خانه / دسته‌بندی نشده / قوانین مالیاتی استرالیا

قوانین مالیاتی استرالیا

استرالیا را می‌توان به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی معرفی کرد زیرا هر ساله به دلیل وجود امکانات مختلف رفاهی، تحصیلی و درمانی افراد بسیاری از طریق روش‌های مشخص شده و در دسترس توسط اداره مهاجرت و دولت برای اخذ اقامت این کشور اقدام می‌کنند. اگر شما نیز به دنبال زندگی در استرالیا هستید، بهتر است علاوه بر مشخص کردن شرایط خود و تطبیق آن با روش‌های مهاجرتی در دسترس، به دنبال آشنایی با شرایط اجتماعی فرهنگی و مهم‌تر از تمامی این موارد، قوانین کشور مورد بحث باشید.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی مهاجران را می‌توان مسائل مالی در نظر داشت. زمانی که بحث مسائل مالی به میان می‌آید، مواردی نظیر درآمد و مالیات اصلی‌ترین بخش‌هایی خواهند بود که برای تازه واردان به کشور ابهام برانگیز هستند؛ پس بهتر است قبل از مهاجرت، با قوانین مالیاتی استرالیا آشنایی پیدا کنید. برای این کار تنها کافی است تا انتهای این مطلب با سازمان مهاجرتی سلکت ویزا همراه باشید زیرا قصد داریم در ادامه موضوع بیان شده را از جنبه‌های مختلفی بررسی کنیم.

قوانین مالیاتی استرالیا

در بخش قبلی بیان کردیم یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد زمانی که قصد دارند زندگی خود را در کشوری جدید آغاز نمایند، چارچوب‌های مالی و مالیاتی به حساب می‌رود؛ اما اشاره‌ای به دلایل آن نکردیم. معمولاً تخطی از این قوانین و یا پرداخت نکردن مبالغ تعیین شده، باعث می‌شود تا اشخاص با مشکلات مختلفی مواجه شوند.

برای آن که کار شما عزیزان را در به دست آوردن داده‌هایی قابل اطمینان پیرامون این موضوع آسان نماییم، در ادامه توضیحات مفصلی را پیرامون عنوان‌های اصلی و مرتبط قرار داده‌ایم. قبل از آن که به سراغ آنها بروید، باید به این موضوع توجه داشته باشید که بسته به قوانین مالیاتی استرالیا و وضعیتتان ملزم به پرداخت مبالغ متفاوتی خواهید شد و یا به کل معاف می‌شوید. برای به دست آوردن اطلاعات تکمیلی، تا انتها با ما همراه باشید.

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

 

انواع مالیات در استرالیا

برای آشنایی با قوانین مالیاتی استرالیا ابتدا بهتر است شما را با انواع مالیات در این کشور آشنا کنیم. اداره مالیات در استرالیا (ATO) سازمانی است که در کشور مورد بحث به مشخص کردن و دریافت این مبالغ می‌پردازد. معمولاً به صورت کلی موارد در نظر گرفته شده توسط این سازمان را می‌توان شامل مالیات‌های تجاری اصلی، مالیات بر درآمد و مالیات‌های دولتی دانست. در ادامه و برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با هر یک از دسته بندی‌های بیان شده به بررسی و ارائه توضیحاتی در ارتباط با هر یک خواهیم پرداخت.

 

انواع مالیات در استرالیا

 

مالیات کسب و کار استرالیا

مالیات کسب و کار استرالیا یکی از دسته بندی‌های اصلی در زمینه مورد بحث به شمار می‌رود که از زیر مجموعه‌های مختلفی تشکیل شده است. این زیر مجموعه‌ها را می‌توان شامل مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)، مالیات کالا و خدمات (GST) و مالیات شرکت (درآمد) دانست. پس از بیان کلیاتی در ارتباط با موضوع مورد بحث شاید بازه زمانی پرداخت مبلغ مشخص شده برای شما ابهام برانگیز بوده باشد.

دولت این کشور چندین انتخاب پیش روی افراد قرار داده است که با استفاده از آنها اشخاص و یا مجموعه‌های مختلف بتوانند آزادانه نحوه پرداخت خود را انتخاب و در سر موعد مبلغی مشخص را بپردازند. بازه‌های زمانی در دسترس را می‌توان شامل انتهای هر ماه، هر سه ماه یکبار و یا هر سال در نظر داشت.

در ادامه و برای آشنایی بیشتر شما با برخی از زیر مجموعه‌های این بخش به بررسی آنها خواهیم پرداخت. در لیست زیر می‌توانید به صورت فهرست‌وار موارد تحت بررسی را مشاهده کنید.

  • مالیات شرکت
  • مالیات بر عایدی سرمایه
  • مالیات بر کالاها و خدمات
  • مالیات حقوق و دستمزد

Company tax یا مالیات شرکت

اگر پس از مهاجرت به این کشور کسب و کار یا شرکتی را برای خود راه اندازی کرده‌اید، ملزم به پرداخت مالیات شرکت خواهید بود. شرکت‌های در حال فعالیت در استرالیا را می‌توان شامل انواع مقیم و غیر مقیم دانست. اگر بیزینس شما از نوع غیر مقیم بوده اما درآمدزایی آن از منابع استرالیایی است ملزم به پرداخت میزان مالیاتی در حدود مبلغ مشخص شده برای بیزینس‌های مقیم خواهید بود.

در ادامه و برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با نرخ مالیات‌های مشخص شده برای شرکت‌ها توسط سازمان ناظر در جداولی جداگانه هر یک را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ اما قبل از پرداختن به مسئله بیان شده بهتر است به سراغ نرخ‌های مالیات‌های مرتبط برویم که آنها را می‌توانید در لیست زیر مشاهده کنید.

  • نرخ‌های مالیات شرکت
  • نرخ پایه مالیات شرکت
  • نرخ مالیات شرکت واحد تجاری کوچک
  • شرکت‌های خصوصی
  • حداکثر اعتبار فرانک
  • نرخ‌های مالیات شرکت
  • نرخ‌های مالیات شرکت برای اشخاص

مالیات بر عایدی سرمایه در استرالبا

مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT بر هر سود سرمایه‌ای که از طریق واگذاری دارایی به دست می‌آید اعمال خواهد شد و به عنوان بخشی از مالیات بر درآمد شناخته می‌شود. کسب و کارهای خارجی ممکن است در زمینه دارایی‌های به دست آمده و مورد استفاده در تجارت مشمول CGT شوند. به عنوان مثال اگر شما مستغلاتی داشته باشید و آن را بفروشید، اختلاف بین هزینه تهیه مستغلات برای شما و مبلغی که از واگذاری یا فروش آنها عایدتان می‌شود حاشیه سودتان خواهد بود که بر اساس آن نیز طبق قوانین مالیاتی استرالیا ممکن است مشمول CGT شوید.

حال ممکن است این پرسش برای شما به وجود بیاید که در چه مواردی ممکن است مالیات بر عایدی شامل شما شود؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان مواردی نظیر فروش دارایی‌های خارجی و داخلی، خرید و فروش سهام، دریافت سود از شرکت‌ها (مواردی به غیر از سود سهام‌داران) و فروش خانه (در صورتی که از آن برای بیزینس استفاده می‌کنید) را ذکر کرد.

آیا پس از آشنایی با این TAX به دنبال آن هستید تا میزان CGT خود را کاهش دهید؟ در این صورت بهتر است با برخی از فاکتورهای تاثیر گذار در این روند طبق قوانین مالیاتی استرالیا آشنا شوید. با قرار گیری در هر یک از دسته‌های مشاغل کوچک با معافیت 15 ساله، کسب و کار کوچک با  کاهش 50٪ دارایی فعال، معافیت بازنشستگی مشاغل کوچک و جابه‌جایی مشاغل کوچک می‌توانید برای کاهش مبلغ مورد بحث اقدام کنید.

بررسی هر یک از قسمت‌ها و فاکتورهای مختلف موثر بر روی مالیات بر عایدی سرمایه در استرالیا کاری پیچیده است؛ به همین سبب در صورتی که قصد آشنایی کامل با موارد بیان شده را دارید، بهتر است به سایت دولتی بیزینس این کشور مراجعه کنید. برای این کار تنها کافی است بر روی نام این سایت کلیک کنید تا به صورت مستقیم به صفحه مرتبط با بحث منتقل شوید.

مالیات بر کالاها و خدمات یا GST استرالیا

مالیات بر کالاها و خدمات را می‌توان به عنوان مالیاتی ملی و گسترده بر شمرد که برای مصرف کننده‌ها در نظر گرفته می‌شود. فاکتورهایی که GST بر آنها اعمال می‌شود متشکل از اکثر کالاها و خدمات فروخته و یا مصرف شده است. معمولا اکثر مشاغل ملزم هستند تا در اداره مالیات این کشور برای بررسی وضعیت و پرداخت GST ثبت نام کنند.

بر اساس قوانین مالیاتی استرالیا اکثر کالاها و اقلام مصرفی یا فروخته شده شامل این مورد می‌شوند که بر همین اساس افراد و مجموعه‌های مشمول ملزم خواهند بود تا تقریبا مبلغی معادل 10 درصد هزینه صرف یا جذب شده را بپردازند. برخی از موارد شامل GST  نخواهند بود. در صورتی که به آشنایی با آنها علاقه‌مند هستید می‌توانید به صفحه در نظر گرفته شده برای معرفی‌شان در سایت اداره مالیات استرالیا با کلیک کردن بر روی نام آن مراجعه کنید.

آیا پس از مطالعه موارد بیان شده تا به اینجا نحوه محاسبه میزان GST برای شما جذاب به نظر می‌رسد؟ در این صورت می‌توانید از GST calculator استفاده کنید. GST calculator ابزاری است که مورد تایید دولت استرالیا بوده و به شما در کسب اطلاعات در ارتباط با میزان مالیاتی که ملزم به پرداخت آن هستید و مشخص کردن مبلغ تقریبی آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک شایانی خواهد کرد. برای مشاهده این ابزار و استفاده از آن تنها کافی است بر روی نام آن کلیک کنید.

 

قوانین مالیاتی استرالیا برای حقوق و درآمد

 

قوانین مالیاتی استرالیا برای حقوق و درآمد

یکی از مواردی که در مسیر آشنایی با قوانین مالیاتی استرالیا باید به آن بپردازیم را می‌توان مالیات حقوق و دستمزد دانست. این نوع را می‌توان به عنوان یکی از رایج‌ترین موارد به حساب آورد زیرا برای دستمزدی که به کارمندان پرداخته می‌شود اعمال خواهد شد. همان‌طور که از نام این نوع مالیات مشخص است مبلغ آن بر اساس میزان دریافتی ماهانه افراد محاسبه و تعیین می‌شود.

شاید برای شما سوال شده باشد که آیا امکان معافی از این نوع مالیات وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که بله؛ اما آستانه در نظر گرفته شده برای معافیت از موضوع مورد بحث در ایالت‌ها و مناطق مختلف متفاوت است. حال پس از بررسی قوانین مالیاتی استرالیا در ارتباط با بخش مورد بحث، نوبت به آن می‌رسد تا به سراغ این مسئله برویم که چگونه می‌توان از مشمولیت و یا معافیت خود نسبت به پرداخت مالیات حقوق و دستمزد مطلع شد؟

همان‌طور که بیان کردیم فاکتورهای در نظر گرفته شده برای این امور در ایالت‌های مختلف متفاوت هستند و برای کسب اطلاعات دقیق شما ملزم خواهید بود تا به سایتی که ایالت مد نظرتان برای معرفی این میزان در نظر گرفته مراجعه کنید. در ادامه بخش فهرستی را مشاهده خواهید کرد که در آن اسامی ایالت‌ها و لینک هر یک از سایت‌های مورد نظر قرار داده شده‌اند.

قوانین مالیاتی استرالیا برای مشاغل دوم

یکی از اموری که افراد بسیاری برای رسیدن به درآمد بیشتر سراغش می‌روند، شغل دوم است. آیا شما هم قصد دارید با استفاده از این مسیر به حقوق بیشتری برسید؟ در این صورت باید به قوانین مالیاتی استرالیا در این زمینه توجه داشته باشید. اگر از درآمد خود راضی نیستید و می‌خواهید با استفاده از مسیر بیان شده وضعیتتان را بهبود ببخشید، باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که طبق قوانین مالیاتی استرالیا، اشخاص ملزم هستند مبلغ قابل توجهی از حقوقشان را به دولت بپردازند.

این رقم شاید به نزدیک 50 درصد نیز برسد. حال ممکن است این پرسش برایتان پیش بیاید که چگونه دولت متوجه وضعیت شما خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم زمانی که شخصی در سازمانی مشغول به فعالیت می‌شود، باید فرم اعلامیه شماره پرونده مالیاتی خود را تکمیل نماید. با توجه به اطلاعات قرار داده شده در آن، اداره کار به شرایط فرد پی برده و قوانین مالیاتی استرالیا را برای وی به طور کامل اعمال خواهد کرد.

قوانین مالیاتی استرالیا برای دارایی، سرمایه گذاری و درآمدهای خارجی

شاید مشاهده تیتر قوانین مالیاتی استرالیا برای دارایی، سرمایه گذاری و درآمدهای خارجی کمی شما را سردرگم نماید. در ارتباط با این موضوع باید بگوییم تنها اشخاصی که مقیم این کشور هستند تحت شرایطی خاص مشمول این ماده خواهند شد.

اگر بخواهیم کمی بیشتر این موضوع را شفاف سازی نماییم، باید اشاره داشته باشیم تنها اشخاصی که در خاک مقصد مورد بحث زندگی می‌کنند و مبالغی را به طور منظم در تاریخ‌هایی خاص دریافت می‌نمایند، باید بدانند که روند بیان شده به عنوان درآمدی خارجی و مستمر شناخته شده و ملزم می‌شوند تا طبق قوانین مالیاتی استرالیا بخشی از آن را به دولت پرداخت نمایند.

آیا هنوز هم به دنبال مثال‌های بیشتری پیرامون این موضوع هستید؟ در این صورت باید سرمایه گذاری در بورس و اوراق بهادار خارجی، دریافت اجاره یا سود از مستغلات و املاک و سایر فعالیت‌های تجاری یا حقوق بازنشستگی و مستمری را به عنوان مواردی معرفی نماییم که طبق قوانین مالیاتی استرالیا در دسته مورد بحث قرار می‌گیرند. پس اگر می‌خواهید به طور منظم از درآمدهای بیان شده در کشور مورد بحث استفاده نمایید، به این موضوع هم توجه داشته باشید که بخشی از آنها به دولت تعلق خواهد داشت.

قوانین مالیاتی استرالیا برای انتقال پول

یکی از پرسش‌هایی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کند، قوانین مالیاتی استرالیا برای پول انتقالی به حساب است. اشخاصی که می‌خواهند هنگام ورود یا پس از آن مبالغی را وارد سیستم مالی این کشور نمایند، باید از این موضوع مستحضر باشند که هنگام انجام اقدام بیان شده باید به موضوعات مختلفی توجه نمایند. همین ابتدا باید بیان کنیم در صورتی که رقم حاصله ناشی از فروش ملک، مستغلات یا اموری این چنینی باشد، فرد باید مدارک مربوطه را برای اثبات مبدا وجه نزد خود نگه دارد تا با استفاده از آنها به دنبال دریافت معافیت مالیاتی باشد.

آیا قصد دارید برای خرید ملک و مستغلات، راه اندازی بیزینس یا سرمایه گذاری در آن اعداد و ارقام قابل توجهی را جا به جا نمایید؟ در این صورت طبق قوانین مالیاتی استرالیا باید رقمش را به عنوان درآمد خارجی در فرم اظهار نامه خود ذکر کنید. در صورتی که به دنبال اطلاعات بیشتری پیرامون این موضوع هستید، بهتر است با وکیل یا مشاوران مجرب مجموعه مهاجرتی سلکت ویزا در ارتباط باشید.

قوانین مالیاتی استرالیا برای دانشجوهای بین‌المللی

اگر کمی به توضیحاتی که در قسمت‌های قبلی بیان کردیم توجه نمایید، باید به این موضوع پی برده باشید که افراد مقیم در مقصد مد نظر، باید طبق قوانین مالیاتی استرالیا بخشی از درآمدشان را در چارچوبی خاص به دولت بپردازند. از آنجایی که دانشجویان بین‌المللی هنگام سپری کردن دوره مد نظرشان مجاز به اشتغال نیمه وقت هستند و از طرفی هم به عنوان فردی مقیم شناخته می‌شوند، ممکن است مشمول قوانین مالیاتی استرالیا شوند.

اولین نکته‌ای که در ارتباط با این موضوع باید به آن اشاره داشته باشیم، چیزی نیست جز مدت زمان حضورشان. تنها افرادی که برای سپری کردن دوره‌هایی با طول بیشتر از 6 ماه وارد کشور موردبحث می‌شوند به عنوان شخصی مقیم شناخته می‌شوند. موضوع بعدی‌ای که باید به آن اشاره داشته باشیم، چیزی نیست جز میزان حقوقی که در سال می‌گیرید.

برای آن که رفتاری عادلانه با افراد صورت پذیرد، اداره مربوطه هر ساله حداقل دستمزدی را مشخص می‌کند. اشخاصی که بیشتر از رقم تعیین شده درآمد داشته باشند، طبق قوانین مالیاتی استرالیا باید مقداری را به دولت بپردازند. در صورتی که کمتر از رقم تعیین شده حقوق می‌گیرید و به اشتباه از شما مالیات دریافت شده، باید اسناد مربوطه را نگه داری نمایید؛ زیرا ممکن است دولت وجوه اخذ شده را به شما بازگرداند.

قوانین مالیاتی استرالیا برای درآمد شخصی افراد حقیقی (Sole Trader)

یکی از بدیهی‌ترین مواردی که به عنوان قوانین مالیاتی استرالیا عنوان می‌شود، مالیات بر درآمد شخصی افراد حقیقی است. زمانی که پس از ورودتان به کشور بیان شده بیزینس شخصیتان را راه اندازی می‌کنید، باید بسته به چارچوب‌های تعیین شده و طبق دسته بندی تعیین شده مبالغی را به دولت بپردازید.

در این میان فاکتورهای مختلفی بر میزان نهایی تاثیر گذار هستند که از جمله آنها می‌توان به میزان درآمد و نوع اقامت اشاره داشت. اگر به دنبال اطلاعاتی دقیق پیرامون این موضوع هستید، بهتر است سایت‌های دولتی را به طور منظم بررسی نمایید و از جدیدترین داده‌های اعلامی استفاده نمایید.

نرخ‌های تعیین شده در قوانین مالیاتی استرالیا

قوانین مالیاتی استرالیا و نرخ‌های تعیین شده برای امور مختلف، گستره بسیار عظیمی از اطلاعات را در بر می‌گیرند. چارچوب‌هایی که برای برخی امور مانند حقوق، درآمد شخصی و مسائلی این چنینی تعیین شده وضوح بیشتر و پیچیدگی بسیار کمتری دارند. در قسمت‌های قبلی سعی داشتیم تا شما عزیزان را ابتدا با قوانین مالیاتی استرالیا و انواع موجود آشنا نماییم و اطلاعاتی جامع را پیرامون هر یک از آنها در اختیارتان قرار دهیم.

همان‌طور که مشاهده کردید، تا به اینجا از بیان اعداد و ارقامی دقیق پیرامون موارد بیان شده خود داری کردیم؛ حال زمان آن رسیده تا به جزئیات بیشتری بپردازیم. برای آن که بتوانیم اطلاعاتی قابل قبول و به روز را در اختیارتان قرار دهیم، در ادامه جداول مختلفی را تعبیه کرده‌ایم و سعی شده تا از آخرین اطلاعات در دسترس برای تکمیلشان استفاده نماییم.

نرخ‌های مالیاتی شرکت‌های استرالیا

دسته درآمدنرخ (٪)
واحدهای نرخ پایه25
سایر موارد30

 

موارد بیان شده در جدول فوق برای مشارکت‌های محدود شرکتی، شرکت‌های دارای عنوان اقشار، متولیان تراست واحدهای شرکتی و تراست‌های تجاری عمومی است. شاید برای شما این پرسش به وجود آمده باشد که در چه صورت شامل واحدهای نرخ پایه خواهید شد؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم زمانی که درآمد حاصله نسبت به آنچه که انتظار می‌رفت کمتر باشد واحد تجاری شامل نرخ پایه خواهد بود. آیا آشنایی با تغییرات تدریجی در نرخ مالیات استرالیا برای شما جذاب است؟ در این صورت جدول زیر را مطالعه کنید.

 

جدول تغییرات تدریجی در نرخ مالیات شرکت
سال کاریآستانه گردش مالی جمع شدهنرخ مالیات برای نهادهای نرخ پایه زیر آستانهنرخ مالیات برای سایر شرکت‌ها
2017–18$25m27.5%30.0%
2018–19 تا 2019–20$50m27.5%30.0%
2020–21$50m26.0%30.0%
2021–22 و سالهای آینده$50m25.0%30.0%

 

در ادامه و بر اساس نوع شرکت نرخ مالیات مشخص شده توسط دولت و اداره مالیات استرالیا را در جداولی متفاوت مشاهده خواهید کرد.

 

نرخ‌های مالیاتی 22-2021 شرکت‌های بیمه عمر

دسته درآمدنرخ (٪)
طبقه عادی درآمد مشمول مالیات30
مطابق با طبقه بازنشستگی درآمد مشمول مالیات15
مالیات اضافی بر درآمد بدون مشارکت TFN در جایی که شرکت ارائه‌دهنده دارای حساب پس‌انداز بازنشستگی (RSA) است.32

 

ارائه دهندگان RSA به غیر از بیمه عمر

 

دسته درآمدنرخ (٪)
جزء RSA درآمد مشمول مالیات15
مالیات اضافی بر درآمد بدون مشارکت TFN32
جزء استاندارد درآمد مشمول مالیات:

• نهاد نرخ پایه

•نهادهای دیگر

 

25

30

 

نرخ‌های مالیاتی 22-2021 وجوه توسعه تلفیقی

 

دسته درآمدنرخ (٪)
جزء درآمدی شرکت‌های کوچک و متوسط15
جزء سرمایه گذاری غیرقانونی25
مقداری که بیش از مولفه بیان شده است:

  • نهاد نرخ پایه
  • نهادهای دیگر
 

25

30

 

نرخ‌های مالیاتی 22-2021 اتحادیه‌های اعتباری

دسته درآمدنرخ (٪)
اتحادیه‌های اعتباری کوچک – زیر 50000 دلار: نهادهای نرخ پایه25
اتحادیه‌های اعتباری کوچک – زیر 50000 دلار: نهادهای دیگر30
اتحادیه‌های اعتباری متوسط – 50000 دلار تا 149999 دلار: نهادهای نرخ پایه37.5
اتحادیه‌های اعتباری متوسط – 50000 دلار تا 149999 دلار: نهادهای دیگر45
اتحادیه‌های اعتباری بزرگ – 150000 دلار و بیشتر: نهادهای با نرخ پایه25
اتحادیه‌های اعتباری بزرگ – 150000 دلار و بیشتر: نهادهای دیگر30

 

معاهدات مالیاتی استرالیا

با مطالعه مطالب بیان شده تا به اینجا، بدون شک متوجه شده‌اید که قوانین مالیاتی استرالیا طبق چارچوب‌هایی حساب شده و دقیق تعیین شده‌اند. دولت این کشور برای جلوگیری از مشکلاتی مانند مالیات مضاعف، به دنبال برقراری ارتباطاتی بین‌المللی بوده تا بتواند از این طریق قوانین تعیین شده را به بهترین نحو ممکن طراحی و پیاده سازی کند.

در همین راستا میان آن و بیش از 40 کشور معاهداتی ایجاد و در حال اجرا می‌باشد. فرقی نمی‌کند تابعیت کدام یک از موارد موجود در این پیمان را داشته باشید، در هر صورت مشمول مفاد آن خواهید شد و ملزم هستید طبق قوانین مالیاتی استرالیا و سایر هم پیمانانش عمل نمایید.

عوامل تاثیرگذار بر نرخ مالیات در استرالیا

اگر قبل از انتخاب استرالیا به عنوان مقصد مهاجرتی‌تان کمی جست و جو کرده باشید، بدون شک از این موضوع مستحضرید که زندگی در آن مزایای بسیاری دارد. بیشتر مواردی که در دسته بیان شده قرار می‌گیرند معمولاً ریشه‌ای دولتی دارند؛ مانند خدمات بهداشتی و درمانی رایگان و با کیفیت، موسسات آموزشی دولتی با امکانات پیشرفته و سیستم تدریس نوین و امکانات رفاهی مختلف.

بخشی از بودجه راه اندازی و فراهم کردن چنین مواردی از طریق مالیات‌های دریافتی تامین می‌شود. اگر به اطلاعات بیان شده تا به اینجای مطلب توجه کرده باشید، بدون شک به طور کلی با عوامل تاثیر گذار بر روی نرخ مورد بحث که در قوانین مالیاتی استرالیا به آنها اشاره شده آشنایی پیدا کرده‌اید؛ اما لازم دیدیم تا آنها را به طور یکجا و در این قسمت مورد بررسی قرار دهیم. شاخصه‌هایی مانند میزان درآمد، بیزینس و نوع فعالیتی که انجام می‌دهید، نوع اقامت و مواردی از این قبیل بر روی نرخ نهایی و نحوه تعیین مبلغ تاثیر گذار هستند.

روند تعیین و پرداخت مالیات در استرالیا

یکی از مهم‌ترین مواردی که پیرامون قوانین مالیاتی استرالیا باید در موردش به تحقیق بپردازید چیزی نیست جز روند تعیین و پرداخت آن. تا به اینجا مطالبی را بیان کردیم تا شما عزیزان را با ماهیت اصلی موضوع مورد بحث آشنا نماییم. اگر با مواردی که بیان کردیم مشکلی ندارید و تصمیمتان برای اقامت در کشور بیان شده جدی است، باید با روند تعیین و پرداخت مالیات اطلاعاتی کاربردی به دست آورید.

برای آن که بتوانیم داده‌هایی کامل را پیرامون این موضوع در اختیارتان قرار دهیم، لازم دیدیم روند موجود را طی 5 گام مورد بررسی قرار دهیم که می‌توان آنها را شامل بررسی الزامات اظهارنامه مالیاتی برای نوع کسب و کار خود، مطالعه الزامات بیانیه فعالیت تجاری، زمان اقدام، ارائه اظهارنامه مالیاتی یا BAS و پرداخت مالیات دانست. اگر به دنبال توضیحات بیشتری پیرامون هر یک از موارد بیان شده هستید، در ادامه به هر یک از آنها بخشی را اختصاص داده‌ایم که مطالعه آنها خالی از لطف نیست.

بررسی الزامات اظهارنامه مالیاتی برای نوع کسب و کار خود

هر بیزینس باید در سال حداقل یک اظهار نامه مالیاتی را ارائه دهد حتی اگر ضرر ده بوده و یا به حداقل‌های تعیین شده برای پرداخت مالیات نرسیده باشد. انواع کسب و کارها را می‌توان شامل تجارت انحصاری، شراکتی، شرکت و تراست دانست. در نوع اول باید اظهار نامه مالیاتی فردی ارائه شود.

در این سند شخص باید تمام درآمد بیزینس خود را از طریق برنامه تجاری جداگانه مشخص کند. زمانی که در دسته دوم جای بگیرید، ممکن است نگران این مسئله باشید در صورتی که شریکتان مالیات را نپردازد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

در ارتباط با این موضوع باید بگوییم در اظهار نامه هر شریک سهم خود را از درآمد کلی مشخص کرده و بر همین اساس نیز ملزم به پرداخت مبلغی مشخص خواهد شد که مسئولیت پرداخت یا عدم پرداخت به صورت جداگانه بر عهده هر فرد خواهد بود. در دسته Company یا شرکت بحث شخصیت حقوقی جداگانه‌ای به میان می‌آید. در این صورت فرد ملزم خواهد بود تا برای کسب و کار خود طبق چارچوب‌های مشخص اظهارنامه تهیه و ارائه کند.

مطالعه الزامات بیانیه فعالیت تجاری

زمانی که افراد قصد راه اندازی کسب و کار و یا فعالیتی تجاری را دارند، ملزم هستند تا برای دریافت شماره کسب و کار یا ABN و GST اقدام کنند. در این هنگام ATO به صورت خودکار BAS یا بیانیه فعالیت تجاری را برایتان ارسال خواهد کرد. BAS به شما این امکان را خواهد داد تا از مالیات‌هایی که مشمول آنها می‌شوید نظیر مالیات بر کالا و خدمات (GST)، مالیات خودروهای لوکس، PAYG و FBT مطلع شوید.

زمان اقدام

اظهار نامه مالیاتی برای دسته‌های تاجران انحصاری، بیزینس‌های شراکتی و مجموعه‌های تراست تا 31 اکتبر باز خواهد بود. تاریخ سر رسید BAS می‌تواند یک ماهه، سه ماهه و یا یک ساله باشد. در کنار اینکه هر شخص می‌تواند اظهار نامه خود را ارائه کند، استفاده از خدمات نماینده‌های مالیاتی نیز یکی از گزینه‌های پیش روی شما است که در این صورت زمان اقدام ممکن است متفاوت باشد.

ارائه اظهارنامه مالیاتی یا BAS

برای ارائه اظهار نامه مالیاتی گزینه‌های مختلفی پیش روی شما خواهد بود. اولین و یکی از معمول‌ترین روش‌ها را می‌توان آماده سازی و ارسال آن توسط فرد مشمول دانست. برخی نمایندگان ثبت شده نیز در دسترس هستند تا به شما در این روند کمک کنند. اگر در دسته تجار انحصاری قرار می‌گیرید به صورت آنلاین و از طریق سایت خارجی Mytax بهره ببرید. نرم افزارهای استاندارد فعال نیز می‌توانند گزینه مناسبی برای شما به منظور انجام این کار به حساب بیایند؛ اما در صورتی که به عنوان شرکت تراست شناخته شوید. روش‌هایی نظیر ایمیل و تلفن نیز پیش روی برخی از افراد هستند.

پرداخت مالیات

پرداخت مالیات مرحله نهایی به حساب می‌رود که تقریبا ساده‌ترین بخش نیز خواهد بود. برای انجام این کار قادر خواهید بود تا از روش‌های مختلفی نظیر BPAY و یا سایر کارت‌های اعتباری استفاده کنید. در مسیر مورد بحث، ابزارهای مختلفی برای افزایش سهولت انجام این کار وجود دارند که برای آشنایی با آنها بهتر است به سایت اداره مالیات استرالیا مراجعه کنید.

برخی از اصطلاحات مالیاتی در استرالیا

زمانی که برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر پیرامون قوانین مالیاتی استرالیا به سایت‌های دولتی و یا انگلیسی زبان مراجعه نمایید، بدون شک با برخی از اصطلاحات رو به رو خواهید شد. بعضی از پرکاربردترین و متداول‌ترین آنها را می‌توان شامل ATO، TFN، Tax Return، PAYG و BAS دانست. کلمه مخفف شده اولی که بیان کردیم به معنای سازمان امور مالیاتی استرالیا بوده که به طور کامل Australian Tax Office  نامیده می‌شود.

Tax File Number یکی از موارد بسیار مهم به شمار می‌رود که هنگام تحقیق در مورد قوانین مالیاتی در استرالیا با آن زیاد مواجه خواهید شد. این اصطلاح همان شماره پرونده مالیاتی است که هر فرد پس از مهاجرت باید آن را دریافت نماید. برای آن که در انتهای سال مالی محاسبات مورد نیاز برای تعیین رقم نهایی انجام شود، هر شخص ملزم خواهد بود یک اظهار نامه مالیاتی یا Tax Return را تکمیل نماید.

PAYG یا Pays as you go معادل مالیات تکلیفی با پرداخت تدریجی است. مورد آخری که باید به معرفی آن بپردازیم هم Business Activity Statements یا صورت حساب فصلی کسب و کار می‌باشد که هر سه ماهه باید توسط شخص یا سازمان اعلام شود.

 

شماره پرونده مالیاتی در استرالیا

 

شماره پرونده مالیاتی در استرالیا

بدون شک بارها هنگام جست و جو پیرامون قوانین مالیاتی استرالیا با نام شماره پرونده مالیاتی مواجه شده‌اید. تقریباً می‌توان گفت در تمامی منابع موجود به این موضوع اشاره شده که هر فرد ملزم است در بدو ورود خود برای دریافت آن که اختصاراً TFN نیز نامیده می‌شود اقدام کند. Tax File Number سریالی منحصر به فرد از اعداد است که توسط ATO برای هر فرد یا سازمان صادر می‌شود.

تمامی افراد حقیقی و حقوقی، اشخاص خویش فرما و صاحبان مشاغل کسانی هستند که برای دریافت TFN باید وارد عمل شوند. اگر پس از دریافت آن اقدام به تغییر شغل، محل زندگی و اسم خود کردید یا از کشور خارج شدید و به آن بازگشتید تنها کافی است تحولات بیان شده را به اداره مربوطه اعلام نمایید. طبق قوانین مالیاتی استرالیا، الزامی برای دریافت دوباره Tax File Number در نظر گرفته نشده است و به احتمال زیاد بتوانید پس از اطلاع رسانی، از همان کد قبلی برای ادامه فعالیتتان استفاده نمایید.

آیا بدون داشتن TFN می‌توان در استرالیا مشغول به کار شد؟

بله. اگر به تازگی وارد کشور شده‌اید و یا در موقعیتی مشغول به کار هستید اما شماره مورد بحث را دریافت نکرده‌اید، 28 روز فرصت خواهید داشت تا برای گرفتن آن وارد عمل شوید. اشخاصی که نتوانند یا نخواهند در مدت زمان بیان شده TFN را دریافت کنند، طبق قوانین مالیاتی استرالیا کارفرما می‌تواند حداکثر میزان مشخص را از دریافتی‌شان کسر و به دولت بپردازد.

نکات مهم و جالب در مورد قوانین مالیاتی در استرالیا

قوانین مالیاتی در استرالیا یکی از موضوعاتی به حساب می‌رود که دارای نکات جالبی است. شاید هنگام مهاجرت به کشورهای خارجی و یا سفرهای تفریحی به آنها شنیده باشید که بعضی دولت‌ها مالیات اخذ شده را به توریست‌ها یا افراد مقیم باز می‌گردانند. در ارتباط با این موضوع باید بگوییم زمانی که پس از ورودتان به استرالیا خریدهای عمده‌تان را انجام می‌دهید، بهتر است فیش‌های صادره را نزد خود نگهدارید چون ممکن است مالیات دریافت شده در حالاتی خاص به شما بازگشت داده شود.

آیا تمام سال مالیاتی را در کشور مد نظر حضور نداشته‌اید؟ در این صورت میزان درآمدی که برایتان ثبت می‌شود پایین بوده و احتمال آن وجود دارد که مشمول تخفیف مالیاتی شوید. در صورتی که اقامت دائم و شهروندی داشته باشید یا ویزایی به مدت اعتبار حداقل 6 ماه را به دست آورده باشید، طبق قوانین مالیاتی استرالیا مشمول مالیات بر تمامی درآمدهایتان می‌شوید.

مواردی که در این بخش به آنها اشاره کردیم، تنها بخشی از نکات جالب و مهم قوانین مالیاتی در استرالیا بودند. اگر به دنبال داده‌های بیشتر پیرامون این موضوع یا سایر مسائل مهم هستید، با مشاوران مجموعه سلکت ویزا در ارتباط باشید.

سخن آخر

قوانین مالیاتی استرالیا یکی از مواردی است که آشنایی با آن می‌تواند دید بسیار مناسبی را در اختیار متقاضیان مهاجرت و زندگی در این کشور قرار دهد. تلاش ما بر آن بوده تا در این مطلب شما را با موضوع بیان شده از جنبه‌های مختلفی آشنا کنیم. در صورتی که به آگاهی از جزئیات بیشتر این زمینه علاقه‌مند هستید، می‌توانید از سایت‌های معرفی شده در مطلب و منابع و اطلاعیه‌های دولتی این کشور استفاده کنید.

در کنار این موارد، بهتر است با روش‌های مهاجرتی این کشور و قوانین و شرایط آنها آشنا شوید. برای این کار می‌توانید از مطالب مرتبط با این موضوع که در سایت سازمان مهاجرتی سلکت ویزا قرار داده شده‌اند استفاده کنید.

جهت دریافت مشاوره رایگان ویزاهای تخصصی هیمن حالا ثبت نام کن

مطالب مرتبط

1402/03/08

حداقل حقوق در استرالیا؛ عوامل تاثیر گذار بر آن

بسیاری از افراد قصد دارند برای رسیدن به زندگی بهتر از طریق مسیرهای مختلف به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. یکی از مقاصدی که وضعیت بسیار مناسبی از تمامی...

ادامه مطلب

1402/02/08

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا

مهاجرت کابینت ساز به استرالیا از آن دسته از تخصص‌هایی به حساب می‌آید که بسیار راحت‌تر از رشته مهندسی مانند مکانیک، معماری و امثال آنها است. شاید از...

ادامه مطلب

1402/02/08

بیمه عمر در استرالیا

زمانی که قصد ادامه زندگی در کشوری جدید را دارید، بدون شک می‌دانید که میان برخی از مفاهیم و امور کلی در ایران و مقصد مدنظرتان تفاوت‌هایی وجود...

ادامه مطلب

بدون نظر

نظر دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

رزرو مشاوره آنلاین