آیا امکان اضافه کردن پارتنر بعد از دریافت دعوتنامه به ویزاهای اسکیل ورکر وجود دارد؟

سوالی که این روزها زیاد پرسیده می‌شود اینست که آیا افرادی که در زمان دریافت دعوتنامه مجرد بوده‌اند، امکان این را دارند که در زمان لاجمنت یا بعد از آن ازدواج کرده و همسر خود را به پرونده اضافه نمایند؟

 پاسخ به این سوال اینست که به صورت کلی اینکار خطر رفیوز شدن کل پرونده را خواهد داشت و فقط در شرایط خاصی بدون اینکه پرونده در خطر رفیوز شدن قرار بگیرد شد نیست.

همچنین در مورد چگونگی و روش اضافه کردن همسر در پرونده های مهاجرت تخصصی در ساب کلاس‌های مختلف نیز سوالات گوناگونی توسط متقاضیان پرسیده می‌شود که در این مقاله به قلم دامون آرین با مستندات قانونی و بر اساس تحلیل دقیق و نه حدس و گمان به این سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

فرض می‌کنیم که شما متقاضی ویزای اسکیل ورکر استرالیا ( ویزای کار استرالیا ) در ساب کلاس ۱۸۹ هستید و در اکتبر سال ۲۰۲۲ دعوتنامه اقدام برای این ویزا را از اداره مهاجرت استرالیا دریافت کرده‌اید. در فاصله دوماهه تا زمان لاج پرونده و یا بعد از لاجمنت تا قبل از صدور ویزا ازدواج می‌کنید و همسر خود را به پرونده اضافه می‌کنید. حتما برای شما سوال مطرح است که آیا پرونده خود را در ریسک قرار داده‌اید؟

پاسخ من مثبت است. البته تنها در شرایطی خاص ممکن است که ریسکی در مورد پرونده شما وجود نداشته باشد که در آن مورد صحبت می‌کنیم.

نکته اولی که توجه شما را به آن جلب میکنم بند ۱۸۹.۲۲۴ از آیین نامه مهاجرتی استرالیاست که قسمتی از سکشن دو این قانون است که در مورد شرایط صدور ویزای ۱۸۹ صحبت می‌کند. در این بند ذکر شده است که در زمان بررسی پرونده، امتیازات تایید شده متقاضی باید از امتیازات ادعا شده در ای او آی EOI که کمتر نباشد.

نکته ظریف در این بخش قانون اینست که تعیین امتیازات متقاضی توسط آفیسر در زمان بررسی و در حقیقت در زمان تصمیم گیری در مورد صدور ویزا انجام میگیرد.

تقریبا میتوان گفت که تمامی امتیازاتی که سیستم اسکیل سلکت به متقاضیان تعلق میگیرد از جمله امتیاز سن،‌ مدرک تحصیلی، نمره زبان، سابقه کاری و … در زمان دعوتنامه مورد ملاک قرار میگیرند. به طور مثال، نمره زبان معتبر تا قبل از زمان دعوتنامه،‌ سابقه کار تایید شده در زمان دعوتنامه، سن در زمان دعوتنامه و همچنین در صورت ادعای امتیاز زبان و اسسمنت همسر ( برای متقاضیان متاهل) مدرک زبان همسر باید در زمان دعوتنامه معتبر بوده باشند.

اما توجه شما را جلب میکنم به قسمت ۱۱۲ از بخش 6D آیین نامه مهاجرتی استرالیا. بخش 6D منحصرا در مورد سیستم امتیاز بندی مهاجرت تخصصی صحبت می‌کند و قسمت ۱۱۲ از این بخش در مورد ده امتیاز موسوم به امتیاز مجردی صحبت می‌کند. نکته مهم در این بخش اینست که عبارت At the time of invitation در ابتدای این بند وجود ندارد. از لحاظ قانونی، وقتی که قید زمان در بخشی از قانون وجود ندارد، شرایط در زمان بررسی مورد نظر قرار میگیرد.

به زبان ساده‌تر اگر در زمان دریافت دعوتنامه مجرد بوده‌اید ولی در زمان بررسی پرونده توسط اداره مهاجرت ازدواج کرده‌اید، این ده امتیاز شامل حال شما نخواهد بود و آفیسر در زمان بررسی پرونده شما، به درستی شما را مجرد محسوب نکرده و در نهایت نتیجه اینست که ده امتیاز از از امتیاز ادعایی در زمان اخذ دعوتنامه کمتر خواهید داشت که این امر میتواند مستقیما منجر به رفیوز شدن پرونده شما شود.

راهکار چیست؟ شما به هر حال باید این ده امتیاز را به طریقی جبران کرده باشید. تنها در صورتیکه این ده امتیاز کسر شده را به طریق دیگری بتوانید در پروسه محاسبه توسط کیس آفیسر به دست بیاورید،‌ شانس اخذ ویزا را خواهید داشت. در دسترس‌ترین و احتمالا تنها روش ممکن اینست که همسر شما در زمان اخذ دعوتنامه توسط شما حائز شرایط دریافت ده امتیاز مورد نظر بوده باشد که قسمت 111 از بخش 6D ناظر به این شرایط است.

توجه داشته باشید که عبارت at the time of invitation ناظر به هر سه شرط اصلی اخذ امتیاز همسر است، سن زیر ۴۵ سال، نمره زبان معادل آیلتس ۶ و داشتن اسسمت در رشته ای که در لیست اعلامی برای ساب کلاس اقدامی وجود داشته باشد.

به صورت خلاصه :

تنها در صورتی میتوانید بدون احتمال رفیوزال پرونده، همسر خود را بعد از دریافت دعوتنامه به عنوان فرد مجرد به پرونده اضافه کنید که ایشان در زمان اخذ دعوتنامه توسط شما شرایط اعطای ده امتیاز پارتنر به شما را داشته بوده باشد.

در نهایت اما لازم میدانم نکاتی را که محل سوال دوستان است مطرح نمایم:

آیا امکان ازدواج بعد از گرنت ویزا و تا قبل از ورود به استرالیا وجود ندارد ؟

اگر به سایت اداره مهاجرت استرالیا در بخشی که در مورد هر کدام از ساب کلاس‌های ویزاهای اسکیل ورکر توضیح میدهد رجوع داشته باشید، احتمالا در قسمت شرایط (Conditions) شرطی به شماره ۸۵۱۵ را خواهید دید که در متن آن اشاره شده است که متقاضی اجازه ازدواج قبل از اولین ورود به استرالیا را ندارد. اما خبر خوب اینست که این گفته نادرست است. شاید برای شما عجیب باشد که چرا با چنین صراحتی، متن سایت رسمی اداره مهاجرت استرالیا را رد میکنم !؟

قبلا چندین بار مطرح شده که اطلاعاتی در سایت اداره مهاجرت ارائه می‌شود،‌ لزوما بیانگر متن صریح و درست قانون نیست. مطالب مندرج در سایت اداره مهاجرت استرالیا در حقیقت تحلیلی است که توسط نویسندگان و تولید گنندگان محتوای سایت ارائه شده و به هیچ عنوان امکان طرح به عنوان رفرنس قانونی را ندارد.

اما چرا طرح شرط ۸۵۱۵ در سایت اداره مهاجرت به این صورت اشتباه بوده است؟

اگر به متن پر رنگ شده در قسمتی از دستورالعمل مهاجرت در مورد شرط ۸۵۱۵ که در ادامه این مقاله ارائه شده است مراجعه کنید میبینید که این شرط به این دلیل ایجاد شده است که فردی که به دلیل عضویت در خانواده نفر اصلی و تنها به این دلیل توانسه است که ویزا را دریافت کند، این شرط برای او اعمال می‌شود و نه نفر اصلی پرونده.

همچنین توجه شما را جلب میکنم به بند ۴۹۱.۶۱۱ که در این مورد در قسمت b صحبت می‌کند. در این متن قانونی هم مشخص است که شرط ذکر شده تنها برای secondary applicant اعمال خواهد شد. مشابه این امر در مورد ویزاهای ۱۸۹ و ۱۹۰ هم برقرار است.

به زبان ساده تر، اگر به صورت مجرد اقدام می‌کنید و قصد ازدواج دارید، لازم نیست پرونده خود را در ریسک قرار دهید و میتوانید بعد از دریافت ویزا و قبل از عزیمت ازدواج نموده و برای همسر آینده خود درخواست ویزا نمایید.

آیا میتوانم ازدواج کنم و به اداره مهاجرت اطلاع ندهم ؟

طبق روال همیشگی، براساس قانون پاسخ این سوال را خواهم داد. طبق بخش ۱۰۴ از قانون مهاجرت استرالیا، اگر درشرایط شما نسبت به اطلاعاتی که در فرم‌های مهاجرتی پاسخ داده‌اید تغییری ایجاد شود، ملزم هستید که مراتب تغییر را به اداره مهاجرت استرالیا اطلاع دهید. یکی از مهمترین تغییرات، تغییر وضعیت تاهل یا تجرد شماست. چنانچه به هر دلیلی اداره مهاجرت متوجه شود که شما در انجام این کار تخطی داشتید، براساس بخش ۱۰۹ قانون مهاجرت میتواند حتی اقدام به کنسل کردن ویزایی که دریافت کرده اید نماید. اتفاقا یکی از مواردی که در بخش ۱۰۹ به آن اشاره شده است که استفاده از حق کنسل کردن برای اداره مهاجرت الزام آور است اینست که این عدم افشای اطلاعات منجر به اخذ ویزا شده باشد!

فرض می‌کنیم که شما قبل از صدور ویزای خود ازدواج کرده‌اید، تا اینجا متوحه شده اید که در صورتیکه به اداره مهاجرت اعلام کنید که شرایط شما از مجرد به متاهل تغییر کرده است امکان رفیوز شدن پرونده شما وجود دارد. پس تصمیم میگیرید که این مورد را اعلام نکنید. بعد از دریافت ویزای خود، قصد دارید که برای همسر خود هم درخواست ویزا نمایید و جزو مدارک الزامی این امر سند ازدواج و شناسنامه هاست. آفیسری که ویزای همسر شما را بررسی میکند براساس دستورالعمل‌ها بلافاصله تاریخ ازدواج شما را با تاریخ صدور ویزا چک میکند و در صورتیکه قبل از آن باشد، پروسه کنسل کردن ویزای جاری خود شما را هم به جریان می‌اندازد. به همین سادگی و به همین تلخی.

189.224 

(1)  The applicant’s score, when assessed in relation to the visa under Subdivision B of Division 3 of Part 2 of the Act, is not less than the score stated in the invitation to apply for the visa. 

(2)  The  applicant’s score, when assessed in relation to the visa under Subdivision B of Division 3 of Part 2 of the Act, is not less than the qualifying score for that Subdivision. 

6D111

The spouse or de facto partner of the applicant (the primary applicant):

(a)  is an applicant for the same subclass of visa as the primary applicant; and

(b)  is not an Australian permanent resident or an Australian citizen; and

(c)  was under 45 at the time the invitation to apply for the visa was issued to the primary applicant; and

(d)  at the time of invitation to apply for the visa, nominated a skilled occupation, being an occupation specified by the Minister under paragraph 1.15I(1)(a) at that time; and

(e)  at the time of invitation to apply for the visa, had been assessed by the relevant assessing authority for the nominated skilled occupation as having suitable skills for the occupation and the assessment was not for a Subclass 485 (Temporary Graduate) visa; and

(f)  at the time of invitation to apply for the visa, had competent English

6D112 

Either:

(a)  the applicant does not have a spouse or de facto partner; or

(b)  the applicant has a spouse or de facto partner who is an Australian permanent resident or an Australian citizen

6D113

The spouse or de facto partner of the applicant (the primary applicant):

(a)  is an applicant for the same subclass of visa as the primary applicant; and

(b)  is not an Australian permanent resident or an Australian citizen; and

(c)  at the time of invitation to apply for the visa, had competent English

8515 

The holder of the visa must not marry or enter into a de facto relationship before entering Australia.

It is policy that condition 8515 (‘must not marry or enter into a de facto relationship before entering Australia’) should apply to any visa granted to an applicant who:

  • is outside Australia at time of visa grant and
  • derived eligibility for their visa from being a family member of another applicant and
  • is of an age to be in a spouse or de facto relationship.

491.611

If the applicant is outside Australia when the visa is granted: 

(a)  first entry must be made before the date specified by the Minister; and

(b)  if the applicant satisfies the secondary criteria for the grant of the visa, condition 8515 may be imposed.

Section 104

(1)  If circumstances change so that an answer to a question on a non-citizen’s application form or an answer under this section is incorrect in the new circumstances, he or she must, as soon as practicable, inform an officer in writing of the new circumstances and of the correct answer in them.

(2)  If the applicant is in Australia at the time the visa is granted, subsection (1) only applies to changes in circumstance before the visa is granted.

(3)  If the applicant is outside Australia at the time the visa is granted, subsection (1) only applies to changes in circumstances after the application and before the applicant is immigration cleared.

(4)  Subsection (1) applies despite the grant of any visa.

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین