راهکارهای متقاضیان مهاجرت در دوران کرونا
خانه / دسته‌بندی نشده / راهکارهای متقاضیان مهاجرت در دوران کرونا

راهکارهای متقاضیان مهاجرت در دوران کرونا

شرایط اقدام از طریق اسکیل ورکر استرالیا و یا همان ویزاهای کاری استرالیا در سخت ترین دوران خود در دهه های اخیر است کما اینکه چنین شرایطی در کشورهای دیگر نیز تجربه می شود. تاخیر های بسیار طولانی در برنامه های ایالتی کانادا، ‌بسته شدن برنامه مهاجرتی نیوزلند، بسته شدن کلی برنامه های مهاجرتی آمریکا، صف های طولانی و عدم بررسی ویزاهای کار کشورهای اروپایی همه عواقب سخت این بحران جهانی برای متقاضیان مهاجرت تخصصی در سراسر دنیا است،‌ اما آیا این شرایط همیشگی خواهد بود؟ مطمئنا تا برطرف شدن این بحران، مهاجرینی که از طریق تخصص خود جهت زندگی و شرایط بهتر در کشورهای توسعه یافته جلای وطن می کردند (Expats)، شرایط سختی را از نظر برنامه ریزی تجربه خواهند کرد. این نوشتار در این جهت تهیه شده است تا به این عزیزان دید کافی در جهت روشن شدن مسیر خود مخصوصا در مورد مسیر خود در اخذ اقامت استرالیا را ارائه کند.

کشور استرالیا حتی قبل از شروع بحران کرونا هم مشکلات خاص خود را داشت که عمده آن به واسطه درگیری های تجاری بین چین و امریکا ایجاد شده بود. نرخ تورم و بهره بانکی استرالیا به پایین ترین میزان در تاریخ رسیده بود که لزوما نشانه خوبی در رشد اقتصادی استرالیا نبود. هر چند استرالیا از جمله کشورهای پیشرو و موفق در مهار اصل بحران و اپیدمی بوده و برنامه های گسترده دولت در حفظ بازار کار و همچنین رهایی از اپیدمی راه گشا بوده اما در نهایت شکی نیست که بسته بودن مرزها و کم شدن حجم نقل و انتقالات بین کشورها در اقتصاد این کشور تاثیر خود را گذاشته و خواهد گذاشت.

اینکه چه زمانی این بحران به پایان خواهد رسید، ‌تنها به شرایط داخلی کشور ارتباط نخواهد داشت. استرالیا به عنوان یکی از کشورهای توسعه یافته دنیا و با توجه به منطقه ای که در آن قرار گرفته است همیشه از بالا بودن حجم نقل و انتقالات مالی و انسانی در منطقه خود بیشترین استفاده را برده است که این پاندمی مشخصا روی این فاکتور تاثیر منفی مخربی داشته است. همچنین استرالیا در منطقه ای قرار گرفته که کشورهای در حال توسعه زیادی را در اطراف خود دارد که این حقیقت که کشورهای در حال توسعه عموما در حل مشکلات ناشی از این پاندمی ضعیفتر عمل خواهند کرد تاثیر مضاعفی بر شرایط برگشت اقتصادی استرالیا خواهد داشت.

خوش بینانه ترین پیش بینی ها نیز صحبتی در مورد برگشت شکل اقتصادی استرالیا با شیب سریع صعودی نداشته اند و به نظر نمی رسد که فاکتور مهم آمار بیکاری در سال ۲۰۲۰ به عدد سابق خود بازگردد و این خبر خوبی برای متقاضیان ویزاهای اسکیل ورکر نیست زیرا عموما ایالت ها بر اساس Skill Shortage و نیاز بازار کار خود اقدام به معرفی رشته های مورد نظر می کنند.

 

از طرف دیگر

میزان خالص ورودی مهاجرین به استرالیا یکی از مهمترین فاکتورهای رشد اقتصادی استرالیا بوده که در توسعه و رشد اقتصادی این کشور همیشه جزو تاثیر گذارترین موارد بوده است. رابطه مستقیمی بین رشد GDP این کشور و همچنین توسعه صنایع مادر، مانند ساخت و ساز و صنایع غذایی بوده است. نکته ای که در میان همه سیاستمداران و اقتصاددانان این کشور قطعا پذیرفته است این مورد است که عدد NOM یا Net Overseas Migration که همان خالص افزایش جمعیت سالانه استرالیا از برآورد میزان مهاجرین ورودی و خروجی این کشور است،‌ باید عددی بیش از ۲۰۰ هزار نفر سالیانه باشد تا اقتصاد استرالیا بتواند در شرایط مناسب و نرمالی به رشد و حرکت خود ادامه دهد. برآورد نخست وزیر استرالیا این بوده که در سال مالی آتی که از یک ماه دیگر شروع می شود به دلیل مشکلات ناشی از پاندمی که به خروج تعداد زیادی از دارندگان ویزاهای موقت انجامیده و ادامه خواهد داشت و همچنین بسته بودن مرزها که روال ورود مهاجرین جدید را کند خواهد کرد،‌ این عدد به حدود ۳۵ هزار نفر تنزل پیدا خواهد کرد که یکی از پایین ترین اعداد از بعد از جنگ جهانی دوم خواهد بود.

 

با توجه به اهمیت این فاکتور، ‌مطمئنا برنامه ریزیهای دقیقی در زمینه تسریع در برگشت آمار ورودی مهاجرین به استرالیا از اوایل سال ۲۰۲۱ به انجام خواهد رسید که در نهایت تاثیر مثبتی در برنامه مهاجرتی این کشور خواهد داشت.

 

بر آورد واقع بینانه از شرایط این است که به احتمال زیاد ایالت ها با لیست های بسیار محدودی تا زمان تکمیل فرآیند باز شدن مرزها در استرالیا و همچنین تخصیص سهمیه های اسپانسری سال مالی جدید که قرار است اکتبر ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد،‌ سال مالی آتی را شروع خواهند کرد. پس از آن لیست بزرگتری از رشته ها را اعلام خواهند نمود که کماکان تا شرایط قبل از بحران کرونا فاصله خواهیم داشت و تعدادی از رشته ها نخواهند توانست شرایط اسپانسری مناسبی را جویا باشند.

حالت خوش بینانه اینست که با شروع سال ۲۰۲۱، و با شروع بازگشت آمارهای بیکاری به شرایط گذشته، ‌ایالت ها شروع به تکمیل لیست های خود نمایند و رشته های بیشتری شانس اخذ اسپانسر ایالتی را داشته باشند اما حالت بد بینانه ای نیز وجود دارد که این تغییر را به سال مالی بعد موکول نماید.

 

با توجه به اینکه سیستم دانشگاهی استرالیا در پذیرش دانشجویان بین المللی جدید و همچنین تکمیل تحصیلات دانشجویان جاری به مشکلات زیادی برخورده، ‌تعداد دانشجویان بین المللی که در شروع جدید سیستم اسکیل سلکت موفق به ثبت ای او آی EOI خواهند شد، افت مشهودی را خواهد داشت. همچنین افرادی که در استرالیا با ویزاهای کار موقت حضور دارند نیز شرایط سختی در ادامه کار خود داشته اند و بر اساس اعلام دولت استرالیا، ‌دعوت به ترک کشور در صورت از دست دادن کار خود شده اند. با توجه به امتیازاتی که این دو دسته از افراد مقیم در استرالیا در سیستم مهاجرتی داشته و دارند، درصد بسیار بالایی از امتیازات بالای ۹۰ را به خود اختصاص داده بودند که با توجه به شرایط پیش آمده، به نظر می رسد در شروع مجدد پروسه دعوتنامه ها، عدم حضور درصد قابل توجهی از این متقاضیان در صف انتظار، ‌شرایط خوبی را برای متقاضیان خارج از استرالیا فراهم می کند.

 

در نهایت پیشنهاد می کنیم که همه عزیزانی که در فکر شروع و یا ادامه پروسه مهاجرتی خود از طریق ویزاهای اسکیل استرالیا هستند، ‌برنامه ریزی حداقل ۶ ماهه و حداکثر نه ماهه ای برای آماده شدن در جهت وارد شدن به صف انتظار را داشته باشند. از این فرصت می توانند در جهت افزایش امتیازات خود با آمادگی در زمینه آزمون زبان مخصوصا آزمون PTE استفاده نمایند و همچنین در آزمون آنلاین ناتی که خوشبختانه به صورت آنلاین برگزار می شود شرکت کنند. نکته قابل توجه این است که نتیجه آزمون زبان، جهت دریافت دعوتنامه تا سه سال اعتبار دارد.

 

همچنین متقاضیان می توانند با برنامه ریزی مناسب و با توجه به رشته هایی که در قبل از شروع بحران کرونا در لیست مهاجرتی ایالت ها و اداره مهاجرت حضور داشتند،‌ اقدام به جمع آوری مدارک و حتی اخذ اسسمنت مناسب نمایند. باید توجه داشت که جمع آوری مدارک برای اسسمنت های مختلف بازه ای بین یک تا چهار ماه را به صورت میانگین و براساس حجم و نوع مدارک مورد نیاز را طلب می کند و سپس دریافت نتیجه نیز بین یک ماه تا شش ماه با توجه به شرایط و سازمان های متفاوت زمان نیاز خواهد داشت. اسسمنت از سازمانی مانند TRA از زمان شروع جمع اوری مدارک تا ارسال می تواند تا سه ماه به طول بینجامد و سپس بین ۴ تا ۶ ماه نیز دریافت نتیجه آن به طول خواهد انجامید.

 

با توجه به اینکه گزینه های دیگر برای دریافت اقامت استرالیا از طریق تخصص و مهارت در سطح دنیا بسیار محدود هستند، ‌قابل درک است که متقاضیان در دو راهی سختی قرار داشته باشند.

مسیر اول،حذف کلیه ریسک های مالی و زمانی و انتظار تا زمان باز شدن مجدد لیست های بعد از اتمام بحران ایالت هاست که متقاضی را درگیر ریسک مجدد دیر رسیدن به سهمیه ها و شرایط مورد نظر خواهد نمود. به این معنی که ممکن است ۹ ماه دیگر لیست ها به حالت قبل از کرونا برگردد و متقاضی مجددا برای اینکه وارد پروسه شود نیاز به حداقل ۸-۹ ماه زمان خواهد داشت تا پروسه زبان و اسسمنت را به نتیجه برساند و احتمال از دست دادن فرصت ها بسیار بالا خواهد بود.

مسیر دوم، اقدام در جهت انجام اسسمنت و اخذ نمره زبان مورد نظر در سریعترین زمان ممکن با توجه به اینکه عموما اسسمنت ها تا سه سال اعتبا ر دارند( حداقل در مورد اسسمنت های کامپیوتری دو سال ) و نمره زبان نیز سه سال اعتبار خواهد داشت و انتظار برای برگشت شرایط از حالت بحران کرونا به حالت عادی. ریسک این حالت، عدم برگشت شرایط به حالت قبل و از دست دادن هزینه و زمان است که برای یک پرونده عادی چیزی بین به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

 

اما پیشنهاد سلکت ویزا :

با توجه به اینکه احتمال بازگشت لیست های ایالتی با توجه به اینکه سهمیه ها در جهت بازگرداندن NOM استرالیا به حالت نرمال، ‌بعد از برطرف شدن عواقب بحران جاری بسیار بالاست، ‌پیشنهاد نمی کنیم که مسیر اول را در پیش بگیرید.

 

ما اگر تحمل ریسک مالی مسیر دوم برای شما سخت است،‌ پیشنهاد ما برای شما بر این اساس است :

حتما به ارتقا سطح زبان خود و مطالعه آزمون های PTE و همچنین ناتی بپردازید. در این مسیر گروه Select PTE با مدرسین طراز اول PTE و کارنامه دار PTE که همگی از کلاینت های سلکت ویزا بوده و با شرایط شما آشنایی کامل دارند، به صورت کاملا رایگان در کنار شما خواهند بود. بعد از ورود به این گروه از طریق این لینک، درخواست مشاوره رایگان اولیه نمایید تا یکی از مدرسین این گروه مسیر پیش رو را برای شما مشخص نماید. حداقل کاری که می توانید در این بازه رخوت چندین ماهه انجام دهید افزایش تسلط خود در مورد زبان انگلیسی و همچنین انجام آزمون PTE است که سه سال برای شما اعتبار خواهد داشت. در صورت تمایل می توانید آمادگی خود را برای آزمون ناتی ایجاد نمایید لیکن با توجه به هزینه بالای این آزمون ( ۸۰۰ دلار) پیشنهاد می کنیم بعد از مشخص شدن تکلیف لیست ها اینکار را انجام دهید ( البته در صورتی که امکان تحمل ریسک مالی را ندارید )

 

همچنین، کلیه مدارک مورد نیاز جهت انجام اسسمنت مناسب بر اساس شرایط رشته های دارای امکان مناسب اسپانسر ایالتی قبل از شروع بحران را تهیه کنید. این مدارک شامل  گزارشات،‌ نامه های سابقه کار و … می باشد. در صورتیکه از نظر مالی تمایل یا امکان پرداخت هزینه دلاری اسسمنت را ندارید (‌عموما بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار استرالیا) ، در انتهای پروسه جمع آوری و ترجمه مدارک، کار را متوقف کنید و منتظر تغییر مثبت در لیست ها باشید و سپس سابمیت را انجام دهید.

در صورتیکه این مسیر پیشنهادی ما را ادامه دهید، می توانید مطمئن باشید که حداقل ۶ ماه از افرادی که مسیر اول را ادامه داده اند جلو تر خواهید بود و از طرف دیگر هزینه ای که انجام داده اید بسیار پایین تر از افرادی است که مسیر دوم را انتخاب نموده اند .

 

ما در سلکت ویزا به واسطه تعهدی که برای خود در جهت همراهی با ایرانیان در راه بالا بردن رتبه پاسپورت ایرانی در ویزاهای تخصصی استرالیا ایجاد نموده ایم ، خوشحالیم به اطلاع برسانیم که خود را در ریسک مالی که دوستان عزیز انجام میدهند شریک می کنیم. به این صورت که هزینه قسط اول قرار داد خود را در دو قسمت دریافت می کنیم و بخش عمده ان را به زمان سابمیت پرونده اسسمنت شما موکول می کنیم که کلاینت های عزیزی که از این به بعد با ما قرارداد منعقد می کنند،‌ مطمئن باشند که در شرایط جاری در کنار آنها هستیم.

 

این آفر تا انتهای تیرماه ۹۹ برقرار خواهد بود. پس برای تماس با ما عجله نداشته باشید.

 

مقاله ای که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید. مهاجرت به استرالیا در شرایط کرونا

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین