اختلاف ساعت ایران و استرالیا
خانه / زندگی در استرالیا / اختلاف ساعت ایران و استرالیا؛ الان استرالیا ساعت چنده؟

اختلاف ساعت ایران و استرالیا؛ الان استرالیا ساعت چنده؟

اگر قصد مهاجرت یا مسافرت به استرالیا را دارید، یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، اختلاف ساعت ایران و استرالیاست. در این مقاله به بررسی علمی تایم زون‌ها (time zone) و منطقه‌های زمانی ایران و استرالیا و چگونگی تبدیل زمان بین این مناطق می‌پردازیم.

  • اختلاف ساعت در شهرهای شرق استرالیا مانند: سیدنی، ملبورن، کانبرا، بریزبن با ایران 6 ساعت و 30 دقیقه (جلوتر) است. به عبارت دیگر، وقتی در ایران ساعت 12:00 ظهر است، در تایم زون AEST ساعت 18:30 است. اگر در ایالت مدنظر، تغییر ساعت تابستانی اعمال شده باشد، 7 ساعت و 30 دقیقه جلوتر خواهد بود. یعنی ساعت می‌شود 19:30.
  • اختلاف ساعت در شهرهای مرکزی استرالیا مانند: آدلاید و داروین 6 ساعت است. برای مثال، اگر ساعت در ایران 12:00 ظهر باشد، در ACST ساعت 18:00 است. اگر در ایالت مدنظر، تغییر ساعت تابستانی اعمال شده باشد، 7 ساعت جلوتر خواهد بود یعنی 19:00.
  • اختلاف ساعت در شهرهای غرب استرالیا مانند: پرت، بانبوری و آلبانی با ایران نیز 4 ساعت و 30 دقیقه است. ساعت 12:00 ظهر در ایران، ساعت 16:30 بعد از ظهر همان روز در AWST خواهد بود.

ساعت استرالیا به وقت ایران

با توجه به توضیحات گفته شده برای محاسبه زمان و ساعت هر کدام از شهرهای استرالیا به وقت ایران، کافیست بدانید آن شهر در کدام تایم زون قرار گرفته و اعدادی که بالا برای هر منطقه جغرافیایی گفته شد را به ساعت ایران اضافه کنید.

تایم زون چیست؟

تایم زون یا منطقه زمانی به بخش‌هایی از کره زمین اشاره دارد که هر کدام زمان استاندارد مشخصی دارند. تقسیم‌بندی تایم زون‌ها بر اساس طول جغرافیایی انجام می‌شود. طول جغرافیایی نشان‌دهنده‌ی موقعیت شرقی یا غربی یک نقطه نسبت به نصف‌النهار مبدأ (نصف‌النهار گرینویچ، واقع در لندن) است.

در این تقسیم‌بندی، زمین به ۲۴ منطقه زمانی تقسیم شده است که هر منطقه تقریباً ۱۵ درجه طول جغرافیایی را پوشش می‌دهد. هر 15 درجه طول جغرافیایی، یک واحد تایم زون است.

در این سیستم، نصف‌النهار مبدأ (نصف‌النهار گرینویچ) به عنوان مرجع اصلی یا زمان هماهنگ جهانی (UTC) تعیین شده است. هر 15 درجه حرکت از این نقطه به سمت شرق یا غرب (در طول جغرافیایی)، یک واحد اختلاف در تایم زون جدید نسبت به مرجع ایجاد می‌کند‌. اگر به سمت شرق حرکت کنیم، اختلاف تایم زون‌ها با علامت مثبت (+) نشان داده می‌شود که به معنی جلوتر بودن از زمان گرینویچ است و اگر به سمت غرب حرکت کنیم، اختلاف با علامت منفی (-) که به معنی عقب‌تر بودن از زمان گرینویچ است، مشخص خواهد شد.

تایم زون ایران

تایم زون ایران UTC+3:30 است. این به معنی آن است که ساعت رسمی ایران، سه ساعت و سی دقیقه جلوتر از زمان هماهنگ جهانی است. از سال ۱۴۰۱، با لغو تغییر ساعت تابستانی، ساعت ایران در تمام طول سال، در همین اختلافِ سه ساعت و سی دقیقه ثابت باقی می‌ماند و دیگر نیازی به تغییر آن نیست.

تایم زون‌های استرالیا

استرالیا یکی از کشورهای بزرگ جهان است و به همین دلیل دارای شش تایم‌زون مختلف است. اما در این میان، سه تایم زون اصلی و رسمی محسوب می‌شوند و بیشتر جمعیت و مناطق اصلی استرالیا در این تایم زون‌ها قرار دارند. تایم زون‌های دیگر کمتر استفاده شده و مربوط به مناطق خاصی هستند. تایم زون‌های اصلی عبارتند از:

  • تایم زون استاندارد شرق استرالیا (Australian Eastern Standard Time – AEST) UTC+10. به عنوان مثال، شهرهای سیدنی، ملبورن و بریزبن در این تایم زون قرار دارند.
  • تایم زون استاندارد مرکزی استرالیا (Australian Central Standard Time – ACST) UTC+9:30. شهرهای آدلاید و داروین در این تایم زون قرار دارند.
  • تایم زون استاندارد غرب استرالیا (Australian Western Standard Time – AWST) UTC+8. شهرهای پرت، بانبوری و آلبانی در این تایم زون قرار دارند.

تایم زون استرالیا

بایستی توجه کرد که مانند ایران در سال‌های گذشته، برخی تایم زون‌ها در بعضی مواقع سال، به دلیل اعمال ساعت تابستانی تغییر می‌کنند. پدیده ساعت تابستانی (Daylight Saving Time – DST) اعمال می‌شود تا از نور روز بیشتر استفاده شود.

در استرالیا، تایم زون استاندارد شرق استرالیا (AEST) و تایم زون استاندارد مرکزی استرالیا (ACST)، در اوایل ماه اکتبر، یک ساعت جلو کشیده می‌شود؛ یعنی AEST، UTC+11 می‌شود و ACST، UCT+10:30. این وضعیت تا اوایل آوریل ادامه دارد، زمانی که مجدداً ساعت به حالت استاندارد خود بازمی‌گردد.

تایم زون استاندارد غرب استرالیا (AWST)، معمولاً از ساعت تابستانی استفاده نمی‌کند. بنابراین، تایم زون AWST در تمام طول سال UTC+8 است.

اما پیچیدگی خاص در مورد تغییر ساعت تابستانی دخیل است: در استرالیا اگر یک تایم زون دچار تغییر ساعت تابستانی شود، تمام مناطق تحت پوشش آن لزوماً زمانشان تغییر نمی‌کند. این به دلیل آن است که برخی از ایالت‌ها و قلمروها از DST استفاده می‌کنند، در حالی که دیگران این کار را انجام نمی‌دهند، حتی اگر در همان تایم زون باشند.

به عنوان مثال:

  • در AEST، ایالت‌هایی مانند نیو ساوت ولز، ویکتوریا، و تاسمانیا از تغییر ساعت تابستانی استفاده می‌کنند و زمان، یک ساعت جلوتر کشیده می‌شود. اما کوئینزلند که در همان تایم زون AEST قرار دارد، از DST استفاده نمی‌کند و در نتیجه زمان آن در طول سال ثابت باقی می‌ماند (UTC+10).
  • در ACST، استرالیای جنوبی از تغییر ساعت تابستانی استفاده می‌کند و زمان در تابستان یک ساعت جلو کشیده می‌شود. اما قلمرو شمالی، که در همان تایم زون ACST است، از تغییر ساعت تابستانی استفاده نمی‌کند و زمان آن ثابت باقی می‌ماند.

مطالب مرتبط

1403/23/07

مردم استرالیا؛ فرهنگ، دین، آداب و رسوم در این کشور

فرهنگ و آداب و رسوم مردم استرالیا به عنوان یکی از کشورهای چندفرهنگی جهان، تحت تأثیر تاریخ غنی و تنوع قومیتی این سرزمین شکل گرفته است. از آنجا...

ادامه مطلب

1403/20/06

پاسپورت استرالیا

پاسپورت استرالیا یکی از معتبرترین گذرنامه‌های جهان است و به دارندگان خود امکان سفر به بسیاری از کشورها بدون نیاز به ویزا را می‌دهد. اخذ شهروندی استرالیا و...

ادامه مطلب

1403/10/06

انتقال پول به استرالیا و بالعکس؛ چالش‌ها و راهکارها

انتقال پول برای هر مهاجری که تصمیم به ترک کشور خود و شروع زندگی در یک کشور جدید دارد، یکی از مهم‌ترین مسائل پیش‌رو است. با این حال،...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین