خانه / اخبار و مقالات / برنامه مهاجرتی – انتخاباتی دولت استرالیا برای سال مالی پیش رو

برنامه مهاجرتی – انتخاباتی دولت استرالیا برای سال مالی پیش رو

دولت اسکات موریسن برنامه مهاجرتی سال مالی آتی را اعلام کرد. به نظر می‌رسد در این برنامه بسیار بیشتر از حد انتظار به انتخابات سال جاری چشم داشته اند. حزب لیبرال حاکم همانند انتخابات گذشته که با اهرم‌های فشارهای سیاسی بر اساس قوانین مهاجرتی برای دولت استرالیا  توانست از حزب کارگر پیشی بگیرد، به نظر می‌رسد که در سالی که عمده پیش بینی‌ها از شکست آنها در انتخابات آتی سخن می‌گفتند، باز هم به حربه قدیمی روی آورده است.

بعد از سر و صدای تبلیغاتی چند ماه گذشته احزاب راست گرا که نقش عمده ای در پیروزی دوره گذشته حزب حاکم و ایجاد ائتلاف داشتند، در مورد لزوم تغییر مسیر مهاجرین تازه وارد به سمت مناطق رجیونال استرالیا، حزب جاکم در برنامه سال مالی آتی کاملاً به این درخواست پاسخ مثبت داده تا بزرگ‌ترین هم پیمانان خود را در انتخابات آتی از دست ندهد.

در این برنامه سقف پذیرش مهاجرین را به ۱۶۰ هزار نفر کاهش داده است که البته چندان تغییری نسبت به ۱۶۲۴۱۷ ویزای مهاجرتی که در سال مالی قبل اعطا شدند نداشته است (هر چند در سال گذشته مالی، کمتر از برنامه تعیین شده ویزا صادر شده بود)

اما بزرگ‌ترین تغییر را ویزاهای اقامت دائم مستقل تخصصی که با ویزای کار استرالیا 189 شناخته می شدند خواهند داشت . تعداد اعلامی سال مالی آتی نزدیک به ۲۵ هزار عدد افت داشته است و به ۱۸۶۵۲ نفر رسیده است. از طرف دیگر ویزاهای همسر و والدین هم افت کمی در سال مالی آتی خواهند داشت . این در حالیست که دو نوع شاخه ویزای جدید معرفی شده است که تحت عنوان Regional و Skilled Work Regional  با ظرفیت مجموعه ۳۷۰۰۰ نفر یعنی دو برابر ویزای ۱۸۹ استرالیا اعلام شده اند. ظرفیت ویزاهای تخصصی با اسپانسر ایالتی ( ساب کلاس‌های ۱۹۰ و ۴۸۹ ) تغییر محسوسی نداشته است.

البته داستان به همین جا  منتهی نخواهد شد. بیل شورتن رهبر حزب مخالف، در بیانیه‌‍ای در روز گذشته ضمن متهم کردن دولت اسکات موریسن به سو استفاده انتخاباتی از برنامه‌های مهاجرتی، از همه احزاب مخالف خواسته است که به قدرت در انتخابات آتی شرکت کنند و به این تبعیض نژادی آشکار دولت پایان دهند.

نگارنده هم امیدوار است که در انتخابات امسال، مردم استرالیا همچون گذشته نشان دهند که از برنامه‌های دولت که متاسفانه همسو با احزاب منفور راست گرا شده است ( فقط به دلیل محدود کرسی‌های این احزاب همچون One Nation)، حمایت نخواهند کرد و با رای به حزب کارگر، به فضای باز مهاجرتی که به گفته عمده اقتصادانان فعال در استرالیا، یکی از مهم‌ترین ارکان رشد اقتصادی استرالیا بوده است، کمک خواهند کرد.

اما این تغییرات چه تاثیری در برنامه مهاجرتی دولت استرالیا برای هموطنان خواهد داشت؟

خبر بد ابتدایی اینست که حداقل تا قبل از انتخابات و با توجه به کم شدن ظرفیت ساب کلاس ۱۸۹، راندهای دعوتنامه ماهانه زیر هزار خواهیم داشت که این بدان معناست که حداقل ۵ امتیاز مهاجرتی بیشتر از سال مالی جاری برای اخذ دعوتنامه ۱۸۹ نیاز خواهد بود. رشته‌های غیر پرو راتا به حداقل ۷۵ و رشته‌های پرو راتا به بالاتر از ۷۵ برای اخذ دعوتنامه ۱۸۹ فکر کنند.

اما خبر خوب برای ان دسته از دوستانی که تنها به زندگی در شهرهای سیدنی و ملبورن فکر نمی‌کنند اینست که به احتمال قوی شرایط بهتر و راحت‌تری برای اخذ ویزاهای معرفی شده جدید در انتظار آنها خواهد بود. ظرفیت بسیار بالای ویزاهایی که به عنوان regional در برنامه معرفی شده اند، احتمالاً بدین معنی است که شرایط اخذ بسیار راحت‌تری را نسبت به گذشته تجربه خواهند کرد و دست مناطق کم جمعیت استرالیا، برای جذب نیروهای متخصص بازتر از گذشته خواهد بود.

جزییات دقیقی در مورد این نوع ویزاها اعلام نشده است اما چیزی که تا به حال مشخص است اینست که برای تبدیل این نوع ویزاها به اقامت دائم، حداقل سه سال زندگی در مناطق رجیونال استرالیا مورد نیاز خواهد بود.

در نهایت ضمن آرزوی سال نوی سرشار از موفقیت برای هموطنان عزیز، امیدوارم که در سال آتی با برنامه ریزی دقیق و واقع بینانه در مسیر رویای ویزای استرالیا قدم بردارید. در این مسیر هم من و همکارانم در سلکت ویزا با افتخار در خدمت شما خواهیم بود.

دامون آرین

اول فروردین ۱۳۹۸

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین