، در 12 حومه ساکن شدند.
  • دره وودن، از دهه ۱۹۶۳ مسکونی شد، در 12 حومه ساکن شدند.
  • بلکونن، از دهه ۱۹۶۷ مسکونی شد، در 25 حومه ساکن شدند.
  • وستون گریک، از دهه ۱۹۶۹ مسکونی شد، در 8 حومه ساکن شدند.
  • توگرانونگ، از دهه ۱۹۷۴ مسکونی شد، در 19 حومه ساکن شدند.
  • گانگاهلین، از دهه ۱۹۹۰ مسکونی شد، در 18 حومه ساکن شدند.
  • دره Molonglo، اولین حومه که در حال ساخت است

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین