بهترین غذاهای استرالیا در سال 2024

آیا کنجکاوید بدانید غذاهای اصیل استرالیایی چه طعمی دارند؟ استرالیا کشوری با تنوع غذایی فوق‌العاده است. غذاهایی که طعم‌های واقعا منحصربه‌فرد و لذیذی دارند. از مشهورترین غذاها گرفته تا غذاهای ویژه محلی، این کشور ملمو از بهترین غذاهایی است که می‌توانید طعم بی‌نظیرشان را تجربه کنید. در غذاهای استرالیایی ترکیبی عالی از طعم‌ها را با کمی فلفل خواهید یافت. 

غذاهای استرالیا نماینده تاریخ، جغرافیا و توزیع جمعیتی متنوع و فرهنگ متکثر این کشورند. استرالیایی‌ها مانند ما ایرانی‌ها دوست دارند با غذاهای خاص خود به استقبال سال جدید، تغییر فصل و جشن‌های ملی‌شان بروند؛ به‌عنوان مثال کباب بره در عید پاک و میگوی تازه در کریسمس. 

استرالیایی‌ها نیز ترجیح می‌دهند که تا حد امکان در فضای باز غذا بخورند؛ خواه صبحانه در کافه‌ای دارای فضای باز کنار پیاده‌رو باشد یا عصرانه‌ای در هنگام غروب با یک بشقاب صدف‌ خوراکی در تراس پشت‌بام، یا حتی جمع‌شدن با دوستان و فامیل در حیاط برای پخت کباب روی منقل. در این مطلب، گشت و گذاری در دنیای خوش طعم و عطر غذاهای استرالیایی کرده‌ایم. با سلکت ویزا و مقاله معرفی بهترین غذاهای استرالیا 2024 همراه باشید. 

دیگ ذوب چندفرهنگی

دیگ ذوب یا ملتینگ پات، اصطلاحی فرهنگی و سیاسی – اجتماعی است که به جامعه‌ای ناهمگون از لحاظ فرهنگی اشاره دارد که به‌مرور یکدست و هماهنگ می‌شود؛ طبق این تعریف، استرالیا کشوری با فرهنگ غذایی بسیار گسترده محسوب می‌شود. برای مثال در نظر بگیرید که غذاهای آسیایی طی دوران تب طلا در دهه ۱۸۰۰ به استرالیا معرفی شدند. در آن زمان، چینی‌ها که در جستجوی طلا به استرالیا آمده بودند، مشتاق چشیدن طعم غذاهای خانگی‌ خود بودند. دیری نگذشت که برای بسیاری از چینی‌ها، افتتاح رستوران از نظر مالی گزینه جذاب‌تری نسبت به پیدا کردن طلا شد. 

بااین‌حال، انقلاب فرهنگی واقعی در حوزه غذا، پس از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد؛ زمانی‌که استرالیا درهای خود را به روی مهاجران اروپایی گشود. در دهه ۱۹۸۰ تعداد بیش‌تری مهاجر آسیایی به استرالیا آمد؛ یعنی زمانی که تقریبا هر شهر و منطقه یک رستوران چینی و تایلندی داشت. استرالیا به‌لطف این پراکندگی فرهنگی، منبعی غنی از انواع رستوران‌ها و تنوع غذایی را دارد. 

انواع غذاهای استرالیایی

ساکنان محلی استرالیا حالا برنج سرخ‌شده، خورشت کاری تایلندی، غذاهای مدیترانه‌ای و سایر غذاهای مشابه را در برنامه غذایی خود قرار داده‌اند؛ اما باید بدانید که این غذاها هیچ‌کدام واقعا متعلق به استرالیا نیستند. به‌جز «کانگوروی بومی» که بخشی اصلی از غذای استرالیایی‌ها است؛ غذاهای بسیار منحصربه‌فرد دیگری در این کشور وجود دارند که خاصه این جغرافیای پهناور هستند؛ غذاهایی با قدمت که از سنتی‌ترین مواد خوراکی استرالیایی‌ها محسوب می‌شوند. در ادامه ۱۰ مورد از محبوب‌ترین غذاهای استرالیایی را معرفی کرده‌ایم. 

محبوب‌ترین غذاهای استرالیا

خوراک کرم 

شاید حتی با شنیدن نام این غذا از خود پرسیده‌اید که چطور چنین خوراکی‌ای در لیست محبوب‌ترین غذاهای استرالیایی قرار دارد؟ اما گول اسم و ظاهر آن را نخورید؛ خوراک کرم یا ویچتی گراب، شاید گزینه ایده‌آلی برای معرفی غذاهای استرالیایی به دنیا نباشد و ذائقه‌ هر کسی به آن نخورد؛ اما قرن‌ها است که پخته و خورده می‌شود. 

این غذا جزو غذاهای اصلی بومیان استرالیایی محسوب می‌شود که بعد از گذشت صدها سال، همچنان از محبوبیت زیادی در این کشور برخوردار است. ویچتی گراب‌ در واقع، لاروهای پروانه‌های سفید چاق هستند و طعمی شبیه مرغ دارند. خوراک کرم که گفته می‌شود به‌اندازه یک استیک کامل پروتئین دارد؛ معمولا روی آتش پخته و به‌عنوان میان‌وعده یا غذای کامل سرو می‌شود. 

خوردن خوراک کرم می‌تواند تجربه‌ای جسورانه و منحصربه‌فرد باشد؛ تجربه‌ای که احتمالا می‌توانید آن را برای دوستان کنجکاوتان تعریف کنید. 

کانگوروی کبابی 

استرالیایی‌ها  گوشت کانگورو را یکی از سالم‌ترین گوشت‌ها می‌دانند. این غذای سنتی استرالیایی، یکی از پرمصرف‌ترین گوشت‌ها در این کشور است؛ زیرا تمام مواد مغذی لازم برای سیر شدن انسان و سلامتی بدن او را دارد. گوشت کانگورو سرشار از آهن است و معمولا با سبزیجاتی ازجمله پیاز و سیب‌زمینی سرو می‌شود. 

برگر استرالیایی

برگرها جزو محبوب‌ترین غذاها هستند و در سراسر جهان مصرف بالایی دارند. با این‌حال، آنچه برگر را به یک غذای استرالیایی تمام‌عیار تبدیل می‌کند، محتویات داخل آن است. شاید تعجب کنید که برخلاف چاشنی‌های معمول برگرها، نظیر سس و سالاد، چغندر یکی از محتویات رایج در همبرگرهای استرالیایی است. 

چغندر فواید زیادی برای سلامتی دارد و بر کاهش فشار خون و افزایش توان جسمانی تاثیر می‌گذارد. چغندر یکی از اجزای مهم در غذاهای استرالیایی است. 

فیش اند چیپس (ماهی با سیب‌زمینی سرخ‌کرده)

این غذای استرالیایی به‌خاطر طعم و مزه شگفت‌انگیزش مشهور است. اگر می‌خواهید غذایی خاص امتحان کنید، پیشنهاد می‌دهیم که این غذای سنتی استرالیایی را از دست ندهید. فیش اند چیپس غذای محبوبی در استرالیا است. 

این غذا ترکیبی از ماهی کبابی است که در سرکه سفید یا قهوه‌ای، تهیه شده و با چیپس سیب‌زمینی داغ و ترد سرو می‌شود. فیش اند چیپس عموما به‌عنوان یک غذای سبک و میان‌وعده درنظر گرفته می‌شود که راه خود را به فهرست غذاهای سنتی استرالیا پیدا کرده است. 

مرغ با طعم پارمزان

ریشه مرغ پارمزان به ایتالیا می‌رسد؛ اما همچنین یک غذای سنتی استرالیا محسوب می‌شود که تقریبا در هر کافه‌رستورانی پیدا می‌شود. پارمزان زمانی یک نوع خوراک بادمجان در ایتالیا بود که خیلی زود به ترکیب شنیسل مرغ و سس گوجه‌فرنگی‌ با پنیر آب‌شده تبدیل شد. این خوراک خوشمزه برای افرادی که ترکیب مرغ و پنیر را می‌پسندند، غذایی بی‌نظیر است. 

باراماندی

باراماندی یک ماهی با طعم ملایم است که از غذاهای بومی استرالیا محسوب می‌شود و در سراسر این قاره پیدا می‌شود. این ماهی را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند گریل، سرخ‌کرده یا پخته‌شده در ادویه کاری میل کرد. اگر به‌دنبال یک غذای خوشمزه و مغذی هستید، باراماندی قطعا بهترین گزینه برای شما است. 

شترمرغ استرالیایی

یکی دیگر از منابع غذایی ویژه استرالیایی، پرنده بزرگ و فاقد قدرت پرواز، یعنی شترمرغ است. شترمرغ استرالیایی یا Emo، علاوه‌بر اینکه یکی از غذاهای اصلی بومی این کشور محسوب می‌شود؛ نقش شگفت‌انگیزی در تاریخ آن دارد. در واقع، جالب است بدانید که کشاورزان استرالیایی به جنگ با Emo رفتند و با وجود تلاش بسیار، در مقابل آن‌ها شکست خوردند!

این حیوانات برخلاف پرندگانی مانند مرغ و بوقلمون، گوشت قرمز کم‌چرب با آهن بالا و کلسترول پایین دارند. اگرچه گوشت Emo به‌اندازه کانگورو محبوب نیست؛ اما باز هم در منوهای رستورا‌ن‌های استرالیایی دیده می‌شود. گوشت Emo معمولا در غذاهایی مانند استیک، کباب و همبرگر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین شاید آن را در غذاهایی مانند تاکو و سوپ یا حتی پیتزا ببینید.

پای گوشت استرالیایی

«پای گوشت» یک خوراکی مشهور استرالیایی است که از یک لایه پیراشکی خوش‌طعم پر از گوشت، به‌همراه محتویات دیگری مانند قارچ و پیاز تشکیل می‌شود. پای گوشت به‌عنوان غذایی سریع و راحت برای سفر یا رفتن به پیک‌نیک و همچنین در رویدادهای ورزشی محبوبیت زیادی دارد. 

چیکو رول یا رول مرغ

«چیکو رول‌» نسخه استرالیایی اسپرینگ رول‌ (نوعی غذای چینی) است. چیکو رول برخلاف اسمش، حاوی گوشت مرغ نیست و در آن از گوشت گاو استفاده می‌شود. این غذا یک میان‌وعده، با پوسته خمیری ترد و پر از کلم، هویج، جو، گوشت گاو و ادویه‌جات است که ازطریق سرخ‌کردن در روغن زیاد طبخ می‌شود. این میان‌وعده محبوب در استرالیا را اغلب همراه‌با سس گوجه‌فرنگی میل می‌کنند.

رول بیکن و پنیر

اگر عاشق پنیر هستید، این غذای استرالیایی مخصوص خود شما است. اگر دانشجویی هستید که پس از گذراندن روزی شلوغ در دانشگاه خسته شده‌اید ولی همچنان دوست دارید غذایی خوش‌طعم و راحت بخورید، می‌توانید این غذا را به‌سادگی در خانه تهیه‌ کنید. این غذا با برش‌های کوچک بیکن و پنیر موزارلا درست می‌شود و به‌عنوان یک غذای فوری، جایگزین بسیار مناسبی برای ناهار به‌شمار می‌رود. 

غذا خوردن به سبک محلی استرالیایی 

فرهنگ کافه‌نشینی

اگر از یک استرالیایی بپرسید که آخر هفته خود را چگونه گذرانده؛ به احتمال زیاد، بخشی از آن را در یک کافه سپری کرده است. بسیاری از استرالیایی‌ها هیچ‌چیز را بیشتر از این دوست ندارند که ساعتی را با دوستان یا خانواده برای سرو  برانچ در یک کافه بگذرانند. برانچ یک وعده‌ غذایی‌، مرکب از صبحانه و ناهار است که معمولا نزدیک ساعت ۱۰ صبح خورده می‌شود؛ البته در روزهای تعطیل شاید تا ساعت ۳ نیز سرو شود.

کافه‌ها در استرالیا، همانند ایران، از شهرهای بزرگ گرفته تا کوچک‌ترین شهرها رشد بسیاری داشته‌اند. اگر در استرالیا هوس یک صبحانه خوشمزه کردید، می‌توانید ساعت ۸ صبح به کافه‌ای بروید و همبرگر خانگی میل کنید؛ یا خود را به یک فرنی خوشمزه با آرد برنج چینی، به‌عنوان برانچ، در ساعت ۱۰ صبح مهمان کنید یا از خوردن پنکینک‌های لذیذ پر از توت و سس شکلات در ساعت ۳ بعد از ظهر لذت ببرید. 

فرهنگ رستوران رفتن برای سرو ناهار یا شام

استرالیا رستوران‌های ممتاز بسیار با سرآشپزهایی ممتاز در سطح جهانی دارد؛ اما باید بدانید که فرهنگ غذاخوردن در استرالیا، در مقایسه با اروپا یا آمریکا، تشریفات کمتری دارد. استرالیایی‌ها بیش‌تر ترجیح می‌دهند کیفیت بالای یک رستوران در غذا دیده شود، نه ظواهر محیط. رستوران‌های مجلل استرالیا تنها به شهرهای این کشور محدود نمی‌شوند. برخی از محبوب‌ترین رستوران‌های استرالیا در مناطق آرام محلی قرار گرفته‌اند؛ مکان‌هایی که سرآشپزها از مختصات فصول سال الهام می‌گیرند و منوهای خود را حول محصولات محلی شکل می‌دهند. 

از مزرعه به سفره (از تولید به مصرف)

آب و هوای مطلوب استرالیا و وسعت آن باعث شده است که این کشور در تمام طول سال، از محصولات تازه و متنوع بهره ببرد و نیاز کمی به واردات داشته باشد. برای خرید این محصولات و دیدن مناظر کشاورزی استرالیا نیازی نیست تا فاصله دوری از شهر سفر کنید. کافی است سوار خودرو خود شوید و به‌دنبال غرفه‌های کنار جاده باشید. از این غرفه‌ها می‌توانید محصولات تازه بخرید و پول آن را در «صندوق صداقت» یا Honesty Box بگذارید. 

صندوق صداقت یک روش شارژ برای خدمات مشخصی، مانند پذیرش هتل , پارکینگ ماشین یا دریافت مبلغ یک محصول از جمله تولیدات محلی است که خریدار و متقاضی می‌توانند وجه مورد نظر را درون یک صندوق بیندازند. وجه مورد نیاز معمولا به‌وسیله یک اعلان یا اتیکت در بالای صندوق نصب شده و مشخص است. این روش معمولا بدون وجود ناظر اجرا می‌شود و بر اساس صداقت موجود در جامعه، صورت می‌گیرد که در کشورهای بسیاری قابلیت اجرا ندارد.

همچنین می‌توانید در جاهایی که علائم PYO یا Pick Your Own دیده می‌شود، محصول مورد نیازتان را، از توت‌فرنگی‌های سرخ تا آجیل‌های ماکادمیا، مستقیما از زمین یا درختان بچینید. 

گیاهخواری و گیاهخواران

گوشت‌خوردن در استرالیا قدمتی ۶۰هزار ساله دارد؛ بااین‌حال، تعداد غذاهای گیاهی این کشور باتوجه‌به افزایش جمعیت گیاه‌خواران به‌سرعت در حال افزایش است؛ از قفسه‌های مواد غذایی Heat and Eat (گرم کن و بخور) موجود در سوپرمارکت‌ها گرفته تا کافه‌های متمرکز بر سلامت و رستوران‌های تخصصی گیاهی یا غذاخوری‌هایی که هم برای گوشت‌خواران و هم گیاه‌خواران منوهای مخصوص دارند. 

هزینه غذا و مواد خوراکی در استرالیا

تورم سالانه قیمت مواد غذایی در استرالیا طی سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، از ۴.۸ درصد در دوره سه‌ماهه قبلی آن، به ۴.۵ درصد کاهش یافت. این پایین‌ترین میزان نرخ تورم از سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ است. قیمت غذاها و نوشیدنی‌ها نیز، مانند بسیاری از اقلام دیگر، در سراسر استرالیا متفاوت است؛ اما به‌طور متوسط، می‌توانید انتظار داشته باشید که بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلار استرالیا (مبالغ بیشتر برای شهرهای بزرگ‌تر) برای غذا و خواروبار خرج کنید. این رقم شامل خرید‌ اقلامی مانند نان، برنج، گوشت، ماهی، حبوبات و غلات، نوشیدنی‌های غیرالکلی و چاشنی‌ها از سوپرمارکت‌ها و همچنین میوه‌ و سبزیجات از میادین تره‌بار است. هزینه ذکرشده دوم، بسته به فصل (ارزان‌تر در تابستان و گران‌تر در زمستان) و میزان عرضه، در نوسان است؛ البته اکثر سوپرمارکت‌ها همیشه تخفیف‌های ویژه و روزانه دارند، بنابراین می‌توان رقم قبض سوپرمارکت‌ها را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داد. گیاه‌خواران در استرالیا حتی می‌توانند پس‌انداز بیشتری داشته باشند.

در جدول زیر، میانگین هزینه‌های ماهیانه غذا در برخی از شهرهای بزرگ‌ استرالیا را مشاهده می‌کنید: 

هزینه ماهیانه (به هزار دلار استرالیا)شهر
۲۸۰ – ۳۶۰ هزار دلارملبورن
۲۸۰ – ۳۵۰ هزار دلاربریزبن
۲۹۰ – ۳۷۰ هزار دلارپرث
۳۰۰ – ۳۷۰ هزار دلارداروین
۳۰۰ – ۳۷۰ هزار دلارکانبرا
۳۰۰ – ۳۸۰ هزار دلارسیدنی
۳۱۰ – ۳۹۰ هزار دلارآدلاید
۳۱۰ – ۴۰۰ هزار دلارگلد کوست
۳۲۰ – ۴۱۰ هزار دلارهوبارت

*برای افراد غیر گیاه‌خوار که حداقل ۲۴۰۰ کالری در روز مصرف می‌کنند.

هزینه غذا خوردن در رستوران در استرالیا

غذاخوردن در محیط بیرونی، بسته به شهر و رستوران می‌تواند ارزان یا گران باشد. سیدنی و ملبورن بهترین سرآشپزان استرالیایی را دارند؛ در نتیجه، گزینه‌های زیادی برای سرو غذا در بیرون از خانه وجود دارد، از رستوران‌های فست‌فودی گرفته تا برندهای لاکچری. یک وعده غذایی معمولی در استرالیا می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۰ دلار استرالیا هزینه داشته باشد. یک وعده غذایی دلچسب در رستورانی خوب حداقل ۴۰ دلار استرالیا و یک وعده غذایی از مک‌دونالد بین ۸ تا ۱۱ دلار هزینه دارد. 

جالب‌ترین نکات درباره خوراکی‌های استرالیایی 

استرالیا مرکز وجیمایت (Vegemite) است؛ یک خوراکی محبوب

استرالیا به‌خاطر «وجیمایت» معروف است؛ ماده‌ای غلیظ به رنگ قهوه‌ای تیره که از عصاره مخمر تهیه می‌شود. این ماده معمولا روی نان تست زده می‌شود و به‌عنوان یک طعم‌دهنده دلچسب نیز در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

دسر محبوب لامینگتون

لامینگتون‌، کیک اسفنجی مربعی‌شکلی است که با لایه‌ای از سس شکلات پوشانده می‌شود. در بین لایه‌های آن پودر نارگیل نیز قرار می‌گیرد. این شیرینی بسیار لذیذ اغلب با یک فنجان چای میل می‌شود.

غذاهای دریایی متنوع و باکیفیت در استرالیا 

استرالیا با خط ساحلی وسیع خود، طیف گسترده‌ای از خوراکی‌های لذیذ اقیانوسی ارائه می‌دهد. این کشور با انبوه غذاهای دریایی تازه و متنوع خود؛ از میگوهای آبدار گرفته تا باراماندی‌های خوش‌طعم شناخته می‌شود. 

گوشت کانگورو در استرالیا 

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، گوشت کانگورو یک منبع پروتئین سالم و کم‌چرب در استرالیا است که اغلب در غذاهای باکیفیت و لذیذ و به شکل‌های مختلف مانند برگر، استیک و سوسیس استفاده می‌شود. گوشت کانگورو همچنین به‌خاطر سازگاری این حیوان با محیط‌زیست، جایگزین مناسبی برای گوشت دام‌های سنتی، مانند گوسفند و گاو محسوب می‌شود. 

بیسکویت‌های شکلاتی Tim Tam

بیسکویت‌های شکلاتی Tim Tam از دو لایه شکلاتی پر شده‌اند که درون آن، خامه شکلاتی قرار دارد. این بیسکویت‌ها اغلب با یک فنجان قهوه داغ میل می‌شوند و چشیدن طعم آن‌ها برای هر کسی که عاشق شکلات باشد، دلچسب است. 

رونق قهوه

نوشیدنی داغ مورد علاقه استرالیایی‌ها تا زمان مهاجرت اروپاییان در دوران پس از جنگ، چای بود؛ اما ساکنان جدید شیفته قهوه اسپرسو بودند. امروزه قهوه فوری در خانه هر استرالیایی پیدا می‌شود و اسپرسو به‌راحتی در دسترس است. اگر در ایتالیا کاپوچینو یک نوشیدنی سنتی محسوب می‌شود؛ در استرالیا مردم دوست دارند در هر زمانی قهوه بنوشند.

بیسکویت آنزاک و نقش تاریخی آن

آنزاک (ANZAC) به‌عنوان یک خوراکی مغذی در تقویت انرژی سربازان طی جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت. سربازان می‌توانستند در سفرهای دریایی طولانی، از آنزاک برای ذخیره انرژی خود استفاده کنند. این بیسکویت شیرین از جوی پرک، آرد، نارگیل، شکر، کره، شیره طلایی و جوش‌شیرین تهیه می‌شود. از آنزاک همچنین به‌عنوان سمبلی از یاد و خاطره سربازان استرالیایی و نیوزیلندی نام برده می‌شود.

غذاهای استرالیایی؛ تحت تاثیر پیشینه فرهنگی متنوع این کشور 

آشپزی استرالیا حاصل جامعه چندفرهنگی این کشور است. این کشور از سنت‌های آشپزی فرهنگ‌های گوناگون، از جمله غذاهای مدیترانه‌ای تا طعم‌هایی از آسیا و خاورمیانه شکل گرفته‌ است.

سوالات پرتکرار

پاولوا دسر ملی استرالیا است. 

میوه‌، حبوبات و غلات. عمدتا انواع غلات سبوس‌دار و دارای میزان فیبر بالا؛ همچون نان، برنج، پاستا، نودل، پولنتا، کوسکوس، جو دوسر، کینوآ و جو. گوشت کم چرب، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، توفو (یا پنیر سویا)، آجیل، تخمه و حبوبات؛ شامل لوبیا. 

در آدلاید، یک نوع پای گوشت به نام Pie Floater پخته می‌شود که در کاسه سوپ نخود سبز سرو می‌شود. 

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین