رتبه بندی کیفیت زندگی در کشور ها بر اساس گزارشات سازمان ملل متحد
خانه / زندگی در استرالیا / رتبه بندی کیفیت زندگی در استرالیا و دیگر کشورها

رتبه بندی کیفیت زندگی در استرالیا و دیگر کشورها

رتبه بندی کیفیت زندگی به عوامل و شاخص‌های بسیاری بستگی دارد استاندارد کیفیت زندگی به سطح ثروت، آسایش، نیازها و کالاهای مادی و همچنین سلامت و تندرستی جسمی و روانی در دسترس برای یک منطقه جغرافیایی خاص اشاره دارد. در یکی از گزارشات سازمان ملل متحد، کیفیت زندگی در استرالیا را در بین کشورهای جهان مورد مقایسه قرار گرفته است. این گزارش سه حوزه اصلی را شامل می‌شود: شرایط اقتصادی، آموزش و امید به زندگی (که از طریق درآمد ناخالص ملی،میانگین سال‌های تحصیلی و امید به زندگی در هنگام تولد برآورد می‌شود.)

کیفیت زندگی در استرالیا نمره a.935 را در فهرست شاخص توسعه انسانی (HDI) ثبت کرده است که توانسته جایگاه دوم در این لیست را بدست بیاورد. همچنین نروژ در این لیست رتبه اول و سوییس رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

اما همان طور که گفتیم این موارد براساس شاخص‌های مختلفی است که هر سازمان برای رتبه بندی از آنها استفاده می‌کند و نمی‌توان با قطعیت از دقیق بودن آن سخن گفت ولی می‌توانیم تا حدود زیادی به آن‌ها اعتماد کنیم چرا که معمولا 10تا 20 کشور اول معمولا مشخص هستند و فقط کمی رتبه‌های آنها جابه جا می‌شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

 

شاخص کیفیت زندگی از زبان Numbeo

یکی از جامع‌ترین معادلات، شاخص کیفیت زندگی Numbeo است که هشت شاخص را اندازه گیری می‌کند: قدرت خرید (شامل اجاره)، ایمنی، مراقبت‌های بهداشتی، هزینه زندگی، نسبت قیمت ملک به درآمد، زمان رفت و آمد ترافیک، آلودگی و آب و هوا. قدرت خرید، هزینه زندگی، و نسبت قیمت دارایی به درآمد، همه معیارهایی از دارایی مالی یک شهروند متوسط ​​در یک کشور است که مستقیماً به استاندارد زندگی مرتبط است.

شاخص ایمنی نگرانی‌های مربوط به سرقت، سرقت خودرو، و سایر جرایم، و همچنین شیوع مواد مخدر، جرایم اموال، جرایم خشونت‌آمیز، و فساد و رشوه را پوشش می‌دهد. شاخص مراقبت‌های بهداشتی کیفیت کلی سیستم مراقبت‌های بهداشتی را تخمین می زند، که از هزینه‌های بیمار شروع می‌شود و به کیفیت مراقبت، تجهیزات، پزشکان و کارکنان می‌رسد.

شاخص آلودگی آلودگی کلی کشور را برآورد می‌کند. آلودگی هوا بیشترین وزن را دارد و پس از آن آلودگی آب و دسترسی به آب پاک قرار دارد. شاخص آب و هوا، دوست داشتنی بودن آب و هوای یک کشور معین است. کشورهایی با شاخص آب و هوای 100 دارای دمای معتدل، رطوبت کم و هیچ رویداد یا شرایط آب و هوایی قابل توجهی نیستند. بر اساس این شاخص‌ها، رتبه های بالای لیست به شرح زیر است:

10 کشور برتر با بالاترین کیفیت زندگی در سال 2023

همانطور که گفتیم هر سازمانی براساس آیتم‌هایی اقدام به رتبه بندی می‌کند که سایت numbeo، کیفیت زندگی در استرالیا را در رتبه 9 قرار داده است توجه کنید که این 10 کشور فاصله بسیار نزدیکی به یک دیگر دارند.

RankCountryQuality of Life Index
1Netherlands196.7
2Denmark194.7
3Switzerland193.6
4Luxembourg192.9
5Finland190.5
6Iceland187.5
7Austria185.8
8Oman184.7
9Australia183.0
10Norway182.7

کیفت زندگی در استرالیا براساس اخبار ایالات متحده در سال 2022

  1. کانادا
  2. دانمارک
  3. سوئد
  4. نروژ
  5. سوئیس
  6. استرالیا
  7. هلند
  8. فنلاند
  9. آلمان
  10. نیوزلند

گزارش سالانه US News and World Report “بهترین کشورها” که با مشارکت گروه BAV و مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا جمع آوری شده است، از نظرسنجی‌های دقیق برای ردیابی مجموعه‌ای مشابه، اما متفاوت از شاخص‌ها استفاده می‌کند. اینها شامل مقرون به صرفه بودن، ایمنی، بازار کار، سطح برابری درآمد، ثبات اقتصادی و سیاسی، و کیفیت سیستم‌های آموزشی و بهداشت عمومی است.

به غیر از کانادا و سوئد که مدعی دو مورد از سه جایگاه‌برتر هستند، این دو لیست شامل بسیاری از کشورهای مشابه هستند، اما به دلیل تفاوت در سؤالات نظرسنجی یا روش، ترتیب تغییر می‌کند. همانطورکه مشاهده می‌کنید کیفیت زندگی در استرالیا براساس آمارهای این وبسایت در رتبه 6 قرار دارد.

10 کشور برتر جهان برای کیفیت زندگی، 2021 – CEO World

  1. فنلاند – 99.06
  2. دانمارک – 98.13
  3. نروژ – 96.75
  4. بلژیک – 96.53
  5. سوئد – 96.15
  6. سوئیس – 94.40
  7. هلند – 93.69
  8. فرانسه – 92.08
  9. آلمان – 91.26
  10. ژاپن – 91.23

این نظرسنجی بیش از 258000 نفر را در 10 معیار از جمله برابری، ثبات و شفافیت دولت مورد سوال قرار داد. علاوه بر این، کانادا در این فهرست به رتبه دوازدهم سقوط کرده است، که استرالیا را نیز در رده هفدهم قرار می‌دهد و از ژاپن در بین 10 رتبه برتر استقبال می‌کند.

10 کشور برتر با بالاترین شاخص توسعه انسانی، گزارش 2021 – سازمان ملل متحد

  1. نروژ – 0.957
  2. ایرلند – 0.955 (تساوی)
  3. سوئیس – 0.955 (تساوی)
  4. هنگ کنگ ( چین ) – 0.949 (تساوی)
  5. ایسلند – 0.949 (تساوی)
  6. آلمان – 0.947
  7. سوئد – 0.945
  8. استرالیا – 0.944
  9. هلند – 0.944
  10. دانمارک – 0.940

علیرغم نام آکادمیک تر، شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد بسیاری از عواملی را که بیشتر معیارهای کیفیت زندگی یا استاندارد زندگی هستند، ردیابی می‌کند. با این حال، در حالی که بیشتر نظرسنجی‌های این صفحه دقیقاً بر اساس همین نظرسنجی‌ها هستند، HDI بیشتر بر اساس داده‌های تجربی مانند امید به زندگی، سال‌های تحصیل، و GNI سرانه است. با این وجود، بسیاری از کشورهای مشابه در 10 کشور برتر ظاهر می‌شوند.

تاثیر اقتصاد استرالیا بر کیفیت زندگی در استرالیا

دانست این موضوع که وضعیت اقتصادی کشوری که می‌خواهید به آن مهاجرت کنید، اهمیت زیادی دارد. اگر قصد مهاجرت به استرالیا از طریق ویزای سرمایه گذاری استرالیا را دارید دانستن این اطلاعات بسیار ضروری است.

استرالیا کشوری ثروتمند است و اقتصادی بر پایه‌ی بازار دارد. محصولات اصلی استرالیا نیشکر، پنبه، غلات و گوشت است.

استرالیا که در شاخص آزادی‌های اقتصادی رتبه‌‌ی دوم را دارد (در سال ۲۰۱۷)، در مارس ۲۰۱۷ رکورد طولانی‌ترین دوره‌‌ی رشد تولید ناخالص ملی را شکست و برای 26 سال پیاپی، رشد در تولید ناخالص ملی را ثبت کرد. به همین دلیل کیفیت زندگی در استرالیا بالا است.

جالب است بدانید که بزرگ‌ترین بخش اقتصاد استرالیا بخش خدمات است. بنابر اطلاعات انتشار شده در سال ۲۰۱۶، ۶۱٪ تولید ناخالص ملی در این بخش تولید و ۷۹ درصد نیروی کار هم در این بخش به‌کار گرفته می‌شود. در سال ۲۰۱۷ بیشترین نیروی کار در حوزه‌‌ی سلامت و مراقبت عمومی و سپس مبادلات خرد اشتغال داشته‌اند.

استرالیا از نظر منابع طبیعی سرزمینی غنی است و معادن بسیاری دارد. این کشور از بزرگ‌ترین صادرکنندگان اقلام کشاورزی به‌ویژه گندم، همچنین پشم، مواد معدنی مانند آهن و طلا و انرژی از خانواده‌‌ی گاز مایع و زغال‌سنگ است.

مهم‌ترین شرکای بازرگانی استرالیا چین، ژاپن و کره جنوبی در آسیا و همچنین ایالات متحده‌ی آمریکا هستند. هرچند مطابق داده‌های سال ۲۰۱۷ فقر در استرالیا افزایش یافته است اما این کشور در رده‌بندی ثروت به‌ازای هر فرد بالغ، در رتبه‌دوم و بعد از سوئیس قرار دارد!

شهرهای ملبورن، سیدنی، آدلاید، پرت به‌ طور پیوسته در فهرست برترین شهرهای دنیا برای زندگی قرار می‌گیرند. از این رو در استرالیا نرخ تورم معمولا بین ۲ تا ۳ درصد است.

فرهنگ و ورزش در استرالیا

با ساکن شدن اروپاییان در استرالیا در قرن 18 میلادی، سبک زندگی اروپایی وارد فرهنگ استرالیا شد. با حمایت مالی دولت جذابیت فرهنگ استرالیا، هنر، تغذیه و وسایل رفاهی بهبود یافت. جالب آنکه شهرهای کوچک و بزرگی ساخته شد که پر از ساختمان‌های هنری، گالری و تئاتر بودند.بهترین معماران، خانه اپرای سیدنی را ساختند.

اپرا، باله، موسیقی، بازیگران، شرکت‌های هنری و غیره مورد حمایت مجلس استرالیا قرار گرفتند. دولت‌های ایالتی در شرکت‌های برنامه‌سازی استرالیایی که مستقل از شبکه‌ی رادیویی و تلویزیونی سراسری بودند، سرمایه‌گذاری کردند. استرالیا همچنین دارای شرکت‌های رسانه‌ای، روزنامه و مجلات زیادی است که به فرهنگ منطقه‌ای کمک بسزایی می‌کند. امروزه شهر ملبورن به عنوان پایتخت فرهنگی کشور شهرت دارد.

مهاجرت آدم‌ها با فرهنگ‌های گوناگون، ویژگی‌های فرهنگی جذابی در استرالیا خلق کرده است؛ این خصوصیت باعث می‌شود این کشور امروز فرهنگ مهاجرپذیری داشته باشد. نویسندگان چیره‌دستی مانند «پاتریک وایت» برنده‌ی نوبل ادبیات ۱۹۷۳ استرالیایی هستند. این کشور خاستگاه آدم‌های سرشناسی در هنرهای نمایشی است؛ افرادی ازجمله «کیت بلانشت»، «هیو جکمن»، «هیث لجر»، «نیکول کیدمن» و … .موسیقی بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ استرالیاست؛ موسیقی جدید مهاجران در کنار موسیقی خاص قبایل بومی استرالیا مجموعه‌ای غنی و جذاب ساخته است.

نکته جالب این است که ورزش اولین علاقه بسیاری از استرالیایی‌هاست. کریکت ورزش تابستانی و فوتبال ورزش زمستانی مردم استرالیاست. ورزشکاران استرالیا در رشته‌هایی مانند کریکت، راگبی، تنیس، گلف و موج‌سواری دستاوردهای گوناگونی از جمله در المپیک داشته‌اند. این کشور با وجود سواحل طولانی و آب‌وهوای گرمش به‌ویژه در ورزش‌های آبی مانند شنا و موج‌سواری طرفداران بسیاری دارد.

 

انتخاب مناسب‌ترین راه برای مهاجرت به استرالیا، با توجه به شرایط شما

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین