دریافت گواهینامه رانندگی در استرالیا
خانه / زندگی در استرالیا / دریافت گواهینامه رانندگی در استرالیا

دریافت گواهینامه رانندگی در استرالیا

بدون شک اولین مسئله مطرح برای رانندگی در ایران و سایر کشورهای جهان داشتن گواهینامه است. اگر قصد دارید پس از مهاجرت و زندگی در استرالیا از خودرو شخصی برای تردد استفاده کنید، ملزم خواهید بود تا با روند دریافت گواهینامه رانندگی در استرالیا آشنایی پیدا کنید. پس از بیان این مسئله شاید برای شما سوالاتی نظیر آیا نمی‌توان با استفاده از مجوز ایرانی در این کشور رانندگی کرد؟ اخذ مدرک بیان شده در این کشور چه شرایطی دارد؟ به وجود آمده باشد. در صورت علاقه‌مندی به کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با موضوع مورد بحث و رسیدن به پاسخ پرسش‌های بیان شده تنها کافی است تا انتها با سازمان مهاجرتی سلکت ویزا همراه باشید.

 

گواهینامه ایران و اعتبار آن در استرالیا

اگر قبل از مهاجرت به استرالیا در ایران گواهینامه اخذ کرده باشید، بدون شک به دنبال آن خواهید بود تا پس از ورود به این کشور از آن استفاده کرده و وارد روند دریافت مجددش نشوید. گواهینامه ایران در استرالیا تحت شرایطی خاص دارای اعتبار خواهد بود و می‌توانید از آن برای رانندگی استفاده کنید. اولین شرطی که در این مسیر مطرح است را می‌توان داشتن برخی از ویزاهای موقت خاص و ترجمه رسمی این مدرک دانست. روش دیگری که پیش روی علاقه‌مندان به انجام این کار قرار دارد را می‌توان اخذ IDP دانست. IDP مخفف international driving permit یا مجوز رانندگی بین‌المللی است. پس از ورود به استرالیا باید در محل اقامت خود درخواست دریافت ان را ارائه دهید؛ زیرا معمولاً قوانین موجود در ارتباط با گواهینامه ایالت‌های این کشور با یکدیگر متفاوت است. در صورتی عضو AAA، NRMA یا NSW باشید می‌توانید به صورت آنلاین روند بیان شده را آغاز کنید. یکی از شرایطی که برای دریافت این مجوز تعیین شده است دارا بودن حداقل 18 سال سن است. موارد بیان شده برای آن دسته از افرادی است که قصد اخذ استفاده از گواهینامه ایرانی خود را دارند.

 

روند و شرایط اخذ گواهینامه در استرالیا

در ابتدای بررسی روند و شرایط اخذ گواهی‌نامه باید به این مسئله اشاره داشته باشیم که طرح کلی‌ای برای صدور این مجوز در سراسر کشور وجود نداشته و متقاضیان بسته به حوزه قضایی یا ایالتی که در آن قصد زندگی دارند باید مسیرهای مختلفی را پشت سر بگذارند. شاید به این فکر افتاده باشید که با اخذ گواهینامه از یک ایالت برای رانندگی در سایر مناطق کشور با مشکل مواجه نخواهید بود؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم خیر؛ درست است که تفاوت‌هایی در برخی قوانین وجود دارند اما همچنان مدرک اخذ شده در تمامی مناطق معتبر خواهد بود. در ادامه و برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با شرایط و وضعیت موجود در برخی ایالت‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ اما قبل از آن جدولی را مشاهده خواهید کرد که کلاس‌های مختلف و انواع موجود را به همراه توضیحاتی در ارتباط با آنها در خود جای داده است.

 

کلاسنوعتوضیحات
Cگواهینامه خودرووسایل نقلیه تا 4.5 تن وزن ناخالص خودرو (GVM) را پوشش می‌دهد. GVM حداکثر وزن مجاز وسیله نقلیه در هنگام بارگیری است. این گواهینامه به دارنده آن اجازه می‌دهد تا ماشین‌ها، وسایل برقی، وانت، برخی کامیون‌های سبک، سه چرخه‌های موتوری مبتنی بر خودرو، تراکتورها و وسایلی مانند گریدر، وسایل نقلیه‌ای که تا 12 بزرگسال از جمله راننده را در خود جای می‌دهند، رانندگی کند.
Rگواهینامه موتوربرای موتورسواران با هر موتورسیکلت قابل ثبت اعمال می‌شود.
REگواهینامه موتور محدودوسایل‌هایی را پوشش می‌دهد که با فهرست موتورسیکلت‌های LAMS (طرح موتورسیکلت تایید شده دانش‌آموزان) مطابقت دارند. به طور کلی این به معنای رعایت نسبت قدرت به وزن و محدودیت اندازه کل موتور است. راکبان باید این گواهینامه را به مدت 12 ماه قبل از اینکه اجازه ارتقا به گواهینامه کلاس R را داشته باشند، اخذ کنند.
LRLight Rigid licenceاین مجوز برای وسیله‌های نقلیه با GVM بیش از 4.5 تن تا 8 تن در نظر گرفته شده است. هر تریلر یدک‌کشی نباید بیش از 9 تن وزن داشته باشد. این کلاس همچنین شامل وسایل نقلیه با GVM تا 8 تن است که بیش از 12 بزرگسال از جمله راننده را حمل می‌کند. دارنده گواهینامه LR همچنین مجاز به رانندگی وسایل نقلیه در کلاس C است.
MRMedium Rigid licenceگواهی‌نامه برای وسایل نقلیه با 2 محور و GVM بیش از 8 تن را پوشش می‌دهد. هر تریلر یدک‌کشی نباید بیش از 9 تن GVM داشته باشد. دارنده گواهینامه MR همچنین مجاز به رانندگی وسایل نقلیه در کلاس LR و پایین‌تر است.
HRHeavy Rigid licenceگواهی‌نامه برای وسایل نقلیه با 3 محور یا بیشتر و GVM بیش از 8 تن را پوشش می‌دهد. هر تریلر یدک‌کشی نباید بیش از 9 تن GVM وزن داشته باشد. این کلاس همچنین شامل اتوبوس‌های مفصلی می‌شود. دارنده گواهینامه HR همچنین مجاز به رانندگی وسایل نقلیه در کلاس MR و پایین‌تر است.
HCHeavy Combination licenceوسایل نقلیه ترکیبی سنگین را پوشش می‌دهد، مانند ماشین‌های اصلی که یک نیمه تریلر را یدک می‌کشند، یا وسایل نقلیه که یک تریلر با GVM بیش از 9 تن را یدک می‌کشند. دارنده گواهینامه HC مجاز به رانندگی وسایل نقلیه در کلاس HR و پایین‌تر است.
MCMulti-Combination licenceوسایل نقلیه چند ترکیبی مانند قطارهای جاده‌ای و وسایل نقلیه B-double را پوشش می‌دهد. دارنده گواهینامه MC همچنین مجاز به رانندگی وسایل نقلیه در کلاس HC و پایین‌تر است.

 

اخذ گواهینامه در قلمرو پایتخت استرالیا

حداقل سن برای اخذ گواهینامه در قلمرو پایتخت استرالیا 17 سال در نظر گرفته شده است. افرادی که موفق به اخذ این مجوز می‌شوند باید دوره‌ای 3 ساله را پشت سر بگذارند تا بتوانند بدون محدودیت رانندگی کنند. برای دستیابی به هدف بیان شده متقاضیان باید به صورت حضوری به مرکز خدمات اکسس کانبرا مراجعه کنند. مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز مورد بحث را می‌توان شامل مدارک کامل هویتی یا اقامتی و عکس پرسنلی دانست. در صورت نیاز افراد باید آزمایش چشم پزشکی را نیز پشت سر بگذارند. کلاس‌های موجود تقریباً شرایطی یکسان نسبت به آنچه که در جدول بیان شد دارند.

 

انواع گواهی‌نامه‌های ACT و کدهای وضعیت آنها

انواع گواهی‌نامه‌های ACT را می‌توان شامل یادگیرنده (آموزشی)، موقت، کامل، وسیله نقلیه سنگین، وسیله نقلیه عمومی، آزمایشی و محدود دانست. در گام اول و پس از موفقیت در امتحان‌های در نظر گرفته شده، متقاضی مجوز رانندگی تحت عنوان یادگیرنده (آموزشی) را دریافت خواهد کرد. در صورتی که فرد از محدودیت‌ها و قوانین تعیین شده تخطی نکرده باشد وارد فاز بعدی، یعنی موقت خواهد شد. برای گذر از این مرحله فرد باید 2 گام P1 و P2  را در 3 سال سپری کند که هر یک محدودیت‌های خاص خود را دارند. در انتها نوبت به آن می‌رسد که برای دریافت گواهینامه کامل اقدام کنید. این مجوز باید 5 بار در بازه‌های زمانی یک ساله تمدید شود.

 

اخذ گواهینامه در قلمرو پایتخت استرالیا

 

کدهای وضعیت گواهی‌نامه‌های ACT استرالیا

15 کد وضعیت برای این مدرک در نظر گرفته شده که هر یک نشان‌دهنده وضعیتی خاص هستند که در ادامه آنها را به همراه توضیحاتی مختصر مشاهده خواهید کرد.

A : دارنده گواهینامه باید با وسیله نقلیه موتوری مجهز به گیربکس اتوماتیک رانندگی کند. این شامل خودروهای گیربکس تیپترونیک می‌شود. گیربکس تیپترونیک یک نوع گیربکس اتوماتیک است که به راننده اجازه می‌دهد تا به طور دستی دنده اتوماتیک را نادیده بگیرد.

B : در صورتی که دارنده لایسنس راننده وسیله نقلیه موتوری از نوعی باشد که برای آن گواهینامه light rigid لازم باشد، وسیله نقلیه باید مجهز به گیربکس سنکرومش یا اتوماتیک باشد.

D : با داشتن این کد وضعیت به عنوان یک راننده معتبر Rideshare شناخته خواهید شد.

E : در صورتی که دارنده مشمول کد E شوید، باید وسیله نقلیه‌تان دارای ظرفیت موتور محدود باشید که سازمان حمل و نقل جاده‌ای کتباً به دارنده آن اعلام کرده است.

H : دارنده مجوز یک اپراتور معتبر اتومبیل کرایه است.

I : دارنده باید فقط با وسیله نقلیه موتوری مجهز به دستگاه اینترلاک الکل تنفسی رانندگی کند.

M : فرد یک اپراتور معتبر موتور سیکلت است.

O : دارنده گواهینامه یک راننده اتوبوس معتبر است.

Q : در حال حاضر، مقررات حمل و نقل جاده‌ای ACT  2000 کد شرط “Q” را ارائه نمی‌کند. با این حال، قوانین در برخی حوزه‌های قضایی، مانند نیو ساوت ولز متفاوت است. در آن حوزه‌های قضایی، یک کد شرط «Q» برای بازدیدکنندگان موقت خارج از کشور که برای این مجوز درخواست می‌کنند، صادر می‌شود. هدف از شرط “Q” نشان دادن این است که دارنده آن مدرکی مبنی بر اقامت دائم استرالیا ارائه نکرده است.

S : دارنده گواهینامه باید همیشه در حین رانندگی از لنزهای اصلاحی استفاده کند.

T : دارنده مجوز یک اپراتور تاکسی معتبر است.

V : دارنده گواهینامه باید فقط با وسیله نقلیه موتوری مجهز به وسایل کمکی یا اصلاح شده طبق ابلاغ کتبی سازمان حمل و نقل جاده‌ای رانندگی کند.

W : فرد مشمول یک اپراتور مجاز اتومبیل کرایه محدود است.

X : دارنده پروانه باید هر شرطی را که از طرف سازمان حمل و نقل جاده‌ای به آن کتباً اعلام شده رعایت کند.

Z : اگر راننده دارای غلظت الکل بیش از 0 گرم در 100 میلی لیتر خون یا 210 لیتر تنفس باشد، نباید وسیله نقلیه موتوری را براند.

 

اخذ گواهینامه نیو ساوت ولز

روند کلی اخذ گواهینامه در نیو ساوت ولز شباهت زیادی به آن چه در قسمت‌های قبل بیان شد دارد؛ به این معنا که ابتدا افراد به عنوان یادگیرنده و سپس به عنوان دارندگان مجوزهای P1 و P2 شناخته می‌شوند. حداقل سن در نظر گرفته شده برای اشخاص مجاز به شروع روند مورد بحث 16 سال است. این افراد در ابتدای روند باید از طریق ارائه مدارک هویتی یا اقامتی معتبر احراز هویت صورت گرفته و با مطالعه منابع معرفی شده آزمون DKT یا دانش راننده را با موفقیت سپری کنند. شرکت در تست بینایی و پرداخت هزینه‌های در نظر گرفته شده سایر گام‌های ضروری و اولیه به حساب می‌روند. در قسمت‌های بعدی اطلاعاتی در ارتباط با روند دریافت گواهینامه کامل در این ایالت ارائه شده‌اند. در صورتی که به دنبال آگاهی از جزئیات بیشتر هستید، بهتر است به صفحه اختصاصی این موضوع در سایت خدمات NSW مراجعه کنید.

 

گواهینامه P1 ایالت NSW

در صورت سپری شدن 12 ماه پس از اخذ گواهی یادگیرنده افراد مجاز به اقدام برای دریافت P1 هستند. داشتن حداقل 120 ساعت رانندگی در دفترچه راننده، قبولی در آزمون‌های رانندگی و ادراک خطر را می‌توان به عنوان سایر شرایط در نظر گرفته شده برای این مرحله معرفی کرد. در صورتی که متقاضی 25 سال یا بیشتر داشته باشد از برخی شروط بیان شده مانند سپری کردن آموزش 120 ساعته معاف خواهد شد.

 

گواهینامه P2 ایالت NSW

P2 را می‌توان به عنوان مرحله نهایی برای دریافت گواهینامه کامل دانست. برای اخذ این مجوز افراد ملزم هستند تا به مدت 12 ماه P1 خود را حفظ کرده باشند. مدت زمان گذر از این مرحله 2 سال بوده و در نهایت شما قادر خواهید بود مجوز کامل را دریافت کنید.

 

اخذ گواهی‌نامه رانندگی در کوئینزلند

برای اخذ این مجوز مسیری مشابه سایر ایالت‌ها را باید پشت سر گذاشت. حداقل سن در نظر گرفته شده برای دریافت learner licence 16 سال است. با گذر از مراحل اولیه مانند قبولی در آزمون کتبی قوانین رانندگی یا PrpeL قادر خواهید بود تحت نظارت با خودرو رانندگی کنید. این نظارت تا زمانی که موفق به دریافت P1 شوید ادامه خواهد داشت. با داشتن P1 شما مجاز به انجام برخی امور نظیر استفاده از تلفن همراه، رانندگی بین ساعت 11 شب تا 5 صبح (تحت شرایطی خاص) و رانندگی تحت تاثیر داروهای غیر قانونی و برخی از موارد تجویزی نخواهید بود. درصورتی که الزامات در نظر گرفته شده برای حفظ P1 را رعایت و حداقل1 سال از دریافت آن سپری شده باشد می‌توانید به مسیر خود در راستای اخذ open licence ادامه دهید. اگر سن شما 18 سال است و آزمون ادراک خطر را سپری کرده باشید و یا با داشتن 25 سال سن در آزمون عملی رانندگی قبول شوید می‌توانید P2 خود را دریافت کنید. جدول ارائه شده در ادامه به شما در درک بهتر مدت زمان داشتن مجوزها برای ورود به مراحل بعدی بر اساس حدود سنی کمک شایانی می‌کند. بر اساس موارد بیان شده می‌توان گفت حداقل سن مجاز دریافت open licence 20 سال است. داشتن P2 برای مدت زمان بیان شده در فوق و اعلام سلامت پزشکی برخی از شروط مطرح برای دستیابی به این هدف هستند.

 

سن هنگام صدور مجوز P1حداقل مدت داشتن مجوز P1سن هنگام صدور مجوز P2حداقل مدت داشتن مجوز P2
زیر 23 سال1 سالزیر 25 سال2  سال
23 سال1 سال24 سال به بالا1 سال
24 سال1 سالn/a
25 سال به بالا1 سال

 

اخذ گواهی‌نامه رانندگی در ویکتوریا

ایالت ویکتوریا یکی از بخش‌های استرالیاست که اطلاعات بسیار جامعی را در ارتباط با گواهینامه رانندگی آن هم برای وسایل موتوری مختلف در یکی از سایت‌های رسمی خود ارائه داده است. بهترین راه برای آشنایی با جنبه‌های مختلف این مجوز، شرایط، هزینه‌ها، تست‌های پزشکی و مواردی از این قبیل می توانید به صفحه رسمی لایسنس گواهینامه در ویکتوریا مراجعه کنید اما در ادامه به بررسی مسائلی نظیر روند دریافت، الزامات گذر از اجازه نامه‌های P و رسیدن به گواهینامه کامل خواهیم پرداخت. در این ایالت افراد باید برای رانندگی با خودروهای معمولی، موتور سیکلت، وسایل موتوری دریایی، تراکتور، وسایل حمل و نقل سنگین، تاکسی، یدک کش مجوزهای خاصی را اخذ کنند که در ادامه به بررسی دسته اول خواهیم پرداخت.

 

 روند اخذ گواهی‌نامه کامل ایالت ویکتوریا

به مانند سایر ایالت‌ها، برای دریافت گواهینامه کامل در ایالت ویکتوریا باید مراحل LS، P1 و P2 را پشت سر بگذارید تا به مرحله نهایی برسید. اولین گام برای اخذ مجوز LS قبولی در آزمون مجوز یادگیری است. این آزمون شامل پشت سر گذاشتن کلاس آموزشی 4 تا 6 ساعته آنلاین برای آشنایی با قوانین جاده‌ای ایالت و چگونگی توسعه مهارت‌های رانندگی ایمن می‌شود. علاقه‌مندان با داشتن 15 سال و 11 ماه مجاز به ثبت نام در این تست خواهند بود. افراد با داشتن شرایطی نظیر حداقل 16 سال سن، آدرس مسکونی در ویکتوریا، نداشتن منع پزشکی برای رانندگی و محروم نبودن از شرکت در این دوره می‌توانند روند بیان شده را آغاز کنند.

پس از سپری کردن گام‌های فوق و 120 ساعت رانندگی آماده ورود به مراحل Ps (اخذ P1 و P2) خواهید بود. مواردی نظیر مشمول نبودن تحریم‌ها و تعلیق‌های مختلف برای اخذ این مجوز، پشت سر گذاشتن تست‌های پیش نیاز و داشتن حداقل 18 سال سن را می‌توان به عنوان شرایط اخذ آن دانست. تست‌های پیش نیاز بیان شده بسته به شرایط فرد متفاوت خواهند بود که تمامی موقعیت‌های موجود را در جدول زیر مشاهده خواهید کرد؛ اما قبل از این که به سراغ آن برویم بهتر است بدانید که حداقل مدت داشتن مجوز یادگیری برای افراد زیر 21 سال 12 ماه، متقاضیان 21 تا 25 سال 6 ماه و افراد با سن 25 سال یا بیشتر 3 ماه است. در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، بهتر است به صفحه Licences ایالت ویکتوریا مراجعه کنید.

 

شرایط شماالزامات آزمون
در حال حاضر دارای مجوز یادگیری هستید
  • تست بینایی
  • آزمون ادراک خطر (آنلاین یا حضوری که باید قبل از قرار آزمایش رانندگی تکمیل شود)
  • تست رانندگی
داشتن گواهینامه موتورسیکلت در 5 سال گذشته
  • تست بینایی
  • تست رانندگی
اگر در فرم درخواست خود ذکر کرده‌اید که یک بیماری پزشکی یا بینایی دارید.ممکن است یک گزارش پزشکی یا بینایی مورد نیاز باشد

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین