سایت انزکو سرچ ANZSCO چیست ؟

استرالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در میان افراد با اهداف مختلف به حساب می‌رود. اگر شما هم قصد دارید اقامت آن را به دست آورید، باید با مجوزهای اقامتی در دسترس آشنایی پیدا کنید. در این روند کسانی که قصد دارند برای اشتغال به مقصد مورد بحث وارد شوند، بدون شک اصطلاحاتی به گوششان می‌خورد که برایشان گنگ و نامفهوم خواهد بود. انزکو سرچ ANZSCO یکی از این موارد به حساب می‌رود.

اگر به دنبال آشنایی با آن هستید، بهتر است تا انتهای این مقاله از سازمان مهاجرتی سلکت ویزا را به دقت مطالعه نمایید. برای آن که داده‌هایی قابل اطمینان و کامل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، از مطالب بیان شده در سایت دولتی استفاده کرده‌ایم و در ادامه بخش‌هایی را به معرفی کلی انزکو سرچ ANZSCO، پیشینه توسعه آن، به روز رسانی‌های انجام شده، کد گذاری اطلاعات شغلی و موضوعاتی از این قبیل اختصاص داده‌ایم.

انزکو سرچ ANZSCO چیست؟

انزکو سرچ ANZSCO که مخفف شده Australian and New Zealand Standard Classification of Occupations است، به معنای طبقه بندی استاندارد مشاغل استرالیا و نیوزلند می‌باشد. این سیستم دسته بندی حرفه‌های مختلف بر اساس مهارت بوده و کاربردهای متنوعی دارد. اگر بخواهیم به نحوی دیگر این مورد را معرفی نماییم باید بگوییم که آن استانداردی ملی به منظور سازماندهی اطلاعات مربوط به مشاغل برای اهداف متنوعی می‌باشد.

توسعه و بازنگری سیاست، مدیریت منابع انسانی، بازار کار و تحقیقات اجتماعی ایجاد شده برخی از زمینه‌هایی هستند که از انزکو سرچ در آنها استفاده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که این طبقه بندی در جمع آوری و انتشار تمام آمارهای رسمی در مورد زمینه‌های کاری به کاربرده می‌شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

 

قبل از آن که سیستم مورد بحث روی کار بیاید، ASCO مرجع اصلی برای انجام امور فوق بود. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که چرا جا به جایی بیان شده انجام شد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم هدف اصلی در این میان ایجاد طبقه بندی‌ای به‌روزتر و جامع‌تر با مقیاس پذیری بیشتر جهانی بوده است.

انزکو سرچ چگونه طراحی و پیاده سازی شد؟

طبقه بندی استاندارد مشاغل استرالیا و نیوزلند که اختصاراً انزکو سرچ نامیده می‌شود، محصول یک برنامه توسعه می‌باشد که به طور مشترک توسط تیم‌هایی از اداره آمار، استخدام و روابط محل کار استرالیا، اداره آمار و وزارت آموزش نیوزلند انجام شد. در این سیستم مبنایی به منظور جمع آوری استاندارد، تجزیه و تحلیل و انتشار داده‌های شغلی برای کشورهای بیان شده طراحی و پیاده سازی شد.

از طرفی هم با استفاده از انزکو سرچ ANZSCO، آمارهای کاری مقایسه‌ای به طور چشمگیری بهبود پیدا کردند. با وجود چنین سیستمی، NZSCO و ASCO منسوخ شدند و به طور کامل انزکو جایگزین آنها شد.

زمانی که دولت قصد دارد لیست مشاغل مورد نیاز کشور و ظرفیت‌های هر حیطه را به منظور جذب افراد جدید از طریق ویزاهای کاری اعلام نماید، از داده‌های موجود در این سیستم استفاده می‌نماید. کدهای شغلی‌ای هم که در فهرست بیان شده منتشر می‌شوند بر اساس ANZSCO بوده و برای یافتن سریال مربوط به حرفه خود باید به این طبقه بندی مراجعه نمایید.

 

[irp posts=”15895″ ]

 

پیشینه توسعه انزکو سرچ ANZSCO

همان‌طور که در قسمت قبل بیان کردیم، انزکو سرچ ANZSCO در پی همکاری تیم‌هایی از کشورهای استرالیا و نیوزلند ایجاد شد. با بیان این مسئله شاید برای شما جالب شده باشد که پیشینه چنین توسعه‌ای چه بود و از کجا نشات گرفته است. در ارتباط با این موضوع باید بگوییم روند مورد بحث در پی حمایت از توافقنامه تجاری ایجاد روابط اقتصادی نزدیک‌تر میان کشورهای بیان شده استارت خورد.

مزایایی که برای این اقدام معرفی شدند شامل توسعه یک طبقه بندی مشاغل مشترک بود که توانایی تولید به روز، مرتبط و از نظر مفهومی صحیح را به نمایش می‌گذاشت. از طرفی هم ظرفیت‌های بهبود یافته را برای تجزیه و تحلیل داده‌های بازار کار در دسترس دولت‌ها قرار می‌داد.

با توجه به اهداف و مزایایی که بیان کردیم، افراد شاغل و کاربران سیستم‌های قدیمی به راحتی قانع شدند تا به سراغ استفاده از سیستم جدید بیایند. رایزنی‌هایی رسمی برای پیاده سازی انزکو سرچ ANZSCO در بین سال‌های 2002 تا 2005 به انجام رسیدند.

 

انزکو سرچ

 

سیستم کلی انزکو سرچ

تا به اینجا توضیحاتی کلی پیرامون انزکو سرچ، نحوه طراحی و اهداف و مزایای آن بیان کردیم. حال زمان آن می‌رسد تا به طور جزئی‌تری به بررسی سیستم کلی این طبقه بندی برویم. انزکو از 5 لایه کلی تشکیل شده که برای نام‌گذاری دسته بندی‌های موجود در هر یک از کدی غیر یکسان استفاده می‌شود. در دسته اول تمامی مشاغل که شامل 8 گروه کلی هستند به 5 سطح مهارتی با کدهای تک رقمی تقسیم بندی می‌شوند.

برای گروه اول تا پنجم به ترتیب از کدهای تک تا 6 رقمی استفاده می‌شود. در لایه پنجم هر شغل سریالی 6 رقمی دارد. اگر سری به فهرست مشاغل مورد نیاز زده باشید، بدون شک کدهایی 6 رقمی را در آن مشاهده کرده‌اید که بر اساس آنها می‌توانید در انزکو سرچ ANZSCO اطلاعات شغلی هر زمینه را مانند شرح وظایف و عنوان دقیق بیابید.

آیا در سیستم انزکو سرچ شرح وظایف شغلی هم مشخص می‌شود؟

بله. در سیستم انزکو سرچ ANZSCO معمولاً شرح وظایف شغلی برای حرفه‌ها و کدهای مختلف تعریف می‌شوند. زمانی که افراد در مسیر مهاجرت کاری به استرالیا قصد استفاده از کد شغلی خاصی را دارند و مدارک خود را برای آن آماده سازی و ارسال می‌نمایند، افسر اداره مهاجرت به این سیستم مراجعه کرده و توانایی‌ها و سوابق وی را با پیش نیازهای تعیین شده برای کد مد نظر در انزکو سرچ تطبیق می‌دهد.

در صورتی که آنها با یکدیگر تطابق داشته باشند، شانس موفقیت قابل قبولی برای متقاضی وجود خواهد داشت؛ در غیر این صورت به احتمال زیاد با درخواست وی مخالفت خواهد شد.

دسته بندی سیستم انزکو سرچ بر اساس مهارت

در سیستم ANZSCO انزکو سرچ دسته بندی‌ای وجود دارد که به طور کلی مشاغل را از نظر مهارتی که به آن نیاز دارند طبقه بندی می‌کند. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر پیرامون این موضوع صحبت کنیم باید بگوییم که طبق آن تمامی مشاغل به 5 گروه تقسیم می‌شوند. به ترتیب از دسته اول تا 5 ام میزان تحصیلات، تخصص و مهارت مورد نیاز روند کاهشی به خود می‌گیرد.

بسته به دسته مهارتی‌ای که به حرفه شما اختصاص داده شده است، توانایی‌ها و شرایطی که باید برای مهاجرت از طریق آن داشته باشید متفاوت خواهند بود. در اولین سطح فرد باید حداقل مدرک کارشناسی یا 5 سال سابقه کار مرتبط داشته باشد. آیا زمینه کاری شما در سطح 2 قرار گرفته است؟ در این صورت باید مدرک کاردانی یا دیپلم تایید شده توسط دولت یا 3 سال سابقه کاری مورد تایید ارائه دهد.

برای سطوح 3، 4 و 5 هم به ترتیب گواهی سطح 3یا 4، گواهی سطح 2 یا 3 و گواهی سطح 1 مورد تایید دولت استرالیا یا حداقل 3 و 1 سال سابقه کاری و کارآموزی کوتاه مدت کفایت می‌کنند. در صورتی که به توضیحات بیان شده در بخش معرفی سیستم کلی انزکو سرچ توجه کرده باشید، تقریباً مفهوم این بخش را بهتر درک می‌کنید. در ادامه هم جدولی قرار داده‎ایم که طبقه بندی مهارتی مشاغل اصلی را بهتر نمایان می‌کند.

 

گروه اصلیسطح مهارت
مدیران1 و 2
متخصصان1
تکنیسین‌ها و تعمیرکاران2 و 3
کارکنان خدمات اجتماعی و شخصی2، 3، 4 و 5
کارمندان اداری2، 3، 4 و 5
فروشندگان3، 4 و 5
اپراتور دستگاه4
کارگران4 و 5

 

سخن آخر

اگر با مسیر مهاجرت کاری به استرالیا آشنایی داشته باشید بدون شک بارها و بارها نام کد شغلی، سیستم انزکو سرچ ANZSCO و لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا به گوش شما خورده‌اند. برای آن که ارتباط موجود میان این موارد و ویزاهای مورد بحث را برای شما عزیزان بیش از پیش شفاف سازی نماییم دست به نگارش این مقاله زدیم و سعی کرده‌ایم با استفاده از به‌روزترین داده‌های منتشر شده در سایت‌های دولتی استرالیا، اطلاعاتی کاربردی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

آیا با مطالعه مطالب بیان شده دریافته‌اید که میزان اهمیت انتخاب کد شغلی مناسب در موفقیت چقدر است و می‌خواهید از تجارب افرادی حرفه‌ای برای این کار استفاده نمایید؟ در این صورت توصیه می‌کنیم با مشاوران سازمان مهاجرتی سلکت ویزا قبل از هر گونه اقدامی مشورت نمایید و از اطلاعات و تجربه آنها برای افزایش شانس موفقیتتان بهره ببرید.

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین