قوانین رانندگی در استرالیا
خانه / زندگی در استرالیا / قوانین رانندگی در استرالیا

قوانین رانندگی در استرالیا

استرالیا یکی از مقاصد محبوب بین علاقه‌مندان به مهاجرت است. بسیاری از کسانی که قصد انجام چنین اقدامی را دارند با چالش‌های مختلفی رو به رو خواهند شد. یکی از مسائلی که معمولاً دغدغه‌های مختلفی را با خود به همراه خواهد داشت و نمی‌توان از آن نیز صرف نظر کرد رانندگی و قوانین آن است. آیا شما نیز با این مشکل مواجه هستید؟ در این صورت بهتر است با موارد بیان شده در کشور مورد بحث آشنا شوید. در سایت سازمان مهاجرتی سلکت ویزا مطلبی در ارتباط با دریافت گواهی نامه رانندگی در استرالیا قرار داده‌ایم که با مطالعه آن می‌توانید به صورت کامل اطلاعاتی مناسب را در ارتباط با این اقدام به دست آورید. پس از انجام این کار آشنایی با قوانین رانندگی در استرالیا بسیار مهم خواهد بود. در ادامه و برای سهولت هر چه بیشتر کار شما در روند بیان شده ابتدا توضیحات مقدماتی‌ای در ارتباط با گواهینامه ارائه خواهیم کرد و سپس به موضوع اصلی می‌پردازیم. اگر قصد رانندگی آسان و بدون دردسر را دارید، تنها کافی است تا انتها با  ما همراه باشید.

گواهینامه در استرالیا

گواهینامه و اخذ آن در استرالیا یکی از موارد بسیار مهم به شمار می‌رود. اگر شما از قبل این مدرک را اخذ کرده باشید و صلاحیت استفاده از آن در کشورهای دیگر جهان را داشته باشید، می‌توانید تحت شرایطی خاص از آن در استرالیا نیز بهره برده و بدون هیچ مشکلی رانندگی کنید. در صورتی که این مدرک را اخذ نکرده‌اید و یا ملزم به شرکت در آزمون‌های مختلف برای دریافت این اجازه نامه هستید، آشنایی دقیق با قوانین رانندگی بسیار مهم خواهد بود. گواهی نامه در کشور مد نظر دارای انواع مختلفی است که هر یک برای انجام اموری خاص بوده و نیازمند داشتن مهارتی متناسب نیز هست. ابتدا باید مشخص کنید که قصد انجام چه فعالیتی را دارید، سپس با پیش نیازها و مهارت‌های مورد نیاز آن آشنا و سپس روند تعیین شده برای رسیدن به هدف خود را آغاز کنید. هر یک از ایالت‌های این کشور دارای قوانین خاص خود برای رانندگی هستند؛ به همین سبب نیز باید برای موفقیت در روند بیان شده به اطلاعیه‌های ابلاغی و قوانین وضع شده توسط استان محل زندگی خود توجه داشته باشید.

سیستم در حال استفاده استرالیا، سیستم امتیازی است. افرادی که موفق به سپری کردن مسیر مشخص شده توسط هر ایالت برای دریافت گواهینامه می‌شوند، معمولاً چند مرحله را باید پشت سر بگذارند تا بتوانند بدون هیچ محدودیتی رانندگی کنند. تخلف از قوانین موجود برای این اشخاص امتیاز منفی به همراه خواهد داشت. زمانی که امتیازات به گونه‌ای باشند که سازمان‌های ناظر تشخیصی بر خطر ساز بودن فرد بدهند، وی جریمه و گواهینامه‌اش موقتاً یا به صورت کلی سلب امتیاز خواهد شد و باید مسیر بیان شده را دوباره طی کند.

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

بررسی قوانین رانندگی در استرالیا

آشنایی با قوانین رانندگی در استرالیا از دو جنبه می‌تواند حائز اهمیت باشد؛ اولین جنبه برای آن دسته از افرادی مهم خواهد بود که قصد استفاده از گواهینامه بین‌المللی خود را در این کشور دارند. این اشخاص ملزم هستند با بایدها و نبایدهای موجود آشنا شوند تا به هنگام انجام این کار از قانون تخطی نکرده و مشکل ساز نشوند. جنبه دیگری که وجهه اجباری بیشتری دارد را می‌توان تسلط به آنها برای اخذ و حفظ گواهینامه دانست. در صورتی که بخواهید برای انجام این اقدام دست به کار شوید ملزم خواهید بود آزمون‌هایی را پشت سر گذاشته و مراحل مختلفی را طی کنید که قبلاً به تشریح آنها پرداخته‌ایم. لازم به ذکر است که کلیات چارچوب‌های موجود در ایالت‌های مختلف با یکدیگر شباهت زیادی دارند؛ به عنوان مثال در همه جای این کشور رانندگی از سمت چپ انجام می‌شود. در ادامه و برای آشنایی هر چه بهتر شما عزیزان با موضوع مورد بحث به صورت جداگانه چارچوب‌های در نظر گرفته شده برای ایالت‌های مختلف را بررسی خواهیم کرد.

قوانین رانندگی در کوئینزلند استرالیا

دولت ایالت کوئینزلند، در سایت رسمی خود اطلاعاتی کامل را در ارتباط با قوانین رانندگی در این استان اعلام کرده‌است. این اطلاعات در قالب مواردی نظیر تغییر مسیر و ادغام، راه دادن، حرکت از چپ و سبقت گرفتن، علائم جاده‌ای، Roundabouts، رعایت فاصله ایمن، خطوط ویژه،چراغ‌های راهنمایی و دور برگردان‌ها، پارکینگ و یدک کش و قوانین کمربند ایمنی دسته بندی شده‌اند. تلاش ما بر آن است تا در این بخش به سراغ الزامات عمومی موجود برویم. اگر قصد آشنایی با هر یک از موارد بیان شده را دارید، تنها کافی است بر روی نام آن کلیک کنید. در سایت این ایالت صفحاتی به قوانین جاده‌ای اصلی و سایر موارد آنها اختصاص داده شده است که در آنها به بررسی الزامات در نظر گرفته شده برای حرکت از چپ، موتور سیکلتها و موتورهای چهار چرخ و وسایل نقلیه آفرود، چراغها و مواردی از این قبیل پرداخته شده است. افرادی که قصد استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی را دارند باید حداقل 16 سال (12 سال با نظارت والدین) داشته باشند و مواردی نظیر نداشتن مسافر، استفاده نکردن از تلفن همراه، استفاده هوشیارانه، داشتن کلاه ایمنی و داشتن چراغ چشمک زن در جلو و قرمز در عقب به هنگام استفاده در شب را رعایت کنند. شاید پس از بیان این توضیحات برای شما سوال شده باشد که چه وسایلی در این دسته قرار میگیرند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش فهرست زیر را مطالعه کنید.

  • فقط برای استفاده توسط یک شخص طراحی شود
  • متناسب با ابعاد طول 1250 میلی متر در عرض 700 میلی متر در ارتفاع 1350 میلی متر یا طول 700 میلی متر در عرض 1250 میلی متر در ارتفاع 1350 میلی متر باشد
  • حداکثر سرعت 25 کیلومتر در ساعت
  • حداکثر وزن 60 کیلوگرم – زمانی که فرد یا باری را حمل نمی‌کنید
  • توسط یک موتور الکتریکی تغذیه شود
  • دارای 1 یا چند چرخ
  • دارای سیستم ترمز
  • برجستگی تیز نداشته باشد

قوانین رانندگی در قلمروی شمالی استرالیا

قوانین جاده‌ای قلمرو شمالی (NT) رسماً به عنوان مقررات ترافیکی 1999 شناخته می‌شود و شامل قوانین جاده‌ای استرالیاست که در سال 1999 توسط این ایالت اقتباس شده‌اند. برخی موارد باید همواره مورد توجه قرار بگیرند که می‌توان آنها را شامل رانندگی از چپ، همیشه بستن کمربند ایمنی، راه دادن به وسیله نقلیه قرار گرفته در سمت راست در تقاطع‌های بدون علامت، پیروی از خط کشی‌ها و علائم قرار گرفته شده در مسیر، رانندگی با سرعت مجاز مشخص شده و خود داری از دور زدن در یک مجموعه چراغ راهنمایی بدون وجود علائم ضروری دانست. تغییر مسیر و دور زدن، راه دادن، عابرین پیاده، علامت‌های جاده‌ای، Roundabouts و چراغ های راهنمایی و رانندگی برخی از جنبه‌های دیگری هستند که باید با آنها آشنایی پیدا کنید. در صورتی که به دنبال انجام این کار هستید، تنها کافی است بر روی اسامی بیان شده کلیک کنید تا به صفحات اختصاصی آنها در سایت رسمی قلمرو شمالی منتقل شوید.

قوانین رانندگی در استرالیای غربی

WA به مانند سایر ایالت‌های استرالیا قوانین جاده‌ای خاص خود را دارد که این موارد در کد ترافیک جاده‌ای W2000 جای داده شده‌اند. موارد موجود در این کد را می‌توان تشکیل شده از چندین دسته مختلف دانست که در ادامه فهرستی از آنها را به همراه توضیحاتی مختصر برای بعضی موارد مشاهده خواهید کرد. در صورت علاقه‌مندی به آشنایی بیشتر با الزامات، جریمه‌ها و اعمال ضروری در زمینه‌هایی که بیان خواهیم کرد تنها کافی است به صفحه قوانین و مجازات‌های جاده‌ای WA مراجعه کنید.

  • eRideables
  • سرعت گرفتن
  • رانندگی با مشروبات الکلی و مواد مخدر
  • ضررهای مضاعف
  • تلفن همراه و حواس پرتی
  • رانندگان یادگیرنده
  • چراغ قرمز، تقاطع‌ها و گذرگاه‌های عابر پیاده
  • دوچرخه سواری
  • بکسل
  • موتور سیکلت
  • سبقت گرفتن

جرایم سبقت گرفتن در ایالت استرالیا غربی

این ایالت برای سبقت ایمن از خودروها قوانین خاص خود را وضع کرده که در صورت نقض آنها در شرایط مختلف جرایم و چارچوب‌هایی خاص را تعیین کرده است. آیا به دنبال آن هستید تا در این زمینه با جریمه و برخورد قانونی مواجه نشوید؟ در این صورت بهتر است با مواردی نظیر سبقت از چپ، سبقت از راست، عبور از دوچرخه، سبقت ایمن از خودروهای سنگین و قطارهای جاده‌ای آشنایی پیدا کنید. برای این کار تنها کافی است به صفحه اختصاصی سبقت گرفتن مراجعه کنید. در جدول زیر می‌توانید جرایم و مجازات این دسته تخلفات را مشاهده کنید.

 

نوع تخلفجریمه نقدی
ناتوانی در سبقت گرفتن در فاصله ایمن$400
سبقت در راه آهن / عابر پیاده / گذرگاه کودکان$400
سبقت روی خط سفید ممتد$150
ناتوانی در سبقت گرفتن از دوچرخه در فاصله ایمن$400
سبقت گرفتن در سمت چپ وسیله نقلیه که علامت «خودرو در حال چرخش سبقت نگیرید» را دارد$200

 

جرایم چراغ قرمز، تقاطع‌ها و گذرگاه‌های عابر پیاده

تقاطع کنترل نشده جایی است که هیچ علامت راهنمایی و رانندگی، تابلوی ایست یا تابلوی راهنما در آن وجود ندارد. در چنین اماکنی فرقی نمی‌کند به چپ بپیچید یا راست و یا مستقیم حرکت کنید، در هر صورت همیشه حق تقدم با وسایل نقلیه سمت راست و عابران پیاده‌ای که از جاده عبور می‌کنند است. یک تقاطع کنترل‌شده دارای چراغ‌های کنترل ترافیک، علائم توقف، علائم راه‌اندازی یا یک افسر پلیس یا سایر افرادی است که به صورت مجاز ترافیک را هدایت می‌کنند؛ در چنین موقعیتی باید از موارد موجود تبعیت کنید. در ادامه جداولی را مشاهده خواهید کرد که جرایم تخطی‌های مختلف در آنها ذکر شده‌اند.

تقاطع‌ها

 

نوع تخلفجریمه نقدی
حرکت مستقیم از جلو یا انحراف به چپ در یک خط لغزش – عدم راه دادن به وسایل نقلیه سمت راست یا عابران پیاده$200
چرخش به چپ یا راست – عدم اجازه دادن به وسایل نقلیه به سمت راست یا عابران پیاده$300
ورود به محل نگهداری دوچرخه (خط قبل از تقاطع تعیین شده برای دوچرخه – معمولاً با نمادهای دوچرخه به رنگ سبز رنگ آمیزی می‌شود)$200

 

راه دادن به عابرین پیاده

 

نوع تخلفجریمه نقدی
عدم راه دادن به عابر پیاده در گذرگاه تعیین شده، در یک تقاطع یا هنگام خروج از جاده$300
عدم راه دادن به عابر پیاده در گذرگاه کودکان$300
سبقت از وسیله نقلیه‌ای که در گذرگاه تعیین شده متوقف شده است$400
عدم راه دادن به عابر پیاده هنگام ورود به جاده$200
عدم راه دادن به عابر پیاده در منطقه مشترک$200

 

قوانین رانندگی در استرالیای جنوبی

ایالت استرالیای جنوبی به افرادی که قصد آشنایی با قوانین رانندگی را دارند توصیه می‌کند کتابچه راهنما تهیه شده را مطالعه کنند. اگر بخواهیم به صورت کلی چارچوب‌های تعیین شده را مورد بررسی قرار دهیم باید به برخی موارد خاص نظیر رانندگی در سمت چپ، همیشه بستن کمربند ایمنی، رانندگی با حداکثر سرعت 50 کیلومتر بر ساعت در شهر (به غیر از مناطق خاص که از طریق تابلو حداکثر سرعت مشخص شده) و رانندگی با حداکثر 100 کیلومتر بر ساعت در جاده‌ها اشاره کنیم. لازم به ذکر است که پلیس همواره رفتار رانندگان را از طریق ابزارهای مختلف کنترل می‌کند پس بهتر است تابع قوانین تعیین شده باشید. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با موضوع مورد بحث علاقه‌مند هستید، می‌توانید از کتابچه راهنما استفاده کنید. برای این کار تنها کافی است بر روی نام این کتابچه کلیک کنید.

قوانین رانندگی در نیو ساوت ولز استرالیا

معمولاً تصادفاتی که در NSW منجر به تلفات می‌شوند به 5 نوع کلی تقسیم بندی می‌شوند. انواع بیان شده سهمی 80 درصدی از کل تصادفات را دارند. این موارد را می‌توان شامل برخورد با عقب خودروی دیگر، برخورد با خودروی مجاور، برخورد با خودروی روبرو، خروج از جاده در یک بخش مستقیم و خروج از جاده در پیچ دانست. معمولاً افرادی که به این مشکلات دچار می‌شوند رانندگان تازه کار هستند که از قوانین تعیین شده تخطی می‌کنند. شما می‌توانید با مطالعه دفترچه قوانین رانندگی NSW و رعایت آنها از نکات مختلفی که باید رعایت کنید مطلع شوید و از بروز مشکلات بیان شده جلوگیری کنید. برای این کار تنها کافی است بر روی نام دفترچه بیان شده کلیک کنید تا فایل PDF آن را مشاهده کنید.

قوانین رانندگی در ویکتوریا استرالیا

به دلیل گستردگی بسیار بالای قوانین رانندگی در ویکتوریا نمی‌توان آن را در این بخش تشریح کرد. اگر به دنبال آشنایی با این قوانین هستید بهترین کار ممکن مراجعه به سایت VicRoads است. با این اقدام می‌توانید از اطلاعات قرار داده شده در ارتباط با قوانین موجود، جریمه‌ها، پاک نگه داشتن تقاطع‌ها و روان نگه داشتن ترافیک، کتاب راه به سوی رانندگی انفرادی، مجوزهای پارکینگ در دسترس، تغییرات اخیر در قوانین جاده و اطلاعات گردشگران و بازدیدکنندگان در مورد قوانین جاده و رانندگی در ویکتوریا بهره‌مند شوید. برای مراجعه به سایت بیان شده تنها کافی است بر روی نام آن کلیک کنید.

قوانین رانندگی در تاسمانی استرالیا

 همان‌طور که در بخش‌های مختلف بیان کردیم، کتابچه‌های راهنما بهترین انتخاب برای آشنایی کامل با قوانین رانندگی هستند که این مسئله در ارتباط با تاسمانی نیز صادق است. شاید برای شما جالب باشد که دولت این ایالت برخی از قوانینی را که برداشت اشتباهی از آنها می‌شود را در صفحه‌ای خاص تشریح کرده است. این موارد را می‌توان شامل Roundabouts، راه دادن به عابران پیاده هنگام چرخش، استفاده از تلفن‌های همراه، ادغام و ورود به مسیر جدید، رانندگی از چپ، استفاده از چراغ‌های جلو و مه شکن، دور برگردان، رعایت فاصله ایمن، مناطق مدرسه و چراغ راهنمایی زرد دانست. این 10 مورد به عنوان برخی از کارآمدترین قوانین وضع شده نیز به حساب می‌روند. آیا به دنبال رانندگی در تاسمانی هستید؟ در این صورت بهتر است صفحه قوانین مهم رانندگی در تاسمانی و دفترچه راهنمای این کار را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین