EOI استرالیا چیست؟ ۲۰۲۴

فرم EOI استرالیا (مخفف عبارت Expression of Interest) روشی برای نشان دادن علاقه شما برای درخواست ویزای مهارتی برای مهاجرت به استرالیا است. EOI نقش بسیار مهمی برای مهاجرت کاری شما به کشور استرالیا دارد.

اگر مایل به کار در استرالیا هستید، باید با فرم EOI و نکات تکمیل آن آشنا شوید. تا زمانی که ارزیابی‌های لازم را انجام نداده‌اید هرگز اقدام به تکمیل فرم EOI نکنید. این ارزیابی به شما امکان می‌دهد بدانید که آیا واقعا واجد شرایط زندگی و کار در استرالیا هستید یا خیر. 

در این مقاله از سلکت ویزا به طور کامل فرم EOI استرالیا را معرفی و بررسی می‌کنیم و تمامی نکاتی را که در مورد فرم EOI استرالیا باید بدانید برای شما بیان می‌کنیم.

فرم EOI چیست؟

EOI در واقع یک تایید و ارسال رسمی به دولت استرالیا است که نشان‌دهنده قصد درخواست برای ویزای مهاجرتی مهارتی (skilled migration visa) است. در فرم EOI اطلاعات دقیقی در مورد مهارت‌ها، شایستگی‌ها، تجربه کاری و سایر عوامل مرتبط که برای درخواست ویزا در نظر گرفته می‌شود، ارائه می‌شود.

تکمیل و ارسال فرم EOI تضمینی برای ویزا نیست، اما یک مرحله ضروری در فرآیند درخواست ویزا است. EOI توسط دولت استرالیا برای ارزیابی مناسب بودن متقاضی برای ویزای مهاجرت مهارتی و تعیین واجد شرایط بودن او استفاده می‌شود.

کدام ویزاهای استرالیا به فرم EOI نیاز دارند؟

انواع مختلفی از ویزای استرالیا وجود دارد که برای درخواست آن‌ها نیاز به تکمیل فرم EOI استرالیا دارید. این ویزاها شامل موارد زیر هستند:

  • ویزای مهارتی مستقل (Skilled Independent)، ساب کلاس ۱۸۹.
  • ویزای متقاضی ماهر (Skilled Nominated)، ساب کلاس ۱۹۰.
  • ویزای موقت مهارتی مناطق کم ‏جمعیت (Skilled Worked Regional)، ساب کلاس ۴۹۱.
  • ویزای موقت نوآوری و سرمایه‌گذاری تجاری (Business Innovation and Investment)، ساب کلاس ۱۸۸.

هر ویزا مجموعه‌ای از معیارهای واجد شرایط بودن خود را دارد و داوطلبان برای واجد شرایط بودن باید حداقل امتیاز لازم را از وزارت امور داخلی استرالیا کسب کنند. با تکمیل و ارسال EOI، داوطلبان می‌توانند علاقه خود را به مهاجرت مهارتی به استرالیا نشان دهند و شانس خود را برای دعوت شدن برای درخواست ویزای مهارتی افزایش دهند.

فرم EOI استرالیا شامل چه مواردی است؟

فرم EOI برای مهاجرت استرالیا اساسا مجموعه‌ای از سوالات در مورد مهارت‌های شما است. پاسخ‌هایی که می‌دهید برای محاسبه توانایی شما برای کسب امتیاز ویزاهای خاص استفاده می‌شود.

علاوه بر این، EOI برای کارفرمایان و همچنین آژانس‌های ایالتی و منطقه‌ای که شما علاقه خود را برای ویزای مهاجرتی مهارتی (skilled migration visa) آن مکان بیان کرده‌اید قابل دسترسی است.

اطلاعات ارسالی در فرم EOI استرالیا شامل این موارد است:

  • اطلاعات فردی مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، کشورهای تحت تابعیت و یا محل اقامت
  • موقعیت شغلی مورد درخواست
  • سابقه کار و تجربه کاری شما
  • مهارت زبان انگلیسی
  • هر گونه اطلاعات مربوط به انتخاب ایالت یا منطقه در استرالیا که نشان می‌دهد که آیا شما برای زندگی و کار در مناطق کم جمعیت استرالیا آماده هستید یا خیر.

آنچه برای تکمیل فرم EOI استرالیا نیاز دارید

قبل از اینکه فرم EOI استرالیا را تکمیل و ارسال کنید، باید:

  • بررسی کنید که شغل شما در لیست مشاغل ماهر است. برای ویزاهای متفاوت لیست مهارت‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود.
  • بررسی کنید که می‌توانید حداقل امتیاز (۶۵) را با استفاده از ماشین حساب امتیاز کسب کنید.
  •  یک ارزیابی مهارت در شغل درخواستی دریافت کنید. ارزیابی مهارت‌ها یک ارزیابی مستقل از مهارت‌ها و صلاحیت‌های شما توسط یک مرجع ارزیابی کننده مورد تایید کشور استرالیا است. شما باید تاریخ ارزیابی مهارت، نام مرجع ارزیابی و شماره مرجع یا رسید را در فرم EOI خود وارد کنید.
  • در صورت نیاز در یک آزمون زبان انگلیسی شرکت کنید. حداقل به مهارت زبان انگلیسی در سطح Competent نیاز دارید. برای سطح مهارت انگلیسی Proficient یا Superior امتیازهای اضافی تعلق می‌گیرد. در فرم EOI از شما خواسته می‌شود که جزئیات و نتایج آزمون انگلیسی را ثبت کنید. همچنین شریک زندگی شما و هر فرزند ۱۸ ساله یا بزرگتری که در درخواست شما ذکر شده باید تا زمان تصمیم‌گیری برای ویزا حداقل سطح زبان انگلیسی Functional داشته باشند.)
  • اطلاعات مدارک تحصیلی خودتان را ارائه دهید.
  • جزئیات سابقه کار و تجربه کاری خود را ارائه دهید.

مراحل انجام EOI استرالیا چیست؟

  1. پروفایل EOI خود را ایجاد کنید و اطلاعات شخصی خود را ذخیره کنید. سپس یک ایمیل با شناسه EOI و جزئیات ورود به سیستم برای شما ارسال می‌شود.
  2. سپس اطلاعات مورد نیاز را در آن اضافه کنید. نتایج آزمون انگلیسی و ارزیابی مهارت‌های خود را پس از دریافت در EOI درج کنید. EOI خود را مرحله به مرحله تا تکمیل آن ذخیره کنید.
  3. EOI تکمیل شده خود را تایید و ارسال کنید. در این فرایند هیچ هزینه‌ای برای شما منظور نمی‌شود. اگر شرایط شما تغییر کرد، می‌توانید EOI خود را در هر زمانی قبل از دریافت دعوت‌نامه برای درخواست ویزای مهارتی به‌روز کنید.
  4. در این مرحله دعوتنامه برای درخواست ویزا را دریافت می‌کنید. اگر برای اپلای دعوت شدید، ۶۰ روز از تاریخ دعوتنامه فرصت دارید تا درخواست ویزا را به صورت آنلاین تکمیل و ارسال کنید.
  5. درخواست ویزای خود را تکمیل کرده و مدارک خود را آپلود کنید. درخواست ویزای خود را از طریق ImmiAccount، پلتفرم دیجیتال دولت استرالیا برای درخواست‌های ویزا، ارسال کنید. اطمینان حاصل کنید که درخواست خود را به موقع تکمیل کنید تا فرصت را از دست ندهید.

فرایند بررسی EOI استرالیا چگونه است؟

اداره مهاجرت یک ارزیابی دوره‌ای از فرم‌های EOI‌ ارائه شده توسط متقاضیان مستقل و تحت حمایت خانواده انجام می‌دهد. بر اساس این ارزیابی، اداره مهاجرت مناسب‌ترین کاندیداها را انتخاب کرده و از آنها دعوت می‌کند تا برای آزمون امتیازات مهارتی اقدام کنند. این فرآیند هر دو هفته یک بار انجام می‌شود.

همچنین اداره مهاجرت برای هر گروه شغلی سهمیه‌هایی را تعیین می‌کند که به عنوان «سقف‌های شغلی (Occupational Ceilings)» نیز شناخته می‌شود. افرادی که بالاترین امتیاز را دارند برای دعوتنامه انتخاب می‌شوند. متقاضیانی که دارای تجربه کاری بیشتر، تسلط بهتر به زبان انگلیسی و مدارک تحصیلی بالاتر هستند، به دلیل کسب امتیاز بالاتر، به احتمال زیاد این دعوتنامه را دریافت می‌کنند.

محدودیت زمانی برای اپلای پس از دریافت دعوت‌نامه چقدر است؟

پس از دریافت دعوت‌نامه، باید ظرف ۶۰ روز درخواست ویزای خود را ارائه دهید.

اگر نتوانید در این مدت اپلای کنید، دعوت‌نامه شما لغو می‌شود. اگر یک بار دعوت شده‌اید، هیچ تضمینی وجود ندارد که بعدا مجددا دعوت شوید.

در هر صورت به این نکته توجه داشته باشید که قبل از حذف درخواست شما از سیستم EOI استرالیا حداکثر ۲ دعوت‌نامه برای شما صادر خواهد شد.

به عبارت دیگر، باید از پیش خودتان را آماده کنید و مطمئن شوید که شرایط استفاده از این فرصت را دارید. در صورت تمایل به ارزیابی کامل از وضعیت خود یا دریافت راهنمایی و مشاوره در انجام فرایند EOI استرالیا و درخواست ویزای استرالیا، می‌توانید برای رزرو مشاوره مهاجرتی از سلکت ویزا اقدام کنید.

شرط حذف EOI از اسکیل سلکت چیست؟

EOI در صورتی از اسکیل سلکت (Skillselect) حذف می‌شود که:

  1. فرد متقاضی دو دعوت‌نامه دریافت کند و در پاسخ به هیچکدام از این دعوت‌نامه‌ها درخواست ویزا ارائه نکند.
  2. اگر متقاضی دعوت‌نامه‌ای برای ارائه درخواست ویزا برای ویزای مهارتی دائمی، موقت یا تجاری دریافت کند و آن ویزا به او اعطا شود.

همچنین EOI زمانی که متقاضی برای درخواست ویزا از طریق اسکیل سلکت (SkillSelect) دعوت شده باشد و درخواست ویزا را ارسال کند، به حالت تعلیق در می‌آید.

راهنمای گام به گام تکمیل فرم EOI استرالیا

۱. ایجاد حساب EOI استرالیا:

برای ثبت و ارسال EOI، ابتدا حساب EOI ایجاد می‌شود.

Creating EOI

Creating Account Step 2

Accepting Terms and Conditions

2. در ادامه برای ایجاد اکانت EOI استرالیا، متقاضی باید اطلاعات زیر را در فرم وارد کند:

اطلاعات فردی، اطلاعات پاسپورت و شهروندی، وضعیت تاهل، آدرس ایمیل، ایجاد رمز عبور برای حساب EOI. همچنین باید سه سوال امنیتی را برای بازیابی حساب EOI استرالیا در آینده انتخاب کنید و به آنها پاسخ دهید.

Bio Data on EOI
Creating Skill Select Account

3. اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل مرحله بعد EOI:

  • اطلاعات فردی (قبلا در حین ایجاد حساب ارائه شده اما اینجا می‌تواند به‌روز شود.)
  • نوع ویزای مهارتی که به دنبال دریافت آن هستید.
  • تعداد اعضای همراه خانواده (در صورت دعوت به درخواست ویزا)
Select The Stream
Number of Family Members
Details about Partner

۴. در گام بعد در صورت داشتن پارتنر باید اطلاعات زیر را در مورد پارتنرتان تکمیل کنید:

  • اطلاعات مهارت زبان انگلیسی پارتنر (در صورت وجود) شامل: نام آزمون، تاریخ آزمون، شماره مرجع آزمون، نمرات خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت کردن.
  • اطلاعات ارزیابی مهارت‌های پارتنر (در صورت وجود): شغل درخواستی، نام مرجع ارزیابی، تاریخ ارزیابی مهارت، شماره مرجع ارزیابی مهارت.
Partner Qualification on Skill Select

۵. انتخاب ایالت ترجیحی متقاضی در استرالیا (به استثنای ساب کلاس ۱۸۹)

Select your Location

۶. در این مرحله باید اطلاعات مهارت زبان انگلیسی فرد متقاضی وارد گردد، این اطلاعات شامل:

نام آزمون، تاریخ آزمون، شماره مرجع آزمون و نمرات خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت کردن فرد متقاضی در آزمون است.

PTE Information

۷. در مرحله بعد اطلاعات تحصیلی فرد متقاضی باید در فرم EOI استرالیا وارد گردد.

این اطلاعات شامل سطح مدرک، نام دوره، نام موسسه، کشور موسسه (در صورتی که استرالیا باشد نام پردیس دانشگاه و کدپستی پردیس) و تاریخ شروع و پایان دوره.

Education History Details
Select Qualification on EOI

۸. در این مرحله اطلاعات ارزیابی مهارت‌ها که توسط مرجع ارزیابی کننده مورد تایید دولت استرالیا انجام شده وارد می‌شود.

این اطلاعات شامل شغل درخواستی، نام مرجع ارزیابی، تاریخ ارزیابی مهارت، شماره مرجع ارزیابی مهارت می‌شود.

Skills Assessment question
Skill assessment details

۹. در قسمت بعد اطلاعات تجربه کاری داخلی و خارجی را ارائه می‌دهید.

این اطلاعات شامل موقعیت شغلی، نام کارفرما، کشور محل فعالیت (در صورتی که استرالیا باشد ذکر ایالت یا محدوده)، ارتباط موقعیت شغلی با موقعیت شغلی درخواستی و زمان آغاز و پایان همکاریتان است.

Employment Details
Employment History information

۱۰. مرحله پایانی:‌ بررسی نهایی و اعلامیه‌ها

در این مرحله باید:

  • خطا نداشتن اطلاعات وارد شده را بررسی کنید.
  • هر اعلامیه را با دقت بخوانید و علامت بزنید.
  • درخواست نهایی را چک کنید.
  • فرد متقاضی می‌تواند برای تغییر اطلاعات بر روی «قبلی» یا «اصلاح جزئیات» کلیک کند.
  • اگر اطلاعات وارد شده صحیح است، بر روی «ارسال» کلیک کنید.

سوالات متداول

اگر دعوت‌نامه‌ای برای درخواست ویزا دریافت نکنید، EOI شما حداکثر تا دو سال در اسکیل سلکت باقی خواهد ماند و بعد از ۲ سال EOIها آرشیو خواهند شد.

با این حال، واقعیت این است که تعداد افرادی که می‌خواهند به استرالیا مهاجرت کنند از تعداد فرصت‌های موجود بیشتر است و این یعنی برخی از افرادی که فرم EOI استرالیا را تکمیل و ارسال می‌کنند دعوت‌نامه‌ای برای درخواست ویزا دریافت نمی‌کنند.

در این حالت دعوت‌نامه‌ای برای درخواست ویزا از سمت اسکیل سلکت استرالیا دریافت می‌کنید و پس از دریافت این دعوت‌نامه، ۶۰ روز فرصت خواهید داشت تا درخواست ویزای خود را ارائه دهید. در این مرحله شما باید تمام مدارک و شواهدی را که در اختیار دارید برای تایید درستی اطلاعات ارائه شده در فرم EOI خود ارائه کنید.

زمان دریافت دعوت‌نامه پس از ارسال EOI می‌تواند بسته به برنامه مورد نظر و صلاحیت‌های افراد متفاوت باشد. طول این زمان ممکن است از چند هفته تا چند ماه متغیر باشد.

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین